Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre spørsmål;

jeg lurer på hva oppsigelsestiden min er som ekstrahjelp i prøvetiden min?

grunnlaget for oppsigelsen er at jeg ikke trives med arbeidet, det er for kjedelig og ikke utfordrende i det heeele tatt og jeg orker ikke det. Har kontaktet diverse barnahger og meldt meg på ringeliste og luurte egentlig på om NAV kan hjelpe siden ingen har noen direkte ledige stillinger i mitt nærområde. Kan jeg gå til NAV og be dem om hjelp til å finne en barnehage å starte jobb i?

også, hvor lurt er det å si opp uten et nytt tilbud i bakhånd? Jeg er selvfølgelig superåpen for nye tilbud og har allerede vært aktiv, men det kan jo fort bli mye stillesitting hvis ingen kan ansette meg....

Noen tips eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I prøvetiden har du vel ikke noe oppsigelsestid? :S

Gjest Blondie65
Skrevet

Oppsigelsestiden står i kontrakten din.

NAV kan svare deg på hva NAV kan hjelpe deg med. Jeg fikk hjelp fra NAV den gang jeg var ung og uutdannet, siden har de ikke hjulpet.

Hvor lurt er det å si opp? Det kommer vel helt an på om du klarer deg uten noen som helst penger for sier du opp og ikke får jobb igjen vil du få 8 ukers sperrefrist på dagpenger.

Skrevet

TS her, bor hjemme så sånnsett er det ikke noe problem, men vil jo bli litt krangling og sure miner blandt foreldrene mine dersom jeg ikke finner jobb igjen med en gang fordi de ikke liker at man ligger på latsiden. :kjefte:

Men en ærlig sak er jo at jeg ikke trives med jobben, og er kjempegira på å søke ny, og har som sagt ringt alle aktuelle i område og meldt meg på ringelister.

er det egentlig ofte man blir kontaktet når man står på disse listene? er godt over 10 barnehager i området.

Skrevet

Hehe, dette kunne jeg ha skrevet selv i dag!

Jeg har nettopp skrevet mitt oppsigelsesbrev. Er halvveis ute i prøvetida. Arbeidsmiljøloven § 15-3 (7) sier at man har to ukers oppsigelsesfrist i prøvetiden, med mindre noe annet er avtalt i kontrakten.

Jeg sier opp i morgen, skriver at jeg kan slutte når som helst innen de to ukene (gjerne på dagen), men at jeg også ved behov kan gå litt lenger. Håper veldig de ikke vil ha meg der, da.

Jeg har ingenting annet å gå til, så er litt av et steg å ta. Kanskje er det dumt. Men jeg mistrives veldig, sitter med gråten i halsen daglig, og gruer meg til hver dag. Sånn vil jeg ikke ha det!

Lykke til!!

Skrevet

Uff, det er kjedelig!! får håpe du finner deg noe, og noe du trives med, det værste som finnes er å grue seg til jobb, som i utgangspunktet bare er noe man måå!

Jeg er heldigvis ikke der enda, men vil bort før det skjer. orker ikke den følelsen!

Skrevet

TS her, bor hjemme så sånnsett er det ikke noe problem, men vil jo bli litt krangling og sure miner blandt foreldrene mine dersom jeg ikke finner jobb igjen med en gang fordi de ikke liker at man ligger på latsiden. :kjefte:

Men en ærlig sak er jo at jeg ikke trives med jobben, og er kjempegira på å søke ny, og har som sagt ringt alle aktuelle i område og meldt meg på ringelister.

er det egentlig ofte man blir kontaktet når man står på disse listene? er godt over 10 barnehager i området.

Det er en ærlig sak å ikke trives i jobben, og så lenge du ikke vil forvente at foreldrene dine betaler for deg hvis du får problemer med å finne en ny jobb, ser jeg ikke problemet. Du må bare være bevisst på at det er ditt ansvar hvis du i en mellomfase står uten inntekt, for det er ikke spesielt lurt, og det er grunnen til at de fleste venter til de finner noe nytt før de sier opp.

Skrevet

grunnlaget for oppsigelsen er at jeg ikke trives med arbeidet, det er for kjedelig og ikke utfordrende i det heeele tatt og jeg orker ikke det.

Er dette din første jobb? Jeg synes det blir litt vel drøyt å si opp fordi du synes det er kjedelig og lite utfordrende. Det er også dårlig gjort mot familien.

Har kontaktet diverse barnahger og meldt meg på ringeliste og luurte egentlig på om NAV kan hjelpe siden ingen har noen direkte ledige stillinger i mitt nærområde.

Javel, og med dette i tankene synes du likevel det er greit å si opp jobben fordi den er kjedelig og frustrende enkel?

Kan jeg gå til NAV og be dem om hjelp til å finne en barnehage å starte jobb i?

Nei. I utgangspunktet har alle ansvar for sitt eget liv og NAV prioriterer de med sykdom og ressurssvake. Du kan selvfølgelig prøve, men jeg ville ikke forventet noe.

også, hvor lurt er det å si opp uten et nytt tilbud i bakhånd?

Ikke særlig. I alle fall ikke om du ikke har noe kompetanse og det er få jobber.

Noen tips eller råd?

Fortsette i den jobben du nå har mens du venter på å begynne på høyere utdanning (forutsatt at du ikke har noen)?

Skrevet

Ett ord: ikke! Før eller senere må du ha penger, og hvis du ikke har funnet drømmejobben må du ta "et eller annet". Det suger. Snakker av erfaring her ... Søk alt du er god for, men ikke lever oppsigelsen før du vet du har noe annet å gå til.

Skrevet

NAV finner ikke frem jobber til deg, det må du gjøre sjøl. De kan hjelpe deg med jobbsøkerkurs (jobbklubb) og andre yrkesrettede kurs, men da må du være registrert som arbeidsledig først.

Nå vet jeg ikke hva du har gjort de tre siste årene, men hvis du var student, skoleelev eller lavtlønnet, så kan det hende du ikke har krav på dagpenger, eller får så lite at du ikke kan leve av det (sånn som meg i vår). I så fall bør du bite tennene sammen og fortsette i jobben til du finner en ny!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...