Gå til innhold

Såle i vintersko til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt ecco vintersko til jenta vår og er litt i tvil om vi bør legge i en ekstra såle som er varm, eller trenger man ikke det? I butikken sier de at man ikke trenger, mens andre plasser leser jeg at man bør ha det i vintersko uansett. Hva gjør dere? Og kjøper dere litt for store sko slik at de skal vare hele vinteren eller kjøper dere det som er anbefalt, alstå 1,5 cm å gå på?

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Vi har ikke tenkt å ha såle i enda, men det er en god ullsåle oppi skoen og han kommer jo uansett til å ha på seg ullsokker oppi. Blir det for kaldt får vi se om vi tar oppi en, men det blir jo kaldt om skoen er for trang også med mye styr oppi. Jeg kjøpte sko som er passe nå, men kjøpte også en størrelse større ettersom jeg likevel hadde et tilbud med 2 for 1 :)

Skrevet

Jag köper en sko som passar med anbefalld marginal. En för stor sko är inte skön att gå i och blir även kallare. Jag köper hellre ett par till mot slutet av vintern om det skulle behövas. Dessutom brukar skorna slitas så pass att det brukar behövas ett par senvinterskor

Skrevet

Trådstarter her.

Takk for svar dere. I butikken sa de at en måtte regne med å kjøpe 2 par vintersko i vinterhalvåret. Ble bare litt forvirret, for i første skobutikk jeg var i sa det at hun burde ha 28 og i andre skobutikk sa de at hun burde ha 27. Ble til at vi kjøpte 27, men da tror jeg ikke det er så god plass til ekstra såle. Men en skal vel ikke måtte ha ekstra såle i dyre ecco sko, de er vel bygd for mange minusgrader. Da er det vel bedre med sko som sitter bra nå enn for store sko med såler i? Skal uansett innom en eccobtikk i morgen og høre hva de sier og be de måle foten en gang til.

Skrevet

Vi har aldri hatt ekstra såle oppi vintersko, bare tykke ullsokker utenpå ullstrømpebukse.

Har heller aldri hatt to par vintersko i en vintersesong (har aldri hatt behov for det heller). Jeg er vel generelt litt motstander at man må ha dobbelt opp av alt :).

Skrevet

Men hvis du skal ha plass til tjukke sokker oppi skoene bør en vel ha litt ekstra å gå på en de 1,5 cm som er anbefalt? min jente får ikke plass til ekstra sokker oppi, derfor jeg er så usikker på størrelsen

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er anbefalt, men jeg prøver alltid skoen på barnet med både sokk og ullsokk, og så tar jeg ut sålen og ser hvor mye som stikker utenfor :). Og så spør jeg de som jobber i butikken, slik at de er med på vurderingen. Kjøper ihvertfall alltid vintersko som har litt å gå på med ullsokk.

Skrevet

Er det tynne ullskokker du bruker eller veldig tjukke?

Skrevet

Er det tynne ullskokker du bruker eller veldig tjukke?

Tynne ullsokker eller ullstrømpebukse innerst, og vanlige "raggsokker"/tykke ullsokker ytterst. Vet ikke hva du legger i "veldig tjukke"? Helt vanlige, liksom :).

Skrevet

Olika skor är faktiskt olika stora inuti. Det bästa är att mäta både barnets fot och skons innerlängd för att se om den passar.

Sulan är inte bara där för att skon kan vara lite för stor utan också för komfort. Den kan både göra skon varmare men också svalare och luftigare (om sulan är ventilerad). En blöt sula kan också tas ut och torkas bra.

Jag räknar med att köpa ETT par skor som passar (med anbefalld marginal) och i fall den blir för trång framåt våren får vi köpa ytterligare ett par då. Det är tungt och jobbigt att gå med för stora skor.

Skrevet

Vintersko kjøpes med anbefalt margin. (Men prøves med det som skal brukes oppi, altså tykkere ullsokker.) Vi bruker da høstsko med tynne ullsokker til det blir ordentlig vinter, og vintersko med tykke ullsokker etter det.

Har kun hatt såle i dockboots og slike sko. Vanlige vintersko har det ikke vært behov for det.

Vær obs på at om barnet blir kald i vinterskoene, så kan det være skoens passform som er feil til barnet. Mine kan ikke bruke Ecco (Om det er aldri så bra og dyre sko) for de er for smale, og blir dermed iskalde uansett.

Det er derfor det er viktig å ta med barnet i butikken for å prøve skoene.

Skrevet

Eg har ikkje brukt ekstra såle i vinterskoa, berre ekstra ullsokk utanpå sokkane på dei kaldaste dagane. Altså tynn ullsokk innerst, og heimestrikka ullsokk utanpå. Sko kjøpast så store at det er god plass til ullsokk. Altså blir det vel nærmare 2 cm for store. To par vintersko er unødvendig, invester i skotørkar i stadet.

Skrevet

Eg har ikkje brukt ekstra såle i vinterskoa, berre ekstra ullsokk utanpå sokkane på dei kaldaste dagane. Altså tynn ullsokk innerst, og heimestrikka ullsokk utanpå. Sko kjøpast så store at det er god plass til ullsokk. Altså blir det vel nærmare 2 cm for store. To par vintersko er unødvendig, invester i skotørkar i stadet.

Jag menar att två par skor kan behövas om man ser över hela säsongen. Barnens fötter växer och skor slits av daglig användning. Jag tycker dock inte att det behövs två par vinterskor samtidigt.

Skrevet

Jeg har alltid bare hatt to par vintersko til ungene mine. Et par Cherrox og et par med Goretex. Her har vinterskoene alltid vart en hel vinter. Når jeg kjøper så prøver barnet skoen med tykk ullsokk og såle. Når barnet vokser i foten så regulerer jeg skoen med litt tynnere ullsokk samt at det blir litt ekstra plass når sålen tas bort. Praktiserer også det med såle når jeg kjøper sommersko. Jeg kjøper maksimalt stort, men sånn at skoen sitter ordentlig og at den faktisk ikke blir for stor.

Skrevet

Bare en liten kommentar for å gjøre alt enda "enklere": Man skal vel egentlig ikke bruke vanlige ullsokker/raggsokker i goretex sko. Eller?? Er det ikke noe med at ullsokker holder på fukt (fotsvette) og det blir feil i forhold til at skoene puster. Men man skal bruke ull/syntet-blanding.

Skrevet

Ull pustar jo? Eg har aldri høyrt noko om at ein ikkje skal bruke ullsokkar i gore-tex sko? :klo:

Skrevet

Jeg har hørt om det, men egen erfaring tilsier at ullsokker er minst like bra som blandingssokker i goretexskoene på mine barn.

De blir ikke klamme eller kalde.

Gjest Annaires
Skrevet

Bare en liten kommentar for å gjøre alt enda "enklere": Man skal vel egentlig ikke bruke vanlige ullsokker/raggsokker i goretex sko. Eller?? Er det ikke noe med at ullsokker holder på fukt (fotsvette) og det blir feil i forhold til at skoene puster. Men man skal bruke ull/syntet-blanding.

Dette har jeg også hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...