Gå til innhold

Enkle og raske gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig er jeg veldig glad i å drive med forskjellig håndarbeid, men så er jeg så skrekkelig utålmodig. Ting må gå fort og det må være enkelt så jeg slipper å anstrenge mine små grå for mye. :fnise:

Nå prøver jeg å lage meg en liste over enkle ting som går raskt å lage, men som likevel kan bli fint nok til å gi bort i gave fra en voksen til en annen voksen.

Hittil har jeg kommet fram til at jeg kan strikke sitteunderlag og tove dem i maskin. Enkelt og kjapt.

Andre ting? Kan man bruke samme metode for å lage grytekluter, eller vil man brenne seg?

Skrevet

Jeg har strikkede og tovede grytekluter, går bra det :)

Ellers strikker jeg små dyr og aliens til venninner, kjapt, enkelt og morsomt :) Har også strikket (og tovet noen) veskeposer til vinflasker ol.

Hva med duftposer?

Skrevet

Jeg lager smykker, og det blir kjempefine gaver. Men det er jo et litt annet materiale.

Hva med heklede brosjer, pengepunger, el.l.?

Skrevet

Grytekluter er altså et alternativ ja. Og kanskje smykker? Men da må jeg nok gå til anskaffelse av en del utstyr (tang osv), så det kan kanskje bli dyrt i starten?

TS

Skrevet

Duftposer hadde jo også funka bra, forresten.

TS

Skrevet (endret)

pulsvarmere er en fin gave :) og enkle å strikke ikke minst ;)

Endret av lilletuss87
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du kan hekle, så er det relativt kjapt å smelle sammen luer - bruk relativt tykt garn og hekle staver på pinne 6-8. Da kan du lett hekle en lue på en kveld og materialkostnaden for prosjektet er ikke veldig stor heller, og til sammen er det bare 2 tråder og feste;) Anbefaler også å kombinere strikking/hekling sammen, det kan gi mye fint.

Skrevet

Hvis du kan hekle, så er det relativt kjapt å smelle sammen luer - bruk relativt tykt garn og hekle staver på pinne 6-8. Da kan du lett hekle en lue på en kveld og materialkostnaden for prosjektet er ikke veldig stor heller, og til sammen er det bare 2 tråder og feste;) Anbefaler også å kombinere strikking/hekling sammen, det kan gi mye fint.

Jeg har aldri vært noen stor fan av hekling. Men det kommer kanskje av at jeg kun har prøvd hekling med tynne heklenåler og tynt garn da jeg var barn. Ble bare surr av det. Men tykt garn og tykke nåler høre interessant ut. Har du et tips til en god nettside som kan friske opp hukommelsen min litt? Og kanskje en god oppskrift på enkle luer? Hadde vært kjekt å prøve.

TS

Skrevet

Jeg har aldri vært noen stor fan av hekling. Men det kommer kanskje av at jeg kun har prøvd hekling med tynne heklenåler og tynt garn da jeg var barn. Ble bare surr av det. Men tykt garn og tykke nåler høre interessant ut. Har du et tips til en god nettside som kan friske opp hukommelsen min litt? Og kanskje en god oppskrift på enkle luer? Hadde vært kjekt å prøve.

TS

Jeg anbefaler å se på youtube for å se hvordan du hekler de forskjellige maskene, eller så har garnstudio.com også videoer og hekleskole (illustrasjoner). Mange av drops sine oppskrifter er slik at du begynner i toppen, jeg foretrekker å begynne nederst. Hvis du bare skal hekle en enkel lue med staver kan du gjøre det slik:

1.runde:

Legg opp så mange luftmasker(lm) som du trenger for å nå rundt hodet, sett sammen med en kjedemaske (kjm) Det er en fordel om masketallet ditt er delelig med 5, for da feller du jevnere, men det er ingen stor sak om det ikke er det!

2.runde:

Hekle en stavmaske (st) i den 5.luftmasken fra nålen og deretter 1 stav i hver luftmaske og sett i ring med en ny kjedemaske.

3. runde

Fortsett med å hekle i stav(st) i hver stav og sett i ring med en kjedemaske (kjm) til arbeidet måler ønsket lengde. Hvis du vil ha en oppbrettekant eller en litt baggy lue, må du jo hekle den litt "lang" før du feller. Er du i tvil, prøv den på!

Jeg pleier å felle over 6 rader, da gjør jeg slik:

1. fellingsrad:

Her hekler jeg 4 staver (st) og så to staver(st) sammen. Video på dette finner du på youtube. Fortsett å hekle 4 staver(st) og deretter 2 sammen ut runden, deretter sett i ring med kjm.

2. fellingsrad:

Hekle 1 stav(st) i alle stavene på forrige runde, sett i ring med kjm.

3. fellingsrad:

Hekle 3 staver(st) og deretter 2 sammen. Gjennta ut runden, sett i ring med kjm.

4. fellingsrad

Hekle 2 staver(st) og deretter 2 sammen. Gjenta ut runden, sett i ring med kjm.

5 fellingsrad:

1 stav, og 2 sammen. Gjenta ut runden, sett i ring med kjm,

6. rad:

2 og 2 staver sammen, sett i ring med kjm.

Dersom du etter 6. rader fremdeles har for stort hull på toppen, hekler du 2. og 2 staver sammen til hullet er lite nok. Fest tråden og VIPS, ferdig!

Bare spør hvis noe var uklart:)

Skrevet

Jeg strikker kjøkkenkluter. Bruker ett nøste Paris-garn (fra Drops) pr klut, totalpris 20 kr :)

Venninner hevder det er de beste klutene de har! Legg opp 47 masker, og lag det mønsteret du vil. Fell av når garnet er nesten brukt opp!

Skrevet

Jeg strikker kjøkkenkluter. Bruker ett nøste Paris-garn (fra Drops) pr klut, totalpris 20 kr :)

Venninner hevder det er de beste klutene de har! Legg opp 47 masker, og lag det mønsteret du vil. Fell av når garnet er nesten brukt opp!

Kan man bruke annet type garn til klutene? Ingen fornadlere som selger Drops-garn i nærheten her...

Skrevet

kan du sy? sy punger/toalettvesker/enkle vesker.... er vel bare å google fremgangsmåte, eller søke på youtube. Fant en fin video på youtube om hvordan man syr punger.. men husker ikke i farta hva den het. tok ikke så lang tid. Går fortere når man har fått inn teknikken og!

da er det bare å kjøpe noe stoff og glidelåser!

Gjest Bartenina
Skrevet

Kan man bruke annet type garn til klutene? Ingen fornadlere som selger Drops-garn i nærheten her...

jeg bruker mandarin naturell

Skrevet

jeg bruker mandarin naturell

Takk for tips! Da håper jeg noen forhandlere i nærheten selger mandarin-garn :)

Skrevet

Jeg har det på samme måte TS. Stramt budsjett, og lite tålmodighet. Så her vil jeg følge med i håp om flere tips :) Jeg hekler litt, og er snart ferdig med en vott. Så får vi håpe jeg klarer å bli ferdig med to til jul :fnise:

Skrevet

Jeg har sydd coastere / bordskånere til glass på maskin. De er veldig lette å sy, kan lett tilpasses mottaker ved valg av stoff og har blitt godt tatt i mot :jepp: Hvis du googler det finner du mange bilder med inspirasjon!

Skrevet

Hva med lommetøfler? Kjempelett og går fort :)

Skrevet

Jeg har kun brukt Paris, men venninna mi brukte Mandarin på en klut. Det er en god del tynnere, så kluten ble ikke like tykk og god som med Paris. Hvordan det holder seg i vask, vet jeg ikke.

http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=31

http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Paris

Ville nok sett etter et garn i omtrent samme tykkelse og strikkefasthet som Paris :)

Gjest Bartenina
Skrevet

mange fine oppskrifter på lettstrikkede/heklede tøfler rundt på nettet har jeg sett :-)

I år tenkte jeg at jeg skulle smelle sammen noen krukker med saltskrubber og gi bort, trenger ikke å bli så dyrt forhåpentligvis.

Og så strikker jeg kjøkkenkluter og hekler luer (mest til barn kanskje), og nå har jeg nettopp satt i gang sokkestrikking for første gang, så kanskje det blir julegave NESTE år :sjenert:

Så kan man bake kjeks og biscotti eller lage konfekt og legge i fine glass/krukker.

Brenn en CD med favorittmusikken til mottakeren. Strikk et sjal eller skjerf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...