Crazyparrotwoman Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 ja tittelen sier seg selv, jeg var så uheldig å fikk kyssesyke i 3 vidergående, jeg overså sykdomstegnene siden det var første gang jeg var skikkelig syk og fikk da også dobbelsidig lungeinfeksjon å gikk ikke til lege før jeg kolapset med 42 i feber, så var det slik da at siden jeg overså sykdommen og gikk på skole fulltig og jobbet 5 dager i uka og trente etter skole så ville bare ikke kroppen bli frisk igjen. ca 100 virus, 100 bakterieinfeksoner og en opperasjon sitter eg her da. jeg har er på min 4 pencelin kur på 5 uker (bihuleinfeksjon og halsinfeksjon) og går på veggene. jeg bor rett ved svømmehal og vil begynne å trene igjen? men siden jeg er tidligere junior mester i lag og konkurerte på høyt nivå i barndommen så er jeg redd jeg vil pushe meg for hard, da jeg eeeelsker å svømme og pushe meg, er også en meget utolmodig person har 6 dager igjen av pencelin kuren og KLØR etter å begynne å trene igjen... hvordan skal jeg begynne og hvor langt skal eg pushe? har bokstavelig talt ingen muskler igjen etter sykdoms årene XD hehe
momo Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg var selv kronisk syk i 8 år, siste årene verst. Og jeg drev med mye trening før jeg ble syk, så det var noe jeg virkelig savnet. Men etter å ha vært syk i 8 år, var det ikke mye muskler igjen. Jeg måtte bare starte med å gå tur, så startet jeg med yoga, så svømming. Etterhvert ble det også sykling, jogging og styrke. Og min første joggetur var grusom, men fantastisk, klarte vel bare 500 m med jogging, og da pusta jeg nesten ikke, men samtidig så fantastisk å kunne løpe for første gang på 8 år. Og det går raskt framover. Men er viktig å lytte til kroppen og ikke presse seg for hardt til å starte med.
Wiggins Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Når du skal trene deg opp fra bånn er det viktig å ta det pent. Ligg godt under syreterskel, og gi deg mens du føler at du kunne holdt på litt til. Da tar ikke restitusjonen så lang tid som hvis du tar deg helt ut, du vil måtte vente kortere til neste treningsøkt, og du vil netto kunne trene mer enn om du tar deg helt ut på hver økt. Intervaller skal du vente lenge med. Jeg vet at særlig et forskningsmiljø vet NTNU anbefaler intervalltrening til folk som trener seg opp etter sykdom fordi det gir rask framgang, men jeg er fullstendig uenig. Ja, det gir som regel rask framgang, men: For å komme i god form er det hovedsakelig to ting som er viktige; å bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen, og øke hjertets slagvolum. Det første trenes best under syreterskel, slagvolumet trenes både over og under syreterskel, men mest over. Folk som bare trener intervaller vil etter en stund nå en terskel som er lavere enn om de hadde et grunnfjell av rolige langturer som grunnlag. For ikke å snakke om at det å kjøre 4 minutter på rundt 90% av makspuls kjennes drepende ut for mange, og kan være vanskelig å motivere seg for i lengden. Husk at for å komme i bedre form trenger kroppen din både trening og restitusjon, ikke bare trening. Særlig nå i startfasen skal du ikke begi deg ut på ny økt før du kjenner deg helt restituert etter forrige økt. Endret 10. oktober 2011 av Lance 2
Crazyparrotwoman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2011 det var veldig gode råd, jeg hadde sikkert hopt på ny treningsøkt før restrusjon eg. så da tenker eg å bare dille i vannet og kose svømme ta noen lenger vor jeg kjenner syra og så kosesvømme igjen. viktig at eg lærte at kroppen må resureres og at det ikke er lurt å ta den helt ut i begynnelsen =) så da kan jeg vel svømme 5 dager i uka så lenge jeg føler jeg har mer å gå på :D jeg ønsker grundig fremgang, savner den formen jeg hadde før hvor jeg var bland gjengens sprekeste hehe. syreterkselen? er det når man presser på så det svir i musklene? melkesyre?
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Spis sunt og spis godt! Mat er en stor del av restitusjonen som du kommer til å trenge mye av når du er utrent.
Wiggins Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 (endret) så da kan jeg vel svømme 5 dager i uka så lenge jeg føler jeg har mer å gå på :D Så lenge du ikke kjenner forrige økt i kroppen. Kjenner du deg sliten etter gårsdagens økt bør du ta en rolig dag. Hvis du virkelig vil komme raskest mulig i form kan du godt investere i en restitusjonsdrikk som Cell Max fra Proteinfabrikken eller tilsvarende fra en annen produsent. Slike restitusjonsdrikker inneholder det optimale forholdet mellom karbohydrater og proteiner (4:1), som begge er viktige for at kroppen skal restituere seg etter en økt. Det gir best restitusjon om du drikker en slik rett etter trening, da er kroppens evne til å omdanne karbohydrater til glykogen størst. Ha pulver på en drikkeflaske, og bland det opp med vann når du har svømt ferdig og går inn i garderoben. syreterkselen? er det når man presser på så det svir i musklene? melkesyre? Det er den intensiteten/pulsen der kroppen klarer å kvitte seg med akkurat like mye melkesyre som den produserer. Når du er på bånn fysisk er syreterskelen sannsynligvis ganske lav, kanskje 60% av makspuls. Tommelfingerregelen for makspuls er 220 minus alder for menn, 226 minus alder for kvinner. Er du 23 så er makspulsen din ca. 203, men det kan være individuelle forskjeller. Endret 10. oktober 2011 av Lance
Crazyparrotwoman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2011 tusen takk for så mange gode svar, nå har jeg et sted å begynne å en liten plan å forholde meg til når det kommer til resturering og rolige dager hvor jeg kan ta det rolig med "god" sammvitighet :D mat har jeg vært meget dårlig på de siste årene, da det har vært lite jeg har klart å fått i meg når jeg har vært syk og matlyst har jeg ikke lenger, så jeg må nok bli flinkere til å lage god og sunn og VARIERT mat, spiser LITE mat men dårlig mat så er nok fordi jeg har så dprlig matlyst jeg har klart å holde figuren, men musklene forsvant:P men det blir vel lettere å lage sunn og god mat når man har energi til å lage maten. er litt tungt å stå å lage selv de enkleste rettene med 40 i feber, for så å spise to bet og gomle på salt chips etterpå
Supraspinatus Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 tusen takk for så mange gode svar, nå har jeg et sted å begynne å en liten plan å forholde meg til når det kommer til resturering og rolige dager hvor jeg kan ta det rolig med "god" sammvitighet :D mat har jeg vært meget dårlig på de siste årene, da det har vært lite jeg har klart å fått i meg når jeg har vært syk og matlyst har jeg ikke lenger, så jeg må nok bli flinkere til å lage god og sunn og VARIERT mat, spiser LITE mat men dårlig mat så er nok fordi jeg har så dprlig matlyst jeg har klart å holde figuren, men musklene forsvant:P men det blir vel lettere å lage sunn og god mat når man har energi til å lage maten. er litt tungt å stå å lage selv de enkleste rettene med 40 i feber, for så å spise to bet og gomle på salt chips etterpå Lag store porsjoner av alt du lager og frys ned. Da har du hurtigmat i fryseren. En til to ganger i uken kutter du opp en stor bolle salat som du har til hver av middagene. Ikke vent med å lage mat til du er sulten. Da blir du lettere frustrert og det er lettere å falle for fristelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå