Gå til innhold

Når forvente resultater ved bleieavvenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tidligere prøvd å venne vår treåring av med bleier, men uten hell. Han bæsjer på do, men tiss går bare i bleia. De siste tre dagene har vi igjen forsøkt å ta et skikkelig tak i dette og han har gått i truse hjemme hele helgen og vi har satt ham på potte eller do hver time og samtidig minnet ham på flere ganger innimellom at han må si i fra når han må tisse. Så langt synes jeg det går greit. Han protesterer ikke når han blir satt på do og han sier også i fra flere ganger. På fredag hadde han ett uhell og han hadde to lørdag og to i dag. Nå lurer jeg litt på hvordan vi går videre her, fortsetter vi på måten vi har gjort framover? Når vet vi om dette vil fungere? Hvor lenge skal vi holde på slik, hvor lang tid må vi forvente at det tar? Noe vi kan gjøre annerledes? Tar i mot alt av erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fortsett som dere har begynt. man må regne med uhell underveis...

Dette kan ta tid og det trenger ikke det... kommer an på hvor moden han er.

lykke til.

Skrevet

Vi har holdt på på samme måte som dere for ca 3 uker siden, og de første par ukene gikk det VELDIG opp og ned. Da kunne han gå to dager uten noen uhell før det plutselig var tre uhell dagen etter osv. Nå har han ikke hatt noen uhell de siste 5 dagene, og sier stort sett fra selv.

Fortsatt ser vi an litt og sier ofte i fra at nå er det på tide å gå på do.. men venter som regel til vi synes det har gått lang tid siden sist han tisset ;)

Lykke til - høres ut som dere er på rett vei!

Skrevet

Eg ville berre fortsatt. Å la dei gå utan bleie er etter mi erfaring einaste måte å få dei til å slutte på. Her var det i alle fall meiningslaust å setje ungen på do medan han gjekk med bleie, for kvifor skulle han gjera frå seg på do, når han hadde på seg ei bleie? Eg trur bleia må av når ein skal avvenne. Her prøvde eg på bleieslutt fleire gonger utan hell (han nekta å sitje på do, og det meste gjekk stort sett i buksa), men plutseleg skjedde det eit eller anna, og ungen gjekk frivilleg på do. Då var avvenninga gjort på under ei veke! Det var eit par dagar med eit par uhell, så to dag med kun eitt uhell, og femte dagen var han tørr, og har stort sett vore det heile tida etter dette. Han brukar bleie om natta, men på dagtid er han heilt tørr. I starten brukte eg å minne han på tissing ca kvar tredje time, bæsjing styra han sjølv heilt frå starten - sa i frå når han måtte.

Å setje guten din på do ein gong i timen høyrast litt ofte ut, tykkjer eg. Det kan lett bli tolka som masing, det blei det her i alle fall. Det er sikkert stor forskjell på kor ofte ungar tissar altså, men guten min er i alle fall ein "mykje og skjeldan"-type. Tissar kvar 3. til 4. time. Eg vil tru annakvar time er nok for dei fleste ungar.

Skrevet

Takk for svar. Vi pumpet ungen full av drikke hele helgen nettopp så han skulle gå mye på do, så det var derfor vi satte ham på do så ofte.

Jeg lurer på en ting til, når slutter dere med bleie i barnehagen? Jeg sendte ham i barnehage med bleie i dag, men med beskjed om at de følger ham på do jevnlig og oppfordrer ham til å si i fra selv. Det er jo høst og snart vinter og vi har jo bare en høstdress og en vinterdress og kan ikke risikere at disse blir uttisset. Hvordan har dere andre gjort det i forhold til barnehage?

Gjest Hedda-78
Skrevet

Vi lot ungen gå uten bleie hjemme i helgene og på ettermiddagene i ca 1 mnd før vi sendte ham i bhg uten bleie. Han sa ikke ifra selv i starten, og det er vanskelig for de voksne i bhg å følge så nøye med som vi måtte i starten, for skjønne når vi måtte sette ham på do. Plutselig en mandag, etter å ha gått tørr tre dager på rad hjemme, så nektet han å ha på bleie om morgenen. Og der og da kjentes det bare helt feil å tvinge på ham bleien (det har jeg gjort tidligere). Så dermed gikk han i bhg uten bleie, og han har ikke hatt et eneste uhell siden. 3 uker siden nå :)

Skrevet

Her lot vi ungen gå uten bleie da hun kom hjem fra bhg, men hadde bleie på i bhg.

Hun hadde full kontroll på avføring, men ikke tissingen.

Plutselig en dag hadde hun tatt av seg bleia selv i barnehagen og sagt at hun ikke ville ha bleie på. Da jeg hentet hun den dagen foreslo de at vi kunne sende henne uten bleie dagen etter så fikk vi se hvordan det gikk. Det har gått veldig bra. Uhell har skjedd, men ikke ofte, og stort sett bare når de er ute lenge og leker. Hun blir 3 i november.

(både regntøy og utedress har blitt tisset på, men det kan da vaskes..)

Gjest Annaires
Skrevet

Her tok vi av bleien i ferien (da hun var 2år og to mnd). Da hadde hun gått uten bleie etter bhg i to uker.

Etter tre uker hjemme sendte vi henne i bhg uten bleie. Det har gått over all forventning. Noen få uhell har det vært, men det går stort sett bra.

Bruker kun bleie på natten nå.

Skrevet

Her har vi trenet delvis et par mnd. Hadde som mål å få henne tørr i sommer, men det ble for lite trening. Nå er målet at hun skal være.tørr til jul. Hun blir tre i februar, går uten bleie hjemme, men har en del uhell med tissing. Ingen uhell med avføring. Jeg orker ikke stresse så mye med det, det kan lett gå galt om man maser for mye med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...