AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Hei, Lurer på om noen er/har vært i samme situasjon. Jeg og min kjære begynte prøvingen for litt over ett år siden, sluttet da på pillen (Loette) Til å begynne med kom mensen som vanlig, litt lang syklus men ganske likt det jeg hadde før jeg begynte på p-piller. Men etterhvert begynte syklusen å variere voldsomt, jeg fikk eggløsning (målt med eggløsningstest) men det kunne fortsatt gå en måned til mensen kom. I tillegg har jeg kraftige smerter i underlivet og puppene, ca en uke før eggløsning og til mensen er over. Har vært hos lege og tatt blodprøver, som viser at hormonene mine er helt på styr. noen viser start på syklus, andre viser slutten osv. Jeg merker også effekter av dette, som at jeg begynner å grine av ingenting (for eksempel når min kjøre sambo må på jobb en time før tiden) selv om jeg ikke føler meg lei. Dette tærer på meg, jeg blir sliten av å være så "hormonell", men legen sier at gynekolog må se på meg, han kan ikke si noe da hormoner er komplekse saker som gynekologen er mer kvalifisert til. Uff, ble langt dette, men håper noen vil svare likevel hvis noen vet hva som kan skje videre eller har vært i samme situasjon?
Athene Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Når det går en måned fra du får positiv eggløsningstest til du får mensen har du ikke hatt eggløsning. Det er hormonene dine som er på styr, du får en LH topp fordi kroppen din forsøker å slippe ett egg som gir en positiv test. Den eneste måten du selv kan være sikker på at du har hatt eggløsning på er å tempe. Henvisning til gynekolog og utredning der er den riktige veien videre. Legen din har helt rett, dette er ikke hans fagfelt, men gynekologer er spesialister på nettopp dnne typen problemstillinger. Det er ingenting du kan gjøre på egenhånd, og dette er heller ikke p-pillene sin skyld. Det som skjer hos gynekologen er at han tar innvendig ultralyd og ser hvordan det ser ut i livmor og med eggstokker. Han ser på blodprøvene og tar eventuelt flere prøver. Han vurderer deretter om det finnes noen behandling for hormonubalanse, eller han forsøker Pergotime eller annen medisinering for å forsøke en fremprovosert eggløsning. Da må mannen din samtidig ta en sædprøve. Virker ikke slik behandling er neste steg henvisning til prøverør, men forhåpentiligvis ordner det seg for dere før dere kommer så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå