AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg er av og til barnevakt for en 2 år gammel jente. Jeg er ikke veldig flink med barn, men håper å kunne bli det etterhvert som jeg passer henne. Greia er at hun er så utålmodig. Vi kan sitte å tegne, pussle, lese bok, synge, leke med leker osv, men etter omtrent 2 minutter så går hun lei og vil gjøre noe annet. Og hvis jeg prøver å få henne til å fortsette å gjøre det vi holdt på med, så begynner hun bare å sutre. Dette synes jeg er litt slitsomt, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hvordan holde henne okkupert med en aktivitet i mer enn 2 minutter?
altflyter Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Når jeg er barnevakt, prøver jeg aldri å "holde dem okkupert" med leker. Rett og slett fordi barna syntes det er kjempestas med litt variasjon og at noen andre enn mamma og pappa passer dem. Jeg setter meg rett og slett ned på gulvet og leker sammen med dem, og da går det litt i rykk og napp hva vi holder på med... Jeg lar dem styre, og så tuller vi litt fram og tilbake... Gjør det noe om hun skifter leke fort da?. Jeg tror at det skal godt gjøres å finne en toåring som sitter og pusler med en og samme ting i mange sekunder av gangen, når h*n har besøk. Besøk er stas, og da blir det mye bytting og tulling, kanskje fordi barnet er litt usikker på den nye situasjonen, eller fordi h*n vil vise fram flest mulig leker til deg:) Har dere prøvd å se en tegnefilm sammen?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg vet at små barn vil gjøre mest mulig og vise frem mest mulig når de har barnevakt eller besøk- kanskje litt slitsomt når man er veldig vant med rolig tempo osv, men vær med så godt du kan:) Bare pass på å ikke vær lekekamerat når det er tid for å legge seg/andre ting- da er du den som bestemmer
Orchideae Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 For barn i den alderen er det nesten "umulig" å sitte stille veldig lenge av gangen. Dette har med hvor de er i utviklingen sin å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Takk for svar Den er god, da skal jeg ikke irritere meg over hurtig tempo. Passer henne 1 gang i uken, og merker allerede at det er slitsomt Men er det meningen at jeg skal leke med henne hele tiden, eller kan jeg bare sitte på gulvet og gjøre mine ting innimellom? Hun ville ha meg med over alt, jeg skulle dytte henne på en lekebil osv. Ikke tvil om at hun bestemmer over meg
tingeling Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 jeg har en toåring av den utålmdige sorten, som gjerne vil vise alle lekene hvis hun får besøk. Men en ting som aldri slår feil er å "vaske opp": Hun står på krakken ved vasken på kjøkkenet, med vann i kummen og litt vann rennende fra springen (pass på at barnet ikke skrur for mye selv så ikke vannet blir varmt plutselig), og så holder hun på med kopper, sleiver etc. Blir vått, men er veldig gøy
kaprifolen Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg var mye utemed min niese da jeg var dagmamma for henne på den alderen! Bra for barna, og ikke like "kjedelig" for oss voksne. Det blir mye rot og vonde "arbeidsstillinger" av å holde på med ørten ting samtidig på gulvet. Da er det lettere å variere med sandkasse, huske, sklie og dumple! Og ikke minst; bra for barna med frisk luft og aktivitet!
Gjest mamma1 Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Nei, du trenger ikke leke med henne hele tiden. Et barn har veldig godt av å aktivisere seg selv også. Her leker vi mye med kitt, tegner, pusler, det er ting hun også gjør alene.
Mockingjay93 Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Du trenger ikke å leke med henne hele tiden. Det er viktig at barn lærer å aktivisere seg selv, og at de lærer seg å leke alene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå