AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Har en niese som jeg er mye sammen med. Hun er 8 år. Hun klager eller er sur/små frekk BESTANDIG. Moren bare duller med henne/sier ingenting til denne oppførselen. Eks er klaging på mat, klaging på lørdagsgodtet jeg serverer, klager på at alt er kjedelig osv osv. Moren sier ingenting. Hadde det vært mitt barn, hadde jeg bare tatt vekk feks godtet og sagt at hvis du ikke er fornøyd, lar du vær å spise. Jeg er mye alene med henne, hva synes dere er rett og rimelig at jeg gjør? Hva kan jeg gjøre for å korrigere? Kan jeg si at hvis hun er så sur, får hun være alene til hun blir blid? Er ikke mye hyggelig å spise middag med en som er pottesur og klager Uff..
Gjest grønnfi Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Om ungen klager på Lørdagsgodteriet, hadde jeg bare tatt det vekk. Lørdagsgodteri er IKKE en selvfølge, det er en bonus. Kanskje hun skal få bli med å velge selv neste gang? Iallefall om du er alene med henne. Over hør klagingen hennes elles smett inn noen fraser om at unger som klager fort blir mislikt av andre voksne og barn.
Gjest Linda sofie Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Om ungen klager på Lørdagsgodteriet, hadde jeg bare tatt det vekk. Lørdagsgodteri er IKKE en selvfølge, det er en bonus. Kanskje hun skal få bli med å velge selv neste gang? Iallefall om du er alene med henne. Over hør klagingen hennes elles smett inn noen fraser om at unger som klager fort blir mislikt av andre voksne og barn. Enig. Jeg tror jeg å bare hadde satt det vekk hvis hun skulle klage.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Hva gjør jeg når jeg er alene med henne og hun svarer frekt/er sur/klager på alt? Virker som om hun prøver å få oppmerksomhet... Jeg synes hun får nok oppmerksomhet, hun trenger ikke bruke disse metodene for å få det..
Gjest grønnfi Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Fortell henne at hun må forandre oppførsel for at dere skal kunne ha det koselig. Når hun er 8 år er hun faktisk gammel nok til å forstå om du setter deg ned med henne og forklarer hva du føler når hun oppfører seg slik. Si saklig at du liker å være sammen med henne og at hun er en jente du er glad i, men at du ikke syntes så mye om oppførselen, prøv å lage en avtale om at hun oppfører seg = mer kos. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Et eksempel fra i stad: Hun har vært hos meg, klager til mor over at hun ikke får godteri av meg i dag, og at hun aldri får på lørdager. Jeg sa at du fikk i går, fikk til svar at det var jo aldri noe hun liker ( Klaget ikke i går når hun fikk det, spiste det også) Sa da at du får la vær å spise det hvis ikke du liker det. Da fikk jeg bare til svar av hun at jeg ikke skulle blande meg når hun snakket med moren. Svarte bare at nå er du ikke noe koselig, det er derfor jeg sier noe. Da gikk hun.....
Leanne Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg blir flau når min 4åring klager over maten, at han ikke liker sånn eller mener at han ikke har fått nok godteri.. Da snakker jeg til han og forteller han at vi ikke kan snakke sånn, at det ikke blir noe hyggelig. Legger til at det er unødvendig å skrike ut "jeg liker ikke brokkoli", men at han heller kan la vær å spise det uten å si noe. Ingen liker å høre at maten de lager ikke er god, og at mormor/tante/etc blir lei seg hvis du sier det på en sånn måte.. Dette har faktisk den lille gutten tatt til seg, og det er sjelden vi har slike opplevelser nå.. Synes det er hårreisende at en 8åring for lov til å komme med slike utsagn uten at mor gjør noe... Klager hun på godteriet ta det vekk, klager hun på noe annet få henne til å være med å forbedre det.. (altså klager hun på rot, rydd opp sammen..) La henne få erfaringer med at klaging ikke fører noe sted hen, men at hun må være aktiv selv for å få ting til å bli bra... 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Dette er hvertfall fryktelig irriterende, og provoserende, unnskyld at jeg sier det (Man skal vel ikke bli provosert av en 8 åring ) At mor bare duller med henne, mener jeg ødelegger henne. Det er et barn, det skal oppdras, ikke dulles med. På skolen tåler ikke jenta å få kritikk, vet det er vurdert PPT tjeneste (heter det det??), hun kan stikke av om hun får kjeft hjemme/skole, gjemmer seg osv. Det er vel ikke ok reaksjoner, selv for en på 8?
Leanne Skrevet 9. oktober 2011 #9 Skrevet 9. oktober 2011 Det høres ikke bra ut nei... Er mor som ødelegger for jenta ja, barn trenger tydelige grenser og tilbakemeldinger på hva som er greit og ikke for å kunne fungere selv.. Det heter for øvrig ppt (ikke ppt tjeneste) ppt står for Pedagogisk Psykologisk tjeneste, så sier du ppt tjeneste får du tjeneste to ganger
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 Det høres ikke bra ut nei... Er mor som ødelegger for jenta ja, barn trenger tydelige grenser og tilbakemeldinger på hva som er greit og ikke for å kunne fungere selv.. Det heter for øvrig ppt (ikke ppt tjeneste) ppt står for Pedagogisk Psykologisk tjeneste, så sier du ppt tjeneste får du tjeneste to ganger Ok, takk Jeg synes dette er synd, men kan ikke konfrontere mor med dette heller. Tror hun vil bli grådig fornærmet..
Antheia Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 Hun høres rett og slett bortskjemt ut. Har du prøvd å snakke med moren? Vil forøvrig påstå at du kan korrigere oppførselen hennes om dere er alene og hun er på besøk hos deg. Si f.eks. at "sånn oppfører vi oss ikke her i huset"
Leanne Skrevet 9. oktober 2011 #12 Skrevet 9. oktober 2011 hvis ppt skal inn i bildet, vil nok de også komme med noe foreldreveiledning noe det høres ut som om denne moren trenger.. Så da er det ikke sikkert nødvendig om du tar det direkte opp med mor selv,ts. Men pass på å sett grenser når de er på besøk hos deg, uavhengig om mor følger opp eller ikke. Det er viktig at barnet møter grenser flere steder
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #13 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg sier hvis vi flere spiser middag sammen feks (og jeg har ansvaret), at hvis hun skal være så sur, så får hun være alene til hun er blid og hyggelig med oss andre. For VI har lyst å ha en koselig middag, vet ikke om det er litt voldsomt, men hun gir seg som regel kjapt da. Det er noen små ting hele tiden, måten hun svarer på er "frekk", sier jeg at hun kan ssvare på en ordentlig måte, svarer hun frekt at hun svarer ordentlig. Det er ufint.. Uff, "glad" det ikke er mitt barn, jeg hadde blitt flau jeg!
Gjest Eurodice Skrevet 9. oktober 2011 #14 Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Hva slags forhold har du til denne jenta og moren hennes ettersom dere har så tett kontakt? Er moren din søster? Uansett om det er familie, har du ingen plikt til å ha mer kontakt enn du selv vil. Jenta høres bortskjemt og ufordragelig ut. Det som er så synd når barn oppfører seg på den måten, er at de blir mislikt, mens foreldre har skylden som ikke har tatt tak og satt tydelige grenser. Edit. Jeg er visst fjern. Jeg leste åpningsinnlegget ditt en gang til. Der skriver du jo at hun er din niese. Endret 9. oktober 2011 av Belladonna
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #15 Skrevet 9. oktober 2011 Enig med andre her, og tror det å overhøre, og si fra om at hun må snakke til deg på en ordentlig måte for å få respons, er ok metoder. Nabojenta hos foreldrene mine har en sånn sutrete tone, men til én av slektningene har hun en helt annen samtaleform, fordi dette er den eneste som har sagt fra... Synd når ikke foreldrene ser problemet, men bedre enn ingenting og for deg er det kanskje den eneste måten å kunne trives sammen med henne på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå