Gå til innhold

Låne bil av familie/venner


Vulpes

Anbefalte innlegg

Hvis man har lånt bil av venner eller familie og har kjørt 450 km, hva skal man betale til den man lånte bilen av?

Så klart betaler man for all bensinen man brukte, men å bruke en bil koster jo mer enn kun bensinen. Hva skal man betale i tillegg per km?

Har prøvd å søke på internett men finner ingen gode svar. Noen av tallene jeg har funnet ender opp med at man bør betale omkring 1000 kr for disse kilometerne, i tillegg til bensin, og det virker jo helt fjernt - da er det faktisk billigere å bruke leiebil!

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært min bil så hadde jeg ikke forventet annet enn å få like mye bensin på tanken som det var da jeg ga den fra meg. 45 mil er ikke SÅ mye, og det koster ikke mye i slitasje etc.

Evt. kan du jo fylle full tank? Skal du gjennom bomstasjoner hvor det blir tilsendt regning eller autopass blir brukt så bør du jo betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Alle utgiftene skal dekkes uansett, det er bestemt, av forskjellige grunner :) Problemet er bare å vite hva som er rikig beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, regn 50øre eller 1 kr pr km for å være grei da? SÅ mye slitasje på 45 mil blir det ikke, med mindre du har kjørt gjennom veier med 1 mill hull i og hele bilen er fillerista ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for svar :)

1 kr per kilometer er kanskje en grei deal. Personen vi lånte bilen av er alvorlig syk og bruker ikke bilen sin selv, vi har derimot lånt den noen ganger. Føler det blir veldig feil om hun/han i lengden skal ha utgifter på slitasje på en bil som han/hun ikke en gang kjører selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men en bil trenger å være litt i gang for å ikke ruste vekk... hvis bilen aldri er i bruk, å gjør dere eieren en tjeneste ved å kjøre litt rundt med den. En langtur i blandt er også sunt for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgangspunkt i statens satser for bilgodtgjørelse: For de første 9000 km i inntektsåret; kr 3,65 pr. km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin og bompenger. Og kanskje litt attått, runde oppover til nærmeste hundre eller den over der igjen?

Edit: Kommer helt an på omstendighetene rundt. Har bil selv - var det en god venn av meg som ikke bruker å snylte ellers, så hadde jeg tatt mindre betalt enn om det var kameraten til samboeren som alltid kommer på middag og aldri har med seg vin :gjeiper:

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...