Gjest denten Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Heihei! Er folk her inne for eller mot 18-årsgrense av solarium? Hvis noen velger å svare, så kan dere gjerne legge ved alderen deres Takk! Endret 10. oktober 2011 av denten
Gjest Isil Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Det er mange under 18 som ikke misbruker solarium, så det er jo litt synd for de. Men når jeg ser hvor mange det er som misbruker de (der er jo folk i alle aldre som gjør det) som er under 18 år så vil jeg egentlig si at det ikke hadde gjort noe med 18-års grense. Mange driver og tar solarium langt mer enn hva man burde og det kan bidra til hudkreft. Dessuten er det så mange som tar solarium pga de føler presset for å være "tan" året rundt, og det kan være det som er betegningen på vakkert innen deres krets Dermed slipper man det presset ved å ha en god grunn: ikke gammel nok + Man sparer jo bare masse penger på å ikke ta solarium! Men jeg tviler på at det kommer til å bli aldersgrense.. for hvem kommer til å sitte utenfor solariumstudioet og sjekke leg på folk? Uansett, om det hadde blitt noe av så hadde jeg vært for 18-års grense, iallefall ikke imot det.
Gjest denten Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Det er mange under 18 som ikke misbruker solarium, så det er jo litt synd for de. Men når jeg ser hvor mange det er som misbruker de (der er jo folk i alle aldre som gjør det) som er under 18 år så vil jeg egentlig si at det ikke hadde gjort noe med 18-års grense. Mange driver og tar solarium langt mer enn hva man burde og det kan bidra til hudkreft. Dessuten er det så mange som tar solarium pga de føler presset for å være "tan" året rundt, og det kan være det som er betegningen på vakkert innen deres krets Dermed slipper man det presset ved å ha en god grunn: ikke gammel nok + Man sparer jo bare masse penger på å ikke ta solarium! Men jeg tviler på at det kommer til å bli aldersgrense.. for hvem kommer til å sitte utenfor solariumstudioet og sjekke leg på folk? Uansett, om det hadde blitt noe av så hadde jeg vært for 18-års grense, iallefall ikke imot det. De har innført 18-årsgrense i Danmark, så lurer på hvordan det fungerer der med tanke på det du sier om å sjekke leg. Hvor gammel er du?
Gjest mangosorbet Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg er for 18-års (16-års) aldersgrense på solarium. Jeg ble selv psykisk syk og fikk tanorexia i 14års-alderen, og kjenner godt til presset ved å være brun hele året - til tross for at det er midt på vinteren i lille kalde norge.. Er 20 år nå!
Gjest BabyBlue Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 18 er litt drøyt, men 16 synes jeg er passende. I den alderen er det mange som har en "den tid, den sorg" holdning til utseendet sitt, noe som gjør at de har lett for å misbruke solarium. Bare se på bloggere som Heidi Alexandra, Lars Tangen, og Julia Nyland. De er eksempler på tenåringer som har misbrukt solarium. Vel, noen er fremdeles så tette at de fremdeles gjør det da, men det er en annen sak
Gjest shirelle Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 synes solarium burde være forbudt. Selv om jeg tar sol annenhver dag lol. Lurer på om min generasjon kommer til å ha mye mer hudkreft enn hva folk har nå. Man kan faktisk dø av det. 1
Xaphan Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg syns 16 er en mer passende alder enn 18. Og så burde det være plakater i solariumene av typen vi har på røykpakker, hvor mange av riskene kommer tydelig frem.
Gjest Solmåne Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Jeg syns 16 er en mer passende alder enn 18. Og så burde det være plakater i solariumene av typen vi har på røykpakker, hvor mange av riskene kommer tydelig frem. Tja, egentlig. Det er jo når man er 16 at man får begynne å bestemme over ens egen kropp. Men det jeg syns er litt merkverdig er jo at det er 16 års aldersgrense på alkohol, men 18 for solarium i danmark? Det må jo nesten være en grunn for at de er såpass streng på det? Endret 10. oktober 2011 av Solmåne
Xaphan Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Tja, egentlig. Det er jo når man er 16 at man får begynne å bestemme over ens egen kropp. Men det jeg syns er litt merkverdig er jo at det er 16 års aldersgrense på alkohol, men 18 for solarium i danmark? Det må jo nesten være en grunn for at de er såpass streng på det? I Danmark har de vel en annerledes drikkekultur enn her. Å drikke en øl på pub når man er 16 (for de fleste nattklubber og steder hvor det er "hard drikking" har vel høyere aldersgrenser, med mindre jeg blingser helt) er ikke like ille som å ta sykt masse solarium uten å ane konsekvensene som kommer senere i livet. Men jeg aner ikke, dette er bare gjetting
Gjest Cosette Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 synes solarium burde være forbudt. Selv om jeg tar sol annenhver dag lol. Lurer på om min generasjon kommer til å ha mye mer hudkreft enn hva folk har nå. Man kan faktisk dø av det. Jeg mener ikke å være frekk, bare nysgjerrig: er det virkelig verdt det? Er det ikke langt verre å ende opp som et skrukketroll før sin tid enn å være blek i vinterhalvåret som de aller fleste andre nordmenn? Jeg mener, å ta solarium annenhver dag (og sjeldnere enn dette også..) kommer jo garantert til å påvirke hvordan du ser ut som trevde- førtiåring. Det virker så bakvendt for meg å gjøre noe for å se bedre ut, når det samtidig kommer til å gjøre at du på sikt vil se langt verre ut?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg synes det er noe galt med "brunhetshysteriet" generelt sett. Jeg misliker ordet "blek" fordi det har en negativ klang, men man kan si at jeg er kritthvit året rundt. Det er like forferdelig å steke seg i solarium som det er å steke seg med babyolje så snart solstrålene kommer frem. Akkurat like galt. Det gjør jeg ikke. Synes det burde være 18 på solarium, fordi det er såpass farlig. Akkurat som det er 18 på å både stemme, drikke, røyke og kjøre. Man må sette en aldersgrense slik at folk FORSTÅR at det er en grunn til at det er 18. Hvit året rundt, og det er helt greit. Nå på vinterhalvåret bryr ikke folk seg om hvitfargen min, men på sommerhalvåret får jeg alltid en drøss med kommentarer. 1
Gjest shirelle Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg mener ikke å være frekk, bare nysgjerrig: er det virkelig verdt det? Er det ikke langt verre å ende opp som et skrukketroll før sin tid enn å være blek i vinterhalvåret som de aller fleste andre nordmenn? Jeg mener, å ta solarium annenhver dag (og sjeldnere enn dette også..) kommer jo garantert til å påvirke hvordan du ser ut som trevde- førtiåring. Det virker så bakvendt for meg å gjøre noe for å se bedre ut, når det samtidig kommer til å gjøre at du på sikt vil se langt verre ut? Gjør det i perioder, et par ganger i året, til jeg har blitt brun. Og så slutter jeg. Orker ikke være så bleik, føler meg ikke bra når jeg er det. Får kviser av selvbruning så det er ikke et alternativ :/ Men er livredd for hudkreft og rynker, gruer meg til å bli eldre. Ser noen på min alder som har rynker allerede også tenker jeg at de må ha tatt veldig mye sol. For i så ung alder er det vel ikke noe annet rynker kommer av
Gjest shirelle Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg synes det er noe galt med "brunhetshysteriet" generelt sett. Jeg misliker ordet "blek" fordi det har en negativ klang, men man kan si at jeg er kritthvit året rundt. Det er like forferdelig å steke seg i solarium som det er å steke seg med babyolje så snart solstrålene kommer frem. Akkurat like galt. Det gjør jeg ikke. Synes det burde være 18 på solarium, fordi det er såpass farlig. Akkurat som det er 18 på å både stemme, drikke, røyke og kjøre. Man må sette en aldersgrense slik at folk FORSTÅR at det er en grunn til at det er 18. Hvit året rundt, og det er helt greit. Nå på vinterhalvåret bryr ikke folk seg om hvitfargen min, men på sommerhalvåret får jeg alltid en drøss med kommentarer. Jeg synes det er så dumt at det ikke er akseptert å være bleik i Norge. Hvertfall føles det ikke sånn. Det er jo min naturlige hudfarge, men den er ikke god nok. :| i Asia mange steder er det penest å være så hvit som mulig. Helt tullete egentlig 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg synes det er så dumt at det ikke er akseptert å være bleik i Norge. Hvertfall føles det ikke sånn. Det er jo min naturlige hudfarge, men den er ikke god nok. :| i Asia mange steder er det penest å være så hvit som mulig. Helt tullete egentlig Så sant så sant. De som har naturlig lysebrun hud kan påvirke fargen sin mye, de kan smøre seg mye og bli litt lysere eller være mye i sola og bli nesten helt svarte. Ingen vil finne på å si til dem at "er du ikke litt for svart/brun nå"? "Kan du ikke være litt mindre i sola"? Men det er fullstendig akseptert å be meg, som er naturlig kritthvit, om "å komme meg ut i sola". 1
Xaphan Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 Problemet med å sette aldersgrense på solarium er jo at det går utover de som bruker det på en forsvarlig måte. Som da jeg var 15 år og dritblek, og tok solarium et par ganger før jeg skulle til syden, bare for å ha et lite grunnlag når jeg kom dit så huden min ikke skulle bli for irritert og brent av overgangen. Skulle ønske det gikk an å måle mental alder, det ville gjort dette med aldersgrenser generelt mye enklere
Gjest MorAase Skrevet 10. oktober 2011 #16 Skrevet 10. oktober 2011 Heihei! Er folk her inne for eller mot 18-årsgrense av solarium? Hvis noen velger å svare, så kan dere gjerne legge ved alderen deres Takk! For min del kunne det godt vært 47-årsgrense på solarium. Egen alder er gammel, veldig gammel. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #17 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg begir meg ikke innpå de helsemessige effektene av solariumsbruk... Når det gjelder et evt forbud, vil jeg være i mot det. Det er alt for mange forbud som det er, og det vil fortsatt være mye som ikke er sundt som er lovlig (f eks dør mange flere av usunn mat enn av bruk av solarium!) Hvor har det blitt av foreldreansvaret? Vi snakker om ungdom under 18 år. Altfor enkelt å rope på generellt forbud for å slippe å ta støyten som foreldre. Tror ikke loven er vedtatt i Danmark (hvis ikke helt nylig), men vet at det har vært diskutert. Da vil det samtidig komme krav om at solsentrene må bemannes, med den prisøkning det vil medføre. Noen land har innført forbud, som f eks Skottland. Her har salget av små solarier til hjemmebruk eksplodert...
halo Skrevet 10. oktober 2011 #18 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg begir meg ikke innpå de helsemessige effektene av solariumsbruk... Når det gjelder et evt forbud, vil jeg være i mot det. Det er alt for mange forbud som det er, og det vil fortsatt være mye som ikke er sundt som er lovlig (f eks dør mange flere av usunn mat enn av bruk av solarium!) Hvor har det blitt av foreldreansvaret? Vi snakker om ungdom under 18 år. Altfor enkelt å rope på generellt forbud for å slippe å ta støyten som foreldre. Tror ikke loven er vedtatt i Danmark (hvis ikke helt nylig), men vet at det har vært diskutert. Da vil det samtidig komme krav om at solsentrene må bemannes, med den prisøkning det vil medføre. Noen land har innført forbud, som f eks Skottland. Her har salget av små solarier til hjemmebruk eksplodert... Stort sett enig i mye av dette. Selv med en 18års-grense tror jeg det vil komme tilbud til unge også, f eks som medlemmer i klubber etc som vrir seg unna et evt offentlig lovverk. Nå er jo private solarier ikke helt uvanlig i dag helelr, i hvert fall i noen miljøer, og det vil selvsagt bare øke. Er over 18, og bruker jevnlig solarium med god samvittighet.
Chocoholic Skrevet 10. oktober 2011 #19 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg er 21 og har aldri tatt solarium og er sannsynligvis bleikere enn de aller fleste i landet og burde kanskje ikke uttale meg, men jeg er absolutt for 18-års grense. Ja, det er ikke alle som misbruker solarium og det finnes helsegunstige fordeler ved solarium også slik som litt "falsk" D-vitamin og at solarium kan hjelpe mot depresjon, men med tanke på at det er så mange som misbruker det likevel og presset om å være brun er så stort er jeg absolutt for 18-års grense. Da er man myndig og må stå til ansvar for egne handlinger ved andre aspekter i livet og da burde det også gjelde solarium som man vet kan være særdeles skadelig. Som noen nevnte tidligere er det mange som tenker "den tid, den sorg", men det jeg tror at folk som misbruker solarium ikke tenker over er at hudkreft forårsaket av for mye sol er en sykdom som inntreffer oftere hos "den yngre garde" i og med at det er de som har tatt sol. Og så er det jo estetiske argumenter også. De som tar sol tar det ofte for utseendets skyld. Det jeg ikke forstår er hvordan kan det være fint å få rynker som 25-åring? Da er det bedre at hvis man føler man *må* ha litt farge at man bruker fake tan. Mye bedre for huden og helsen. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 10. oktober 2011 #20 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg syns 16 er en mer passende alder enn 18. Og så burde det være plakater i solariumene av typen vi har på røykpakker, hvor mange av riskene kommer tydelig frem. Ja. Brun og blid annonserer jo bare om positive ting på FB. Bare sollys får en positiv kommentar i artikler, skal de spre det så mye som mulig. Hudkreft nevnes ikke engang, og er praktisk talt som å banne i kirka bare man tar det opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå