himmelseng Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Hei! Eg har dei siste månedane vurdert å skaffe meg min eigen hund. Familien har ein japansk spisshund frå før av, som var vår første. Eg er 17, snart 18, bur i ei liten leilighet. Går på vgs, men blir max 3 år til med skule. Har veldig mykje tid til overs, og vil ha ein hund til selskap. Det er ikkje einaste grunnen til av eg vurderer å skaffe meg hund sjølvsagt, men dominerer. Det må vere ein liten hund som eg kan ta med heim i helgane (bur på hybel), og må tåle sosialisering med andre hundar og barn, både store og små. Har fleire hundar den kan vere med, og har pass (forhåpentligvis, har ikkje spurt enda). Hunden må vere lærevillig, ikkje vere plaga med sjukdom, like både korte og lange turar, kunne gå laus på fjellet utan å stikke av, ikkje jakt-instinkt, og klare seg aleine frå 8-3 om dagane, sidan eg går på skule. Eg skal ikkje ha hund med det første, pga av økonomi, og eg vil lese mykje meir om korleis man faktisk oppdrar ein hund. Eg vil også ha ein litt meir stabil livssituasjon, der eg veit nogelunde kva eg skal dei neste 5 åra, som eg ikkje veit no. Eg har tatt nokre testar på nett på kva slags rase som vil passe meg, og finsk lapphund kjem opp igjen og igjen. Helt nydelige hundar, men har ikkje fått lest så alt for mykje om dei enda. Andre som har erfaring med den rasen? 1
altflyter Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Hva med cavailer king charles spaniel? Nydelige snille hunder. Bare vær obs på at de kan ha mye hjertefeil, så sjekk stamtavlen godt
himmelseng Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2011 er ikkje så glad i spaniel, foretrekker egentlig spisshunder
camze Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 En hund kommer ikke ferdig dressert med mindre du kjøper en voksen hund.. Innkalling er noe du må lære den:) lykke til 2
himmelseng Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2011 Sjølvsagt skal eg lære den det, tenkte meir på ein rase som held seg mest der eigaren er. En som ikkje stikker av ved første anledning når du har dessert den litt
Karolineb Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg eier en Shetland sheepdog. Går selv på skole, og hunden klarer seg fint alene i mens. Han står da i hundegård sammen med et par andre schæfere. Sheltien tilpasser seg fint omgivelser. De kan være litt feige og sjenerte mot fremmede, men finner du en oppdretter som sosialiserer dem tidlig, så er det ikke noe problem vil jeg tro. Hunden min er ikke sjenert for fremmede, han går godt overens med voksne og barn, hunder i alle størrelser og aldre, kjønn osv. Det han er veldig var for, er høye lyder og hvis ting faller ned like ved han så det blir mye lyd. Han er også forsåvidt kraftig bygd i forhold til andre sheltier. Han fungerer bra til fjells, til sjøs, på rommet, ja overalt. Min erfaring med det å eie en sheltie er jo at den er veldig allsidig. Nå har jeg bare erfaring med min hund, men han er virkelig et prakteksemplar av rasen. Fungerer virkelig bra overalt. Lykke til med å finne deg en hund
Karolineb Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Må også tilføye at den er utrolig lærevillig!
camze Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har en schæfer, han stikker aldri av, han holder seg alltid i nærheten av meg, utrolig lærevillig, og kan være flere timer alene, har en stor hundegård til han )
Sugerøret Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) chinchuaua? Vel,bortsett fra den koslige delen,hva skal du bruke hunden til? Har du mulighet til å ta vare på ,betale dyre vetrinærregninger,forsikring osv? Har du tid til pelsstell? Endret 10. oktober 2011 av Kårky
MissMas Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Hva med en japansk spisshund da? Hehe. Den er jo en veldig grei og relativt frisk rase, og du har erfaring med den fra før.
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Har ikke så mye erfaring med finsk lapphund, men er selv oppvokst med svensk lapphund, og rasene er relativt like. De er vakre hunder, kan brukes til det meste, men som spisshunder flest kan de være noe egenrådige og må helst se hva de kan tjene på det for å gjøre noe som helst Jeg kjenner til lapphunder som både går lydighet, er redningshunder, ettersøkshunder, jakthunder og ikke minst gjeterhunder. De er med andre ord allsidige og man kan forme de en god del etter egne interesser. Vil anbefale deg siden til Norsk Lapphundklubb, der du blant annet finner rasestandarden og går du inn på aktive hunder kan du se hva noen av lapphundene brukes til. I lapphundklubben sitter det også aktive og engasjerte medlemmer med mye kunnskap om rasen, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med de hvis det viser seg at rasen kan være interessant for deg. I tillegg er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på
himmelseng Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2011 Kårky: Er derfor eg har tenkt til å vente til eg har betre råd, fordi eg ikkje har pengar til slikt akkurat no. Har god tid til pelsstell ja, men vil helst ha ein hund med lite pelsstell der du berre børstar den eit par gongar i veka liksom Har ikkje tenkt til å bruke hunden til noko spesielt sånn sett, meir som selskap og turkamerat. Agility og diverse andre aktivitetar er ikkje heilt mi greie, kanskje i framtida. KarolineB: Har vurdert Shetland Sheepdog faktisk, men har ikkje hatt tid til å sette meg skikkelig inn i rasen enda Men so far so good! Camze: Schæfer er desverre uaktuelt, sidan leiligheta mi er alt for liten. Eg har heller ikkje tilgang til hundegård, og det er veldig store hundar. Kjenner berre ein schæfer, og er verdens snillaste hund, men har rett og slett ikkje plass til det
Avaleona Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Jack Russel Terrier. Herlige og snille!
Sugerøret Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 Kårky: Er derfor eg har tenkt til å vente til eg har betre råd, fordi eg ikkje har pengar til slikt akkurat no. Har god tid til pelsstell ja, men vil helst ha ein hund med lite pelsstell der du berre børstar den eit par gongar i veka liksom Har ikkje tenkt til å bruke hunden til noko spesielt sånn sett, meir som selskap og turkamerat. Agility og diverse andre aktivitetar er ikkje heilt mi greie, kanskje i framtida. KarolineB: Har vurdert Shetland Sheepdog faktisk, men har ikkje hatt tid til å sette meg skikkelig inn i rasen enda Men so far so good! Camze: Schæfer er desverre uaktuelt, sidan leiligheta mi er alt for liten. Eg har heller ikkje tilgang til hundegård, og det er veldig store hundar. Kjenner berre ein schæfer, og er verdens snillaste hund, men har rett og slett ikkje plass til det Høres jo ut som du har tenkt mye og det er jo flotters. Jeg ville startet å spare opp en liten buffer nå jeg,så har du den første tiden etter innkjøp av valp. Forsikring MÅ du ha Dessuten er det noen valper som ikke kommer med chip,det må du også ha (pluss registrering i dyreidentitet) vaksiner osv. Kan koste en del den første tiden. Det finnes mange raser som kan passe deg og ditt liv.Da blir det mer valg av raser som ikke er jakttyper eller arbeidsjern-hunder/brukshunder Og så hva du liker av utseende. Selv har jeg leon,en rase som er STOR ,krever en del pelsstell men trenger ikke ekstreme mengder med trim.De liker dog å dra /gå med kløv og jobbe. Sjekk rasevelgeren på Canis.no og les litt i forumet.Det er mange der med erfaring fra mange forskjellige raser. En Jack Russell Terrier er en type jobbehund.De trives best med en jobb ,da de er org.rotte/jakthund. De liker bla. agillity .Kansje ikke helt rasen om du ønsker en hund som ikke behøver like mye aktivitet i hverdagen. Jeg vil ikke anbefale deg en rase,da det finnes mange å velge mellom.Tenkt pelsstell,sykdommer og at du skal ha energi til å møte hundens krav om aktivisering. Jeg har noen raser jeg liker godt,men kan ikke ha dem pga jeg kan ikke gi hva de trenger (f.k polarhunder,KO, Pyrre) Lykke til med valget
Castiel Skrevet 11. oktober 2011 #16 Skrevet 11. oktober 2011 Hva med å ta en tur innom Dyrebeskyttelsen og event. andre omplasseringstjenester? Mange hunder som sårt trenger nye hjem.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #18 Skrevet 15. oktober 2011 Jack Russel Terrier. Herlige og snille! Enig. Her får du en stor hund i liten innpakning. En ordentlig hund. Full av energi og lærelyst. Den kan også være en rolig lapdog. ..og du slipper pelsstell
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #19 Skrevet 15. oktober 2011 Hva med å ta en tur innom Dyrebeskyttelsen og event. andre omplasseringstjenester? Mange hunder som sårt trenger nye hjem. Hun vil ha en liten hund. Å finne en liten omplasseringshund er som å lete etter en nål i en høystakk. Vanligvis selger folk små hunder med bare et par tusenlapper i rabatt i forhold til valpepris, og det du får er da en "ødelagt" hund som må reparareres. Merkelig nok finner jeg heller ingen hunder til omplassering på finn.no som er under eller over pubertetsalder. Nesten uten unntak er de i den verste fjortisalderen når "allergi" eller "endret livssituasjon" trår til hos eierne. Vil på det sterkest oppfordre til å ikke gi slike mennesker penger for en "omplassering". En hund til 7000 kr er ikke en omplassering, men et salg, fordi eierne vil ha igjen litt av de pengene de har brukt på "tingen" som de nå er gått lei av. Lær dem en lekse ved å la dem gå på et større økonomisk tap når de bestemmer seg for at de ikke orker å ta seg av hunde-tingen allikevel. Det finnes organisasjoner som sender hit gatehunder fra Romania og Bulgaria. De har mange små hunder. Det koster ca 5000 kr å få en slik hit, stelt og vaksinert. De er også til en viss grad mentalvurdert. Du risikerer altså ikke å få en snerrende liten menneskehater. Absolutt et bedre alternativ enn å støtte en valpefabrikk i Norge. Adopsjon fra Romania www.budadogs.no www.hundhjälpen.se www.graeskehunde.dk Styr dog unna Julies Rescue fra Spania. 1
Penelopen Skrevet 16. oktober 2011 #20 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har en fantastisk Jack Russell valp på snart 7 måneder! Selv om hun er helt i 100 % hele tiden så er hun så fantastisk! Det er virkelig en rase jeg vil anbefale :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå