Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når du drakk alkohol igjen etter å ha født? Har inntrykk av at mange venter til de er ferdige å amme, men jeg ønsker jo å amme så lenge som mulig da.. I helga var jeg på fest hvor ei som hadde født for 2,5 mnd siden var "på fylla" (to vin) for andre gang etter fødselen. Hun pumpet seg jo bare på festen og ventet med å amme til alkoholen var ute av kroppen neste dag. Føler det er litt tabu? Er redd folk skal se stygt på meg om jeg tar meg en fest 2-3 mnd etter fødselen..og som en dårlig mor.

Jeg syntes bare det var sprekt av denne jenta at hun kom seg ut sammen med veninner mens samboer/barnefar var hjemme med bebien. At hun kunne kose seg med en vanlig venninnefest og deretter byen selv om hun har en bebi. (hun var 24 år)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venta i et halvt år første gangen og syns det var helt greit. Nå er det 3 mnd siden og har ingen planer om å ut med det første. Kunne ikke falt meg inn å reis på fest mens babyen min var hjemme, ikke det at pappan ikke kan passe på altså. Men for meg blir det litt feil. Men dømmer ingen andre for det.

Det er iallefall anbefalt å vente minst 6 uker etter fødsel med å drikke alkohol.

Skrevet

De anbefaler at man venter med alkohol til barnet er minst 6 uker fordi kroppen deres ikke tåler alkohol i det hele tatt før dette. Jeg drakk 1 glass vin da hun var 8 uker, og etter det har jeg drukket 1-3 enheter ved 3 anledninger fordi hun ikke spiser om natten, og jeg har derfor sluppet å gi flaske. Det er opp til en selv når man ønsker å drikke og hvor mye, så lenge man tar hensyn til barnets helse og passer på at de ikke får i seg melk med alkohol. Jeg kunne gjerne tenkt meg en vinkveld med jentene, men har en sperre for å drikke meg full og være sliten dagen etter fordi jeg har et barn å ta meg av. Dessuten synes jeg det er mye styr å pumpe ut melk så det blir mer jobb enn det er verdt. Og å drikke meg full med barnet i hus er ikke aktuelt, så da måtte jeg hatt barnevakt hele natten.

Skrevet (endret)

Om flaskemating går fint, og du ikke ser noe problem med det selv så er det jo ingenting i veien for en fest tidlig etter fødsel.

Jeg ventet til 7 mnd med første.. (har enda ikke vært på fest etter sistemann og han er 9 mnd)

Jeg var ikke klar for det før det hadde roet seg litt med puppingen. Da hun var 7 mnd sov hun i strekk fra 19 - morgen og først da hadde jeg samvittighet til å gå ut..

Men det var meg.

(nå snakker jeg om festedrikking, ikke et glass vin her og der)

Endret av SummerJoy
Skrevet (endret)

Jeg drakk ett glass utsøkt, svindyr rødvin ca 6 uker etter fødselen.

Det var det beste rødvinsglasset jeg noensinne har smakt :)

Ventet selvfølgelig med å amme etterpå (4-5 timer).

Jeg ser det ikke som noe mål å unngå å ta seg ett eller to glass vin til maten, selv om man ammer.

Det er da bare å følge retningslinjene til helsedirektoratet; dvs drikke veldig moderat, og vente noen timer før man gir barnet melk.

Enkelt og greit.

Edit: å gå ut med venner 2-3 måneder etter fødsel, og nyte 2 glass vin, er da vel helt ok. Sikkert hyggelig, det! Gleder meg til jeg har ork og lyst til å gå ut med venner eller kollegaer....tror det blir en god stund til jeg greier å forlate babyen en hel kveld. Mulig jeg er sprø, men sånn er det nå bare... :fnise:

Endret av missLynch
Skrevet

Enig med de fleste over, greit å ta et glass vin eller to når man ikke ammer barnet rett etterpå. Dette er vel helsemyndighetene enige i. Jeg pumpet meg regelmessig og frøs ned melk slik at jeg hadde ekstra stående på lager når jeg en sjelden gang tok meg en fest, eller ikke var tilgjengelig for amming. (Jeg ventet med å gå ut på byen til babyen hadde lært seg å ta flaske.)

Jeg syntes det var himmelsk å få komme meg ut blant venninner uten baby på slep. Følte meg litt som meg selv igjen. Begrenser seg av naturlige grunner hvor mye man vil drikke, for det er ikke gøy å ha vondt i hodet når man skal ta seg av en baby. Vi hadde kolikkbarn, så det var ganske strevsomt i heimen, og jeg og mannen har vært flinke til å gi hverandre pusterom, og bytte på å gå ut og treffe venner.

• Liker 1
Skrevet

Eldstemann hang i puppen konstant de første par månedene, så da drakk jeg ingenting før han var nesten fem måneder gammel.

Minsten på 6 uker spiser også relativt ofte, så jeg tror ikke det blir vin her med det første. Kanskje til jul.

Skrevet (endret)

Nå får jeg ikke sjekket hva helsedirektoratet går ut med i skrivende stund. Men jeg har blitt informert av div leger og helsepersonell om overgangen av alkohol til melka. Som er så og si null.. Man må ha 3 i promille og babyen må drikke 20(!) liter av den melka for å ha noen ting å si. Den største helsefaren ligger i at mor blir i dårligere stand til å ta seg av barnet. Så å pumpe og kaste melk etter ett glass eller to er rett og slett helt unødvendig.

Dette er informasjon de får på legestudiet sier min legevenninne. Men det er tryggere å si f eks vent 3 timer etter en enhet (som er veldig populært å si) for bl a å beskytte den delen av befolkningen som kan tenkes å overdrive.

Jeg fikk ikke vite dette før etter 6 mnd så før det drakk jeg veldig lite (dvs en lite slurk av og til). Etter det og men jeg har nytt noen glass vin uten å få (unødvendig) dårlig samvittighet.

Synd at det feilinformeres så mye for det setter jo all informasjon man får i tvil.

Hadde nok venter noen uker uansett for magefølelsens del ;)

Endret av siebaeo
  • Liker 2
Skrevet

Jeg smakte alkohol første gang da lillen var tre mnd, var på skikkelig fest og drakk litt mer dvs en flaske vin og en drink da han var 4 mnd. Før dette så var jeg ute på besøk noen kvelder uten baby. Første gangen var han to mnd og en uke. Godt for far å prøve seg litt alene og godt for mor å få ut å gjøre noe annet.

Men dette er vel noe man må kjenne på selv, ikke bry seg om hva andre mener :)

• Liker 2
Skrevet

"Det er stor forskjell på hvordan mors promille påvirker barnet under graviditet og under amming. Under graviditeten vil barnet ha samme alkoholnivå i blodet som det moren har i sitt blod. Under amming drikker barnet melk med samme promille som det morens blod har. Mengden alkohol som barnet får i seg blir dermed minimal, sammenlignet med hvis mor drikker alkohol under graviditeten.

– Er det greit å drikke et glass vin til maten når man ammer?

– Det er ingen holdepunkter for at ett enkelt glass vin, en øl eller en drink av og til spiller noen rolle. Melk med en ørliten promille inneholder svært lite alkohol. Dette handler om mengde: Du må regne med at et helt glass vin, en drink eller en halv flaske pils normalt gir en kvinne omtrent 0,3–0,4 promille i melken etter 1/2 til 1 time. Jo mindre du veier, desto høyere promille. Imidlertid brytes rundt 0,15 promille ned pr time. Det betyr at hvis du venter i 2 til 3 timer med å amme, vil dette ene glasset langt på vei være ute av systemet ditt, sier Gro Nylander.

Når det gjelder nyfødte er det litt annerledes.

– Nyfødte barn er umodne, og har minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol. Du bør derfor avstå helt til det i alle fall er gått 6 uker etter termin, råder Nylander.

Unødig å pumpe dagen derpå

Hvis man vil ta seg en ordentlig fest, bør man vente med å amme til alkoholen er ute av blodet.

– Etter en skikkelig rangel der mor har hatt høy promille, kan brystbarnet

bli alkoholforgiftet og være sløvt og påvirket i flere døgn, fordi spedbarn ikke klarer å bryte ned alkohol slik vi voksne gjør, forteller Nylander.

Det har imidlertid ingen hensikt å pumpe ut melken etter at du har drukket alkohol, fordi mengden alkohol i melken hele tiden avspeiler alkoholmengden i blodet. Vent i stedet en tid etter inntaket slik at alkoholmengden i blodet har sunket før du ammer igjen (kilde: Matportalen).

– Når du igjen har lov til å kjøre bil, er det også lov til å amme, sier Nylander."

Dette sier f eks Nylander. Så det er ikke så enkelt å vite hva man skal tro på! For sikkerhets skyld er det selvfølgelig greit å følge disse rådene. :jepp:

Skrevet

Det er ikkje farleg å amme etter å ha drukke litt alkohol, men det er, som siebaeo skriv, fare for at mor blir i dårleg stand til å ta seg av ungen. Kor mykje ein må drikke for å bli slik, er sikkert veldig individuelt. Eg drikk ikkje alkohol, men meiner 2-3 glass vin bør vera grensa. Etter det trur eg dei fleste blir påverka...

Skrevet

Jeg har tatt ett glass vin i ny og ne, og lillemann er 3 måneder. Jeg skal på min første "fest" nå til helgen, på hytta med venninner, og gleder meg veldig. Føler meg ikke som en dårlig mor fordi at jeg gleder meg til en kveld med gode venninner, god drikke og mat. Og jeg vet at lillemann er i gode hender hjemme med pappaen sin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...