Grønt blad Skrevet 11. oktober 2011 #21 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg hadde ikke i min villeste fantasti levd på stramt budsjett over lang tid for å få råd til en veske. "Jeg har sultet meg ett år for denne vesken og droppet alle sosiale sammenkomster". Det er bare... dumt! Den dagen det evnt skjer er det tid for mentalsykehus for min del (og nei, jeg mener ikke at de som kjøper dyre vesker er syke, men i min verden og for meg er tanken på å bruke flere titusen på en veske syk og fjern). Jeg shopper mye, er på kafe, reiser osv og har nok av penger, men de skal jeg kose meg for. Blir ikke lykkelig av en veske. Jeg kan for så vidt forstå at folk sparer til noe flott, kvalitet osv, men 20 000!? Jeg mener fremdeles at selv dersom man virkelig har råd til å kjøpe en så dyr veske, burde samvittigheten satt en stopper for det. Er så mye annet å bruke penger på (og nei, alternativet er ikke 10 andre vesker, men å feks kose seg med familien, donere penger til veldedig formål osv). Jeg står fast ved at jeg syns det er jåleri og snobberi over enhver veske som koster over 5000,-. Jeg syns det lyser dumskap av ei jente med ei veske til 20 000 på armen fremfor status og "jeg er misunnelig". Jeg har råd til 10 chanel-vesker her og nå, men aldri i livet om det er noe jeg prioiterer. Beklager, men mennesker som bruker så mye penger på statussymboler får ikke min respekt. Det er vel egentlig det det går på, prioriteringer. Folk kan penger på mye som jeg aldri ville brukt penger på, og slik er det bare. Noen bruker mye penger på reise, dyre biler, skjønnhetsbehandlinger, interiør, klær, sko, mat, lydutstyr, pc-utstyr/apple-produkter, restaurantbesøk, mobiltelefoner, plastisk kirurgi, magasiner osv., mens andre prioriterer anderledes. Selv om jeg ville prioritert helt anderledes (og ikke i min villeste fantasi skjønner at de prioriterer som de gjør), så har jeg like mye respekt for dem.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #22 Skrevet 11. oktober 2011 Oi, jeg visste ikke at det var sååå ille. Kaster inn håndkleet, legger fra meg ideen og går på Morris og finner meg noe annet fint jeg Hvis du kjenner til navn og informasjon om Chanel-modellen du synes er fin, så kan du kanskje finne noen rimeligere alternativer innen "Chanel homage"? Det er altså andre merker som lager lignende, rimeligere produkter som en slags hyllest (man kan jo selvfølgelig diskutere det egentlige motivet, men det blir en annen sak) til Chanel. Marc Jacobs har gjort dette, og man kan finne inspirerte vesker hos for eksempel Zara. Dette er lovlige produksjoner, i motsetning til replika/piratkopi. Sistnevnte er ulovlig, og jeg håper andre her som åpent står for kjøp av fake merkevarer forstår at dette ikke bare omhandler personlig mening og smak - men rett og slett lovverk og organisert kriminalitet. Håper du finner deg en fin veske! Oppdater gjerne tråden om du finner noen aktuelle kandidater
Gjest Solsmil Skrevet 11. oktober 2011 #23 Skrevet 11. oktober 2011 Hva med å kjøpe merkeveske på salg? Små, ekslusive veskebutikker har ikke plass til så mye, og de selger gjerne ut en del før de skal ta inn nye kolleksjoner. Jeg lar heller være å kjøpe billige vesker hele tiden, og kjøper meg i stedet en merkeveske. En del av venninnene mine kjøper veske som passer tilethvert antrekk, og de har i overflod med vesker. Jeg kjøper veske sjeldnere, og sist kjøpte jeg en på salg til 10.000, og den kostet egentlig 16.000. Jeg ville aldri kjøpt fake. Det er jo et alternativ mange ganger, spesielt da ved kolleksjoner som bare varer en sesong. men en klassisk chanel-veske, som jeg går ut fra det var ts ville kjøpe, er det veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig liten sansynlighet for at hun noen gang vil finne på salg. en annen ting er selvfølgelig at det går ann til å få den brukt til en del redusert pris. men da må man jo selvfølgelig være sikker på at den er ekte.
Gjest Solsmil Skrevet 11. oktober 2011 #24 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg mener fremdeles at selv dersom man virkelig har råd til å kjøpe en så dyr veske, burde samvittigheten satt en stopper for det. Er så mye annet å bruke penger på (og nei, alternativet er ikke 10 andre vesker, men å feks kose seg med familien, donere penger til veldedig formål osv). Hvorfor burde samvittigheten satt en stopper for det? man kan jo kose seg med familien, helt gratis. Og jeg tror ikke du evner å sette deg inn i en slik situasjon, siden du åpenbart ikke har samme interesse. Er det galt bilinteresserte menn bruker titusenvis - kanskje mye mer - kroner på bilen sin? det blir faktisk akkurat det samme. Folk har forskjellige interesser. For noen er det vesker. Hadde jeg spart opp 20-30.000 til en chanel-veske, så ville jeg aaaaaaaaaaaaaaaaldri - i min villeste fantasi - gitt det til et veldedig formål, fordi samvittigheten satt en stopper!!! Men så skal det også sies at hvis man feks har barn, så er jeg ikke tilhenger av å kjøpe seg dyre designerklær og vesker, hvis man har normal økonomi - selv om man sparer. Fordi man burde da selvfølgelig bruke det på dem i stedenfor. Men så lenge man ikke har barn, kan betale husleie og mat, og jobber, så ser jeg ikke hva som er galt i at man bruker penger på interessen sin. For ja, det er en interesse.
Jade Skrevet 11. oktober 2011 #25 Skrevet 11. oktober 2011 Hadde jeg hatt 20000 øremerket til eget bruk, så hadde jeg kjøpt masse klær, sminke, noen gode sko, en skikkelig fin skinnveske i god kvalitet, kanskje to, og en ny mobil. Hadde aldri i livet kjøpt *en* veske til den prisen. Hva er vitsen med å bære på et statussymbol, nå de færreste legger merke til det? Jeg ville heller ikke kjøpt en piratkopi, som støtter dårlige formål og som sikkert har dårlig kvalitet og ser billig ut. 1
Grønt blad Skrevet 12. oktober 2011 #26 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hadde jeg hatt 20000 øremerket til eget bruk, så hadde jeg kjøpt masse klær, sminke, noen gode sko, en skikkelig fin skinnveske i god kvalitet, kanskje to, og en ny mobil. Hadde aldri i livet kjøpt *en* veske til den prisen. Hva er vitsen med å bære på et statussymbol, nå de færreste legger merke til det? Jeg ville heller ikke kjøpt en piratkopi, som støtter dårlige formål og som sikkert har dårlig kvalitet og ser billig ut. Det handler ikke nødvendigvis om at det er et statussymbol som du vil vise fram til verden at *se, denne har jeg råd til* eller lignende. Jeg liker best vesker som er diskrete, helst uten logoer, i alle fall ikke flashende logoer. Det er følelsen jeg får når jeg bærer veska som er viktig. Jeg føler meg rett og slett litt fin. Endret 13. oktober 2011 av Grønt blad 1
defaitist Skrevet 12. oktober 2011 #27 Skrevet 12. oktober 2011 Det stemmer som Grønt blad skriver. Klart, noen kjøper ting bare fordi de er dyre, men dette gjelder ikke alle. En person kan kjøpe en veske til 50000,- kroner simpelthen fordi det er akkurat den vesken vedkommende vil ha, koste hva den koste vil; mens en annen kjøper den fordi den er dyr og fordi vedkommende vil vise at h*n har penger. Det kommer an på interesse.
mammalærer Skrevet 13. oktober 2011 #28 Skrevet 13. oktober 2011 Man betaler for merke. Jeg jobbet for en fabrik som produserte Lacoste. Tro meg, de gjorde alt for å spare penger for en pique t-skjorte, og produksjonsprisen ganges 10 (ja, 10)for å få utsalgsprisen. Man kunne få den samme t-skjorte for 1/8 del av prisen om den ikke hadde logo merket på. 1
Grønt blad Skrevet 14. oktober 2011 #29 Skrevet 14. oktober 2011 Man betaler for merke. Jeg jobbet for en fabrik som produserte Lacoste. Tro meg, de gjorde alt for å spare penger for en pique t-skjorte, og produksjonsprisen ganges 10 (ja, 10)for å få utsalgsprisen. Man kunne få den samme t-skjorte for 1/8 del av prisen om den ikke hadde logo merket på. Selvsagt betaler man for merke. Men det er ikke alle som er opptatt av å gå rundt med den og vise den fram som et statussymbol. Noen kjøper og går med en dyr veske for sin egen del, fordi det føles bra.
mammalærer Skrevet 14. oktober 2011 #30 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Selvsagt betaler man for merke. Men det er ikke alle som er opptatt av å gå rundt med den og vise den fram som et statussymbol. Noen kjøper og går med en dyr veske for sin egen del, fordi det føles bra. Hvis det ikke et statussymbol...hva det er? Jeg skjønner ikke når du sier at "noen kjøper og går med en dyr veske for sin egen del, fordi det føles bra"....hva føles det bra? å ha en "merke veske" eller at det er behagelig å ha på? man finner mange andre vesker (ikke merke vesker) som er behagelige. Men om du mener at det føles bra fordi det er en merke veske, det er noe annet. Man kan bestemme hva man skal bruke penger på, men man kan ikke nekte at å kjøpe "merke klær" "merke veske" osv er en status grei ellers hadde man valgt å kjøpe "en vanlig veske". Endret 14. oktober 2011 av mammalærer
Gjest Illiya Skrevet 14. oktober 2011 #31 Skrevet 14. oktober 2011 Flott at du legger fra deg tanken om å kjøpe fake. Jeg ville aldri kjøpt fake, av grunnene som blir nevnt ovenfor, og jeg ville aldri følt meg komfortabel med å gå rundt med en veske jeg viste var fake. Hva med å kjøpe brukt (selv om de også koster noen lapper når det er snakk om merker som chanel)? Uansett er det er fullt mulig å spare opp til en dyr veske. Det gjorde jeg da jeg kjøpte min første virkelig dyre veske. Jeg har få vesker, og kjøper nesten aldri vesker. Kjøper heller én dyr veske i god kvalitet enn 10 vanlige vesker. Spis sjelden eller aldri ute, og hvis du spiser ute, så velg et rimelig alternativ, det samme gjelder på kafé (man må ikke ha en muffin til kaffen). Spis rimelig, ikke handle klær og sko som du egentlig ikke trenger. Jobb litt ekstra slik at du får overtid, som går rett til "veskekontoen". Opprett en egen "sparekonto" til veska, slik at du kan overføre "øremerkede" midler. Begynn med sparegris eller spareglass. Legg penger på innimellom, f.eks. hvis du finner en tier på gata, alle pantepengene, de tjue kronene du sparte på ikke å kjøpe kaffe på Narvesen selv om du hadde veldig lyst på kaffe. Det vil ta tid, avhengig av hvor flink du er til å spare, men den følelsen man får når man går ut av butikken med verdens finestes veske er ubeskrivelig. Av ren nysgjerrighet: Hvilken veske er det du har lyst på? Jeg ville aldri i verden forsaket så mye for en veske!!! Skulle jeg levd sånn et helt år, måtte det vært en mye viktigere grunn enn ei veske, altså! Jeg kan leve sånn for å spare til opplevelser, f.eks en dyr reise til et land jeg alltid har villet besøke. For meg er det opplevelser som gjør livet verdt å leve, og jeg lever lenge på dem. Eller jeg kunne spart til nye møbler eller oppussing og slike ting. Nå ha vi god økonomi, så jeg kunne faktisk kjøpt ei veske til 20 000 på ei god lønning, men det kommer jeg aldri til å gjøre. Så vesker betyr lite for meg, men sikkert mer for andre.
Gjest Solsmil Skrevet 14. oktober 2011 #32 Skrevet 14. oktober 2011 Man betaler for merke. Jeg jobbet for en fabrik som produserte Lacoste. Tro meg, de gjorde alt for å spare penger for en pique t-skjorte, og produksjonsprisen ganges 10 (ja, 10)for å få utsalgsprisen. Man kunne få den samme t-skjorte for 1/8 del av prisen om den ikke hadde logo merket på. Selvfølgelig betaler man for merket, det er vel ingen som har påstått noe annet. Men det er ikke slik at selv om du betaler for merket, så får du noe av dårlig kvalitet. Og det er vel ingen som ikke er klar over at lacoste har elendig kvalitet i forhold til prisen. Men lacoste er jo også litt under det prisnivået denne tråden handler om, og jeg føler ikke helt at det går ann å sammenligne en pique fra lacoste med en skinnveske som er 20 ganger dyrere, og som er ment å vare hele livet...
Gjest Solsmil Skrevet 14. oktober 2011 #33 Skrevet 14. oktober 2011 Hvis det ikke et statussymbol...hva det er? Jeg skjønner ikke når du sier at "noen kjøper og går med en dyr veske for sin egen del, fordi det føles bra"....hva føles det bra? å ha en "merke veske" eller at det er behagelig å ha på? man finner mange andre vesker (ikke merke vesker) som er behagelige. Men om du mener at det føles bra fordi det er en merke veske, det er noe annet. Man kan bestemme hva man skal bruke penger på, men man kan ikke nekte at å kjøpe "merke klær" "merke veske" osv er en status grei ellers hadde man valgt å kjøpe "en vanlig veske". Det er selvfølgelig et statussymbol, men det er ikke nødvendigvis bare derfor folk kjøper den. Det å eie en veldig dyr veske er litt luksus. Og luksus føles bra, sant? Det er nok vanskelig å skjønne for noen som ikke har samme interessen, men noen føles seg faktisk bra av å gå i dyre ting. Sikkert litt på grunn av statusen det innebærer (selv om det kanskje er underbevist, så tror jeg de aller, aller fleste føler seg bra også på grunn av statusen). Men også det at man kanskje har en utrolig fin veske, i utrolig kvalitet som man har ønsket seg i mange år før man kjøpte den. Det gjelder jo ikke bare vesker, men også andre ting - klær, sko osv. Du føler deg bra i fine klær. Og du føler deg bra i klær av god kvalitet. Har du foreksempel et skjerf fra Louis Vuitton rundt halsen, leopardskjerfet deres som er av 30% silke og 70% cashmeere, så føles det mye bedre enn å gå i et leopardskjerf fra H&M laget av 100% polyester. Sånn er det bare. Selv om du ikke "kjenner" veska på samme måte inn til kroppen, så er følelsen av å ha ei veldig fin veske litt den samme likevel.
mammalærer Skrevet 14. oktober 2011 #34 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Selvfølgelig betaler man for merket, det er vel ingen som har påstått noe annet. Men det er ikke slik at selv om du betaler for merket, så får du noe av dårlig kvalitet. Og det er vel ingen som ikke er klar over at lacoste har elendig kvalitet i forhold til prisen. Men lacoste er jo også litt under det prisnivået denne tråden handler om, og jeg føler ikke helt at det går ann å sammenligne en pique fra lacoste med en skinnveske som er 20 ganger dyrere, og som er ment å vare hele livet... Jeg sammenlignet ikke en pique med en skinnveske. Jeg bare ga et eksempel på at de som kjøper merke betaler mye bare på merke og ikke på selve plagget eller veske. Jeg tror ikke at de som kjøper en sånn skinnveske kommer til å bruke den i hele sitt liv. De trenger stadig noe nytt eller noe mer fancy. Vanligvis de som har råd og vil bruke penger på sånne ting, går ikke med samme veske eller kjole flere ganger. Endret 14. oktober 2011 av mammalærer
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #35 Skrevet 14. oktober 2011 Ja.. Jeg heller litt mot å la være, men da vet jeg at den vesken ALDRI kommer til å bli min.. Jeg kan ikke tillate meg selv å bruke 20.000,- på en veske - så enkelt er det. Syns et er ille å bruke en tusenlapp på faken liksom.. Hadde jeg hatt en veske til 20.000,- så hadde jeg jo aldri turt å bruke den Det er ille å bruke en tusenlapp på en fake, ja. Det er mange argumenter mot fake her allerede. Jeg synes det er trashy og teit, i tillegg til at det faktisk er kriminelt. Alternativet er å kjøpe brukt eller å kjøpe noe originalt av mindre, individuelle designere. Da får du noe som ingen andre har, og det tror jeg gir deg minst like mye status som det å ha en Chanel. 1
mammalærer Skrevet 14. oktober 2011 #36 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Det er selvfølgelig et statussymbol, men det er ikke nødvendigvis bare derfor folk kjøper den. Det å eie en veldig dyr veske er litt luksus. Og luksus føles bra, sant? Det er nok vanskelig å skjønne for noen som ikke har samme interessen, men noen føles seg faktisk bra. Helt enig at man har det vanskelig å skjønne for noe som ikke har samme interessen. Helt helt enig. Endret 14. oktober 2011 av mammalærer
mammalærer Skrevet 14. oktober 2011 #37 Skrevet 14. oktober 2011 Det er ille å bruke en tusenlapp på en fake, ja. Det er mange argumenter mot fake her allerede. Jeg synes det er trashy og teit, i tillegg til at det faktisk er kriminelt. Alternativet er å kjøpe brukt eller å kjøpe noe originalt av mindre, individuelle designere. Da får du noe som ingen andre har, og det tror jeg gir deg minst like mye status som det å ha en Chanel. Enig med deg.
Jade Skrevet 14. oktober 2011 #38 Skrevet 14. oktober 2011 Selvsagt betaler man for merke. Men det er ikke alle som er opptatt av å gå rundt med den og vise den fram som et statussymbol. Noen kjøper og går med en dyr veske for sin egen del, fordi det føles bra. Hvordan er en veske bedre fordi den er dyr? For du er enig i at man kan få en skinnveske til 2-3000 som er like fin og i kjempegod kvalitet? Hvorfor er en veske mye bedre fordi det er produsert av/for et kjent motehus/merke? Hvis du hadde fått en Mulberryveske, og du ikke visste at det var det (og den var kjempefin), hadde du ikke vært fornøyd da?
Audrina Skrevet 14. oktober 2011 #39 Skrevet 14. oktober 2011 En Chanel 2.55 er en klassiker som kan brukes til absolutt alt. Jeg har spart i godt over et år nå, for å en dag få råd til å kjøpe meg en. Og det skal jeg Vil mye heller ha en flott kvalitetsveske som kan brukes både til fest og hverdag, for resten av mitt liv og deretter gis videre til min datter, enn å kjøpe vesker til forskjellige antrekk og anledninger, som ofte må byttes ut pga. dårligere kvalitet. Dessuten er den den fineste vesken som finnes i mine øyne, og jeg har vært forelsket i den siden jeg så den for første gang fo mange år siden. Men det er slik jeg prioriterer da Ville aldri i verden kjøpt noe fake med vilje.
Ethereal Skrevet 14. oktober 2011 #40 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg syns det bare er dumt å kjøpe fake: - du vet ingenting om produksjonen. - du har ingen garanti. Hvis veska blir ødelagt er det bare å kaste den. Dermed forsølpler du mer enn nødvendig. - det er harry med kopier. Hvis du ikke har råd til å kjøpe en original, hold deg unna. - du bidrar til en bransje hvor nærmest ALT er illegalt! De som selger falskt er ofte mennesker som er ulovlig i et land, som kjøper vesker av mennesker som produserer ulovlig, som dermed bruker ulovlige mennesker til å lage sammen veskene sine. Har du lyst til å kjøpe en veske som i verste fall er med å bidra til uetisk behandling av dyr, narkotika eller barnearbeid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå