Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er interessert i å høre litt synspunkter på disse to utdannelsene, gjerne fra folk som har studert/studererer eller skal studere det.

Er det i praksis veldig stor forskjell på hvilke muligheter man har etter endt utdanning? Har hørt litt ymse om statsvitenskap, mens jeg har intrykk av at rettsvitenskap er en veldig trygg utdanning, men kanskje litt "tørrere" jobber?

Og er det veldig stort "nivåforskjell"? Virker som jussen krever endel arbeid iallefall, men skulle tro at statsvitenskap også gjør det?

Tusen takk for alle synspunkt, erfaringer osv.! Det er ikke enkelt å velge studium...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juss. Ingen tvil. Statsvitere havner på Nav.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer statsvitenskap nå, og det er kjempespennende! Kan virkelig anbefales om har interesse for politikk og samfunn. Det er nemlig viktig å fortsatt studere noe du er interessert i og synes er spennende, til tross for at ikke alle er enig med meg der ;)

Statsvitenskap lar seg dessuten godt kombineres med andre fag, f.eks. økonomi, media, juss, ja, mulighetene er mange. Jeg tenker på å studere journalistikk etter endt bachelor i statsvitenskap.

De fleste som svarer i denne tråden, kommer til å anbefale deg juss. Greit, det er en trygg utdannelse hvor du har mange jobbmuligheter, men det er også et tørt studium og passer definitivt ikke for alle.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer statsvitenskap nå, og det er kjempespennende! Kan virkelig anbefales om har interesse for politikk og samfunn. Det er nemlig viktig å fortsatt studere noe du er interessert i og synes er spennende, til tross for at ikke alle er enig med meg der ;)

Statsvitenskap lar seg dessuten godt kombineres med andre fag, f.eks. økonomi, media, juss, ja, mulighetene er mange. Jeg tenker på å studere journalistikk etter endt bachelor i statsvitenskap.

De fleste som svarer i denne tråden, kommer til å anbefale deg juss. Greit, det er en trygg utdannelse hvor du har mange jobbmuligheter, men det er også et tørt studium og passer definitivt ikke for alle.

Spiller det noe rolle med et spennende studium, dersom man ikke får jobb? Er selv statsviter, og sliter med å finne jobb. IKKE velg statsvitenskap, eller noen andre "Myke" fag. Gå for en spesialisering...som feks jurist, revisjor, lege, ect... da er det lettere å få jobb:)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gå etter hva du er mest interessert i; de juridiske aspektene ved saker, eller de samfunnsmessige/organisatoriske/politiske? Jeg kjenner ikke en eneste med mastergrad i statsvitenskap som jobber på NAV. Selv har jeg jobbet innenfor humanitære saker og politiske/faglige saker innenfor energifeltet. Andre jeg kjenner gjør alt fra forskning, næringsrådgivning/rådgiver kommune til å jobbe med utredninger/risikovurderinger/jobber innenfor div forvaltning i Norge og EU. NAV er for bachelorkandidater, og da er man ikke statsviter. Jurister jeg kjenner jobber i alt fra kommune, med privatrett til EU&FN. Og NAV faktisk;) måtte redigere litt; de statsviterne jeg kjenner til som sliter med å få seg relevant jobb er de som ikke gjorde noe relevant ved siden av studiene gjennom frivillig/betalt erfaring. For meg hadde det vesentlig positiv effekt.

Endret av norah
Skrevet

Jeg kjenner ikke en eneste med mastergrad i statsvitenskap som jobber på NAV.

Jeg tror ikke de mente at de jobber der... Selv kjenner jeg bare et par som har slik utdannelse. Ingen av dem er arbeidsledige, men jobbene de har er veldig lite relevante for utdannelsen.

Skrevet

Rettsvitenskap er sikrere enn statsvitenskap når det kommer til jobb. Jurister/advokater trengs overalt.

Skrevet

Jeg mener at det å avskrive rettsvitenskap som et tørt studium er å trekke forhastede konklusjoner. Det passer kanskje ikke alle, men at det er tørt mener jeg er langt fra sannheten. Ja, det er mye teori (slik som det er i ganske mange studier), men det krever også at man skal kunne anvende det i praksis så oppgaveløsning er en viktig del av studiet.

Valget mitt stod mellom statsvitenskap og rettsvitenskap, jeg valgte det siste og har ikke angret. Selvfølgelig finnes det emner som er tyngre og mindre interessante enn andre, men slik vil det nesten være uansett hvilket studie man velger.

Man jobber med et fag som man i stor grad får bruk uavhengig av hva man velger å gjøre senere. Tar du et år med rettsvitenskap og finner ut at dette ikke passer for deg after all, så sitter du igjen med kunnskap som langt ifra er unyttig i videre utdanning/yrkesliv.

Så er det også slik at de juridiske aspektene ved sakene og samfunnet i stor grad er knyttet til de samfunnsmessige aspektene, så det er ikke snakk om å velge mellom to ytterpunkter.

I tillegg er jobbmulighetene er mange - man blir rett og slett en het potet :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...