applecider Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Heisann, Jeg har kjøpt et stort småbruk og endelig kan jeg ha hund igjen. Planene for gården er mange, blant annet Inn - på-Tunet virksomhet og "barnas gård", høner, minigris, en katt og geiter er en del av disse prosjektene. Nå vil jeg gjerne ta imot anbefalinger av hunderaser som kan passe for meg og inn i dette miljøet. Jeg er 24 år og kommer til å jobbe mye hjemme de neste årene, har erfaring med Dobberman, Cocker spaniel og blandingshunder fra før. Høyt på ønskelista er en stor hund som er relativt lettstelt, er barnevennlig, fredlig og vennlig. Jeg har sett litt på raser som Irsk ulvehund,, boxer og new foundlander, og er betatt av disse tre. Jeg har alltid ønsket meg en boxer, men det er viktig for meg at hunden vil trives i miljøet og at jeg trives med hunden. Selvsagt skal jeg planlegge fremskaffing av dyra slik at de vokser opp med hverandre og godtar hverandre. Jeg eier en del skog, beiter og dyrka jord, så jeg har mer enn nok plass til hundegård og innhengninger. Det finnes ulv og bjørn i området. Jeg er godt vant med hunder og dressur. Jeg er på jakt etter en ny bil, og tenker at ulvehund tar MYE plass, trenger innspill på det også!? Noen som kan være til hjelp med anbefalinger, tips og råd?
Redbull Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 GOLDEN RETRIEVER!!! de er alt du ser etter
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg er forelsket i ulvehunder, men det eneste negative er at de jo tar mye plass og at de gjerne får endel hjerteproblemer og helseproblemer pga at de er så store.
HvittHus Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Ulvehund tar en del plass i bil,det er det ikke til å komme utenom. Men inne er den behagelig rolig, og får den en stol eller en godt polstret seng, merker du den nesten ikke. Det finnes nesten bare positive ting å si om ulvehunder, men det er en stor negativ side, og det er den lave snittalderen. De blir sjelden mer enn 8 år, og det er kort tid å få beholde en hund. Siden den er så stor, er det liten sjanse for at den skal bli tatt av ulv hvis det er en mulighet. Jeg har min tredje ulvehund nå, og elsker rasen. De er barnevennlige, stødige, og rolige. De er ikke så dumme som ryktene skal ha det til. En ulvis kan fint brukes i lydighet og noen går faktisk agilety.
applecider Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2011 Takk for svar fra dere Redbull, Golden retriver frister meg ikke.. herlige hunder altså, men jeg vil ha en hund som ser litt "skummel ut" for evnt. inntrengere, bor jo langt fra folk og tett inntil skogen, mørk redd er jeg attpåtil! Dere som har ulvehunder, har dere hatt noen negative opplevelser med hunden noengang? Og hva har dere å si om grand danois? 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 Nå er de ikke av de største hundene, men jeg vil slå et slag for noen av våre nordiske raser, nemlig lapphund. Det er tre forskjellige raser, svensk og finsk lapphund, og lapsk vallhund. Alle tre rasene ble brukt som både jakt-, gjete- og vakthund av samer, og er i dag fortsatt i bruk som alle tre i tillegg til familiehund. Vår holder de fleste vi ikke ønsker på besøk (selgere etc) unna gårdstunet vårt, for han høres nesten litt mannevond ut når han bjeffer som besatt for å varsle at det kommer folk til gårds. Han går godt med både kuer og hester (som er de dyrene vi har), og kan være med å spore opp igjen dyr som har rømt (uten trening). Har også hørt historier om lapphunder som holder bjørn vekk fra eierene sine, om lapphunder som har blitt redningshunder, ettersøkshunder for vilt og altså jakt og gjeterhunder Bare sånn hvis du tenker at størrelsen blir et problem med ulvehund Hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre, eller kikk innom siden til Norsk Lapphundklubb
MissMas Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Hvis du vil ha en "lettstelt" hund, burde du kanskje velge en korthåret hund som ikke har mange helseproblemer? Og forresten, jeg synes ikke en Newfoundland hund ser særlig skremmende ut, hvis det er det du er ute etter. De er bare søte. Irsk ulvehund blir vel ikke så gammel pga størrelsen, og så kan den få endel problemer etterhvert pga størrelsen? Mulig jeg tar feil
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg synes det her med at korthårede hunder er mer lettstelte er en myte, iallefall når det kommer til røyting o.l. Vår hund røyter to ganger i året, da faller all underulla av i løpet av et par uker. Børster litt ekstra disse fire ukene. Ellers børstes pelsen gjennom to ganger i uka ca, tar vel omtrent 10 min hver gang. En del langhårede raser har såkalte "selvrensende" pels, f.eks. samojed og lapphund, noe som gjør at søle og skit forsvinner med en gang det tørker og pelsen floker seg i liten grad!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har alltid hatt lyst på en New Foundlander
MissMas Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Ja, men f.eks puddel har ikke akkurat selvrensende pels for å si det sånn, der henger alt seg fast Så TS bør styre unna den.
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Ja, men f.eks puddel har ikke akkurat selvrensende pels for å si det sånn, der henger alt seg fast Så TS bør styre unna den. Det kan godt være, har absolutt 0 erfaring med puddel Tenkte ikke i grunn på puddel som langhårede en gang Er bare så lei av at alle hevder at det er så mye jobb med langhårede hunder, noe som ikke stemmer for de rasene jeg kjenner iallefall Og ikke minst er det lettere å plukke opp, få vekk lange hår enn hår fra korthårede hunder Endret 10. oktober 2011 av Wolfmoon 1
applecider Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2011 Wolfmoon, jeg fant en kjempesøt finsk lapphund valp på finn.no! Ringte dit, men den var solgt.. Finsk lapphund er jo veldig fine,selv om de ikke er av de største. Jeg tenkte litt annerledes enn deg, jeg tenkte på at jeg ikke burde skaffe meg en hund som har de største jaktinstinkter, men det er kanskje en fordel, i form av gjeter. Missmas, enig i at new foundlander er mer søt enn skremmende men de er jo nydelige.. De største rasene som ulvehund og granda noais har vel den ulempen ja, at de kan få en del helseproblemer. Ja det er synd at ulvehunder lever så kort..
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Min erfaring er at de kan formes noe, og det kan også avhenge av kullet. I kullet til vår er det bare en som brukes aktivt til jakt, vår har ikke noe spesielt jaktinnstinkt men kan brukes til å gjete og til å gå spor. Hvis du virkelig er interessert oppfordrer jeg deg til å ta kontakt med lapphundklubbens avlsrådet, de kan helt sikkert hjelpe deg med å finne kull etter passende foreldre. Er heller ikke så mange kull i året, og avlsrådet får høre om de fleste
Sulosi Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Enig i at langhåret pels er lettere å få bort enn korthåret. Når korthårede hunder har ristet seg inne har du hår oppå taklistene nesten. Støvsuge sofaen for hår og en halvtime etterpå spretter gamle hår opp av trekket. For ikke snakke om åpne vinduer/dører og vindkast og det er fort en "pels-orkan" i stua. Korthårede må gres, noen daglig og andre en gang i uken. Til gjengjeld kan du samle opp hår med bare hendene som en hurtigløsning de dagene du ikke støvsuger. Grand danois: Ikke skummel i det hele tatt, ofte så kosete at de lener seg inn til første og beste menneske for å få kos (litt skummelt om man er liten og tipper da )
Gjest Survival Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 Boxere er veldig bra gårdsdyr, det kan jeg i hvert fall si Jeg vokste opp på en relativt stor gård, og her hadde vi boxer hele tiden. Den gikk løs på gården, inne i fjøsen og hilste på kuene, og ellers var med i skogen og på fisketur. En fantastisk familiehund, og generelt en fantastisk rase!!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #17 Skrevet 10. oktober 2011 Anbefaler atdu tar hundevelgeren på canis. Se her Bruk tid til å gå igjennom,og vær ærlig i dine valg. Du skal ha "barnas gård" og en hund som ser skremmende ut for inntrengere? Nå må du bestemme deg! Er du erfaren hundeeier, som du sier du er,så vet du at alle hunder vil beskytte sin eier mot farer, det er størrelsen og tryggheten/motet i hunden som avgjør hvor mye hunden kan klare å forsvare deg. Trygghet/mot kommer nødvendigvis ikke med hunden, men hvordan du oppdrar den. Viktigste i ditt tilfelle, om du skal ha "barnas gård" er en hund som du kan stole på rundt barn. (Av utseende, men viktigst, oppdragelsen) Antar en irsk ulvehund ikke er innbydende for flertallet av foreldre å slippe sine barn løs til. 3
absinthia Skrevet 10. oktober 2011 #18 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Pyreneerhund, Leonberger, Landseer eller kanskje en finsk lapphund? Endret 10. oktober 2011 av absinthia
Roo Skrevet 10. oktober 2011 #19 Skrevet 10. oktober 2011 "Synd" du ikke vil ha en litt mindre hund, da hadde nemlig dansk svensk gårdshund vært perfekt!
Gjest Spinell Skrevet 11. oktober 2011 #20 Skrevet 11. oktober 2011 New Foundlandere er herlige, men det blir en del arbeid med pelsen hvis hunden skal holde seg fin, synes jeg. Det er ikke røytingen som er det største problemet, men det setter seg utrolig mye skitt og lort i så lang pels på en så stor hund. Når hunden er inne og tørker etter en lang dag med sølebading ( ) havner sand og grus både her og der innendørs. Regelmessig (ganske hyppig) børsting og bading er derfor nødvendig for at hunden skal være noenlunde delikat. Går hunden ubadet litt lenge blir den lange pelsen dessuten ganske feit og får en umiskjennelig hundelukt. Når det kommer til røyting er vel polarhundrasene som siberian husky og alaskan malamute hakket verre, slik som de skifter underull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå