Gå til innhold

Sønn som har skrevet mye stygt til en jente på internett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget at min sønn, på 11 år, hadde skrevet en kjempestygg melding til en jente på MoviestarPlanet. MoviestarPlanet er et nettsted for barn, der de har "kjærester" osv, hun her jenta var kjærest med han og så slo hun opp. De kjenner ikke hverandre og har aldri truffet hverandre i virkeligheten, ikke hadde de vært "kjærester" lenge heller.

Han kalte henne for hore, sa at den nye kjæresten hennes kunne knulle henne og sprute sæd, og ja, at han skulle hacke maskinen hennes, det var så stygt, jeg viste nesten ikke at han kunne slike ord. Hun spurte han så hvorfor han skrev så styg til henne og ville ikke ha noe mer med han å gjøre, han lot som om han ikke skjønte hva hun snakket om og lovte dyrt og hellig at det ikke var han som hadde gjort det, at det måtte være hacking eller at noen hadde funnet ut passordet hans. Han skrev romantiskt og vakkert til henne og der ble jeg på den andre siden imponert over hvor voksent og poetisk han skrev til henne.

Da jeg konfronterte han med dette sa han at det måtte være en av hans venner som hadde gjort det, for en av de har passordet hans. Jeg sa at da måtte vi anmelde og at de ville finne ut hvilken maskin det var skrevet fra på grunn av ip adresse, da tilsto han.

Jeg sa at først og fremst så var jeg glad for at han innrømet at det var han og at det holdt for nå, at vi skulle ta en prat om dette senere.

Jeg tenker at en lærepenge fikk han jo med en gang, hun brøt kontakten med han og ville ikke ha mer med han å gjøre, det betyr at han skjønte ganske fort hvor galt det var.

Jeg er fortvilet over at han kunne kalle en jente så stygge ting og at han har sånt i seg, og jeg tror jeg må tenke meg godt om før jeg tar denne praten med han.

Jeg trenger råd og innspill på hvordan jeg skal snakke med han om dette.

Håper noen har råd og innspill til meg, på forhånd tusen takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig mye mer vanlig enn foreldre tror, at barn snakker på en helt annen måte utenfor hjemmets fire vegger.

Jeg syntes det virker som du håndterte saken bra, han innrømte hva han hadde gjort uten at du presset ham med noe annet enn samvittighet.

Hadde jeg vært i samme situasjon ville jeg sannssynligvis fått ham til å beklage til jenta, innse alvoret i hva han hadde sagt og beklaget til deg for at han løy til å begynne med.

• Liker 1
Skrevet

Å si "normalt" slemme ting i en krangel hadde jeg reagert på med krav om enkel unnskyldning og "sånn snakker vi ikke til hverandre" osv. Men å hetse andre på nett på en veldig mobbende, trakasserende måte- og i tillegg bruke ord som hore og andre nedlatende svært stygge ord hadde jeg tatt langt mer alvorlig enn å bare ta den vanlige "si unnskyld og så er alt greit iløpet av dagen". For meg er jo dette fullstendig skammelig- og jeg hadde vel skjønt at dette ikke var første gangen heller. Det er jo ikke enkelt, men hadde vel blitt en solid oppvask i etterkant ja, godt utover vanlig "nå setter vi litt grenser".

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig alvorlig og man må ikke ta lett på det. Altså, det kan være jenta i akkurat denne situasjonen tok dette som tull og at han var en teit og umoden gutt, men at han har det i seg er absolutt urovekkende.

Jeg ville vist ham de sakene der unge barn i England og USA, som jo er land man lett kan identifisere seg med, har begått selvmord grunnet mobbing som blant annet ble utført på nettet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns dette er ganske alvorlig. Nettmobbing blir mer og mer utbredt, og mange sliter veldig pga det. Jeg hadde nok latt mitt barn fått langt alvorlige konsekvenser. Han tilsto jo heller ikke, ikke før du sa at du ville gå til politiet.

Jeg hadde for det første inndratt pc en stund. For det andre hadde jeg krevd at han unnskyldte seg, både til henne og deg. Han måtte også slette brukerkontoen sin på dette nettstedet. Så hadde jeg tatt noen alvorlige samtaler med han om det.

Det er viktig at det har såpass med konsekvenser at han ser alvoret i det.

Skrevet

Gutten din bør egentlig ikke få være en del av denne websiden da han har brutt flere av reglene der - http://info.moviestarplanet.no/betingelser.aspx

Jeg synes det er en passende straff..og få ham til å forstå at han ikke kan behandle andre på den måten. Jeg synes det er leit at så mange unge gutter behandler jenter på denne måten..Dette er snakk om en liten jente på 11 år, som blir snakket slik til. :(

I mange andre land er det kultur rundt det å være galant. Jeg vokste også opp med "slemme" gutter, og det er veldig vanskelig..BRA TS at du tar tak i dette..

• Liker 2
Skrevet

TS her. Dette er ikke enkelt. Han er ikke mye på Internett ellers og alle meldingene som var motatt og sendt lå inne i profilen hans, så jeg tror dette er første gang, det er og snakk om en melding, ikke flere.

Jeg tror at denne jenta trodde at det ikke var han som skrev den meldingen, for de ble kjærester igjen etterpå. Han er ellers en flink og pliktoppfylende gutt. Den siste tiden har han vært litt småfrekk i tonen, han har aldri sagt noe stygt til meg, men han er litt sur og kan heve stemmen og han kan si ting som "se på meg når jeg snakker til deg", litt vel myndig for en elleveåring. så jeg tror nok at jeg må ta tak i dette. Han er et barn det ikke har vært noe tull med

Skrevet

Godt poeng, Anonym bruker, skal vise han denne siden. Tror jeg skal be han slette profilen 1-2 måneder.

Jeg kan ikke forstå at han kunne kalle denne jenten for hore, forstår ikke hvor i alle dager han har det fra :(

Skrevet

Jeg ville ha tatt fra ham retten til å bruke nettsiden en periode og tatt en alvorsprat om hva slags språk det er greit å skrive/snakke til andre med, selv om man er sint/opprørt/lei seg.

Jeg synes det er mer enn drøyt å snakke om mobbing her.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Dette er ikke enkelt. Han er ikke mye på Internett ellers og alle meldingene som var motatt og sendt lå inne i profilen hans, så jeg tror dette er første gang, det er og snakk om en melding, ikke flere.

Jeg tror at denne jenta trodde at det ikke var han som skrev den meldingen, for de ble kjærester igjen etterpå. Han er ellers en flink og pliktoppfylende gutt. Den siste tiden har han vært litt småfrekk i tonen, han har aldri sagt noe stygt til meg, men han er litt sur og kan heve stemmen og han kan si ting som "se på meg når jeg snakker til deg", litt vel myndig for en elleveåring. så jeg tror nok at jeg må ta tak i dette. Han er et barn det ikke har vært noe tull med

I alle dager, er det du eller han som er forelderen? Å hvordan i alle dager kan du tolerere at han ber deg se på han når han snakker til deg?

Jeg har en fjortis, å den språkbruken din gott bruker, har aldri vært brukt av min fjortis.

Du må nok bli strengere med han, lære han konsekvenser når han gjør noe galt.

En passende straff for mobbingen hans vil være husarrwst - uten tilgang til pc og internett.

Dette må du bare få satt en stopper for. Gutten kan jo ikke få lov til å holde på sånn...

Forøvrig så syns jeg du unnskylder han, så det er lite trolig at du vil ta den såkalte moralprekenen med han. Men en dag kan det værw du som må betale prisen i form av at han blir mer og mer dominerende overfor deg.

Han kan også risikere at mobbeofferne hans får alvorlige problemer som følge av mobbingen hans. Dette burde du så absolutt få satt en stopp for.

• Liker 5
Skrevet

Dessverre så er dette ord og språkbruk de unge har i dag, uten at man skal unnskylde de fordet.

Men Å nekte, straffe - vel det kan og vil bare ha sin motsatt effekt, når han tydelig begynner å komme i puberteten.

Du MÅ prate med han og eventuelt prøve å få han til å forstå selv at dette er utrolig sårende og stygt å gjøre mot mennesker.

Ikke lett

Skrevet

Foreldre aner rett og slett ikke hva som skjer når barna er på internett. Jeg fikk min eldre brors pc når jeg var rundt 12. Den stod på rommet mitt og jeg hadde internett, msn og en eller annen profilside som var populær før.

Jeg hadde vært i krangel med min beste venninne. Hun er fra en litt rar og "slem" familie, så hun røyket, drakk (sammen med familien) og kunne mange stygge ord.

Så var det sånn at denne jenta hadde lagd en falsk profil med mitt navn på denne siden (blink eller noe). På profilen stod det at jeg var hore, hva jeg likte og hva jeg ville. Det var også lagt til mitt fulle og hele navn, tlf. nummer, adresse osv. så jeg ble kontaktet av kåte menn. Ikke særlig kjekt for en 12 år gammel jente.

Dette var så ekkelt at jeg satt på rommet mitt å gråt en kveld, og plutselig bare ropte "MAMMA". Hun ringte til foreldrene hennes (og en annen venninne av henne som var med på det) og ba de komme personlig hjem til oss, snakke med mamma og meg, og så be om unnskyldning. Dette gikk fint for seg. Husker også at hun ringte til de som hadde denne siden og ba de slette profilen, men fikk beskjed at de ikke kunne gjøre det, men bare stenge den. Alle foreldre burde se hva barna driver med på internett, selv om barna syns det er totalt unødvendig.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) Altså dette med denne tonen, det er noe han gjorde 2 ganger, siden jeg har brukt å si det til han, tok tak i det med en gang og føler meg sikker på at han ikke gjør dette flere gang, jeg prøvde å beskrive at han muligens er i en fase. Som noen over skriver kan det virke mot sin hensikt at jeg blir for hard i forhold til Internett og. Jeg er så sikker som jeg kan være på at dette var en melding og at dette var første gang. Ingen historikk var slettet og jeg har alt av passord. Men, tro ikke på noen måte at han slipper unna, jeg har bare trekt meg litt tilbake for å være sikker på hva jeg gjør, når jeg gjør det! Hjertlig takk for gode og reflekterte svar, jeg tar gjerne mot flere, det hjelper meg mye!! :)

Skrevet

Språket kjenner jeg igjen fra omgangskretsen til mine egne barn, og hva jeg har hørt de si. Skal ikke sitte på min høye hest her og påstå at mine egne barn aldri har brukt de ordene, men jeg har tatt det opp med dem at det ikke er akseptabelt. Og jeg hører fra andre at mine barn sjelden benytter ord de ikke skal.

Mine barn har også hatt ganske fri tilgang til internett hele livet. Men det er frihet under ansvar. De vet at jeg når som helst kan foreta kontroller av pcene deres (forutsetning for at de får lov til å ha dem på rommet), linjene blir overvåket og de er sperret ute fra internett den tiden de skal sove.

Ved brudd på de få og klare reglene vi har for bruken av internett, så blir pcbruk inndratt for en viss periode. Da får de kun lov til å bruke den til lekser under oppsyn.

Kun ett av barna har brutt dette, og da ble "straffen" ingen pc i en måned.

Tror at konsekvens av slike ting som det du beskriver er å frata dem det gode det faktisk er å ha slike ting. Altså at "straffen" står i forhold til hva de har gjort.

Skrevet

Takk for svar :) Altså dette med denne tonen, det er noe han gjorde 2 ganger, siden jeg har brukt å si det til han, tok tak i det med en gang og føler meg sikker på at han ikke gjør dette flere gang, jeg prøvde å beskrive at han muligens er i en fase. Som noen over skriver kan det virke mot sin hensikt at jeg blir for hard i forhold til Internett og. Jeg er så sikker som jeg kan være på at dette var en melding og at dette var første gang. Ingen historikk var slettet og jeg har alt av passord. Men, tro ikke på noen måte at han slipper unna, jeg har bare trekt meg litt tilbake for å være sikker på hva jeg gjør, når jeg gjør det! Hjertlig takk for gode og reflekterte svar, jeg tar gjerne mot flere, det hjelper meg mye!! :)

Ja huff, stakkars gutt. Han har jo bare vært stygg mot ei jente en gang og snakket kommanderende til deg bare to ganger. Hvorfor i alle dager skal han straffes for det? Stakkaren er jo bare i en fase.

Å konsekvenser... hvorfor skal han måtte få det? Det kan jo ha motsatt effekt, men det vet du jo ikke før du har prøvd.

Jeg blir helt matt av sånne foreldre som du ts. Først klager du over poden og spør om råd. Når du får svar, ja da unnskylder du handlingene hans.

Hva med den gangen han voldtar ei jente eller slår ned en person? Skal han slippe straff siden han bare har gjort det en gang å han er i en fase?

• Liker 1
Skrevet

Han var sikkert såret og lei seg. Hvordan fant du dette ut da, snoket du hos han?

Skrevet

Jeg tenker at det kanskje faktisk ikke var han som skrev det, men at han tok skylda fordi han ikke ville tyste på kompisene sine/være sladrehank! Om han er så god som du beskriver han ellers, så kan det være sånn det henger sammen..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk ikke sjokkert over at en 11 årgammel gutt har skrevet dette.

Har opplevd å bli snakket til på en lignende måte av gutter og jenter på samme måte da jeg hang en del på nettby.

Jeg er ganske glad i å tegne og la ofte ut en del av mine arbeider på nettby. Noe som gjorde at en del yngre mennesker tok kontakt fordi de likte tegningen mine. En hendelse husker jeg spesielt godt og det var da jeg fikk en melding av en gutt på 11 år som ga meg komplimenter for tegningene mine.

Da jeg svarte ham og takket, så fikk jeg en stygg melding tilbake om at jeg skulle slutte å skrive til ham eller så skulle han rapportere meg til nettby som pedofil.

Jeg lot meg ikke vippe av pinnen av den grunn og svarte saklig at hvis han rapporterte meg så ville jo byvaktene se hvem som startet kommunikasjonen og at han burde passe seg for å skrive slikt til folk. Da fikk jeg en masse unnskyldninger om at det var en kamerat som hadde skrevet dette og ikke han. Noe som jeg selvfølgelig ikke trodde på fordi jeg kunne se på skrivemåten at det var samme person. Men jeg bare blokkerte gutten og tenkte ikke noe mer på det.Tror han fikk en lærepenge.

En annen gang ble jeg trakkasert av en 12 år gammel jente som sendte meg stygge brev hvor hun blant annet kalte meg hore og diverse. Jeg fant et voksent familiemedlem på vennelista og sendte dem kopi av hva denne jenta hadde skrevet til meg. Fikk svar tilbake at de var glad for at jeg gjorde dem oppmerksomme på det og at de hadde hatt en alvorsprat med jenta og venninnen som hadde sittet og sendt stygge meldinger til brukere på nettby, mens de hadde hatt overnattingsfest. Jeg som er godt oppi 20årene tåler jo selvfølgelig å bli slengt dritt til uten at hele min verden raser sammen. Men det er ikke sikkert at de andre menneskene de sendte meldinger til tåler det like godt som meg. Derfor valgte jeg å si ifra til familien til denne jenta.

Jeg ble også mobbet igjennom hele grunn og ungdomsskolen, så jeg vet godt hva barn kan si og gjøre mot hverandre. Helt ned i 6-7årsalderen. Og det er enda lettere å være stygg når man ikke må se den man er stygg mot fordi man sitter bak en skjerm.

Barna lærer også av de voksne. Ser så mange voksne mennesker som sitter på nett og spyr ut personangrep etter personangrep på debattforum, facebooksider eller under nyhetsartikler. Er det noe rart at barn gjør akkurat det samme?

Skrevet

Han har gjort dette, det er jeg sikker på. Det er mulig en av hans venner var tilstede, men det er ikke formildende.

Jeg sjekket profilen hans, slik fant jeg det ut. Han hadde fått advarsel og utestenging fra stedet i en uke på grunn av dette, jeg var litt overrasket over at straffen ikke var strengere. Den straffen jeg har valgt å gi han er en måneds utestengning fra nettstedet. Han får ikke ha datamaskinen uten tilsyn lenger på ubestemt tid. Han fikk og romarrest en dag. Jeg tror det holder, han skjønner så godt at det var galt og han skal skrive en unnskyldning til denne jenta. De er venner igjen fra før, og det var hun som anmeldte meldingen, jeg har fått bekreftet nå at det var en melding og at han ellers har oppført seg bra på nettstedet.Kall det unnskyldning eller hva som helst, jeg vil selv kalle det reflektering, man trenger det og ;) (dette er myntet til en harding noen svar over her). jeg tror jeg har gått riktig frem her og han er lei seg og han har fått straff.

• Liker 1
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...