Gå til innhold

Tegnspråk

Anbefalte innlegg

Gjest Indianlady
Skrevet

Jeg ble inspirert av avtemninga om sidemål i skolen.Jeg tenker at det hadde vært mer mat nyttig om ungene lærte tegnspråk i skolen fordi det bor mange døve og da hadde vi ikke hatt problemer med å forstå dem.

Sidemålet vil jo vi forstå alike vel hvis vi gidder å lese bøker,og dyslektikere sliter nok med vanlig norsk om ikke de skal ha sidemålet i tilegg.

Dette er jo min mening da og hva mener dere kg -brukere der ute.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ihvertfall lære tegn til tale, som er ganske så lett og litt enklere. tror mange barn synes det ville vært gøy.

Tegnspråk kunne jo vært valgfag?

Skrevet

Jeg hadde plener om å lære meg tegnspråk for noen år siden. Hadde lært en del tegn til tale i forbindelse med en barnehgejobb.

Men de jeg forhørte meg hos sa at det var utrolig vanskelig å holde ting ved like når man ikke brukte det nesten daglig en periode.

Jeg synes ikke at tegnspråk bør inn i skolen som et fag. Man kanskje som valgfag i samarbeid med en døveskole e.l.

Vil tro at enkelte (eller mange) elever vil synes at dette faget er ganske uinteressant og at det vil gå ut over andre språk (engelsk f.eks) som er mye viktigere og nyttigere enn tegnspråk for de fleste.

Har aldri hatt noen prøblemer med nynorsk/sidemål på skolen forresten, selv om jeg bruker bokmål både skriftlig og muntlig til daglig.

Gjest GreenSky
Skrevet

Som Poirot sier, jeg tror det kunne ha vært en god ide å ha tegnspråk som valgfag. Hadde det eksistert som valgfag da jeg gikk på ungdomsskolen/vgs hadde jeg gjerne valgt det.

Gjest Indianlady
Skrevet

Tegnspråket er internasjonalt etter hva jeg veit. :)

Skrevet

Ja, det er internasjonalt. Men de aller færreste elever vil komme borti det utenom skolen (i motsetning til engelsk og nynorsk). For disse elevene som ikke får bruk for eller vil lære tegnspråk, så vil dette være bortkastet tid.

Mange elever sliter med både norsk og engelsk. Da ville det bare gjort ting vondt verre med et nytt "språkfag" tror jeg.

Skrevet

Jeg og en venninne lærte oss alfabetet på tegnspråk da vi gikk på ungdomsskolen. På den måten kunne vi "snakke" sammen i timene... Så å lære tegnspråk i tidlig alder kan kanskje gi litt uheldige utslag? :lol:

Har aldri fått bruk for det senere, og har glemt alt sammen nå..

Skrevet
Tegnspråket er internasjonalt etter hva jeg veit. :)

Spørs hvordan du ser det... Det finnes ett internasjonalt alfabet, men når det gjelder 'ord', er der på forskjellige språk - og synd er dét...

Men - må bare få slenge meg på ønsket om tegnspråk som valgfag på skolen! Det skulle egentlig bare mangle! :-?

Gjest GreenSky
Skrevet
Ja, det er internasjonalt. Men de aller færreste elever vil komme borti det utenom skolen (i motsetning til engelsk og nynorsk). For disse elevene som ikke får bruk for eller vil lære tegnspråk, så vil dette være bortkastet tid.

Mange elever sliter med både norsk og engelsk. Da ville det bare gjort ting vondt verre med et nytt "språkfag" tror jeg.

Jo - men kanskje de som velger det som et ev. valgfag ville gjøre det nettopp fordi de kanskje vil trenge det i yrkessammenheng senere? F.eks elever fra helse og sosial, kanskje flere av disse ville ha behov for det?

Gjest Ethereal
Skrevet

Det finnes egentlig ikke ett internasjonalt tegnspråk. For eksempel har man i USA sitt eget tegnspråk, ASL, og f.eks Tyskland et tysk tegnspråk.

Her i Norge har vi også vårt eget norske tegnspråk, som er det første språket døve barn lærer. Tegnspråk er kreative og produktive, akkurat som andre naturlige språk, og de er også dynamiske språk som stadig er i endring. På tegnspråk kan man uttrykke alt man har på hjertet, noe som nok er heller vanskelig på språk som baserer seg på å bokstavere ord.

Dette har jeg sakset fra Læreplanverket for grunnskolen, L-97:

"Norsk tegnspråk er et visuelt-gestuelt språk utviklet i døvemiljøet i Norge. Det er ikke internasjonalt. Språket betegnes som visuelt fordi det mottas gjennom synet og fungerer uavhengig av lyd. Det betegnes som gestuelt fordi det utføres med bevegelser av hender, øyne, ansikt, øyenbryn, munn, hode og kropp. Norsk tegnspråk har geografiske og sosiale varianter.

Norsk tegnspråk er forskjellig fra norsk skriftspråk og talespråk i sin oppbygning. Fordi det er grunnleggende forskjeller mellom disse to språkene, er det ikke mulig å uttrykke seg på tegnspråk og norsk samtidig. Det finnes blandingsformer som i varierende grad "låner" fra de to språkene. Disse blandingsformene er utelukkende kommunikasjonssystemer og ikke noe språk.

Norsk tegnspråk er et minoritetsspråk i Norge. Det skiller seg ut fra andre minoritetsspråk på ett vesentlig punkt. De fleste som har tegnspråk som førstespråk, har foreldre som ikke har språket som førstespråk. Tegnspråk er det eneste språket som kan tilegnes naturlig av personer som ikke oppfatter tale og lyd gjennom hørselen. Derfor betraktes det som døves førstespråk, siden det er det språket en primært blir sosialisert til og på. Norsk tegnspråk kan derfor også være førstespråket til hørende barn av døve foreldre".

Siden språk og strukturer er min hovedbeskjeftigelse, kunne jeg egentlig tenke meg å lære mer om tegnspråk, spesielt mtp. oppbygging og de fine små forskjellene i tolkningen av f.eks tvetydighet.

Skrevet

Ja, nettopp!

Er veldig positiv til tegnspråk som valgfag, men ikke som et obligatorisk fag. De burde heller konsentrere seg om å følge opp elevene som sliter med norsk og engelsk enn å innføre et nytt fag (fortsatt obligatorisk).

Problemet blir kanskje å få lærere til dette faget. Og det bør nok samarbeides med en døveskole eller et hjem for døve, slik at det blir brukt i praksis.

Hadde nok valgt tegnspråk som valgfag selv, om dette hadde vært mulig.

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å lære tegnspråk og skulle gjerne hatt dette som valgfag på skolen.

Som sagt lenger opp er ikke tegnspråk internasjonalt, desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...