Pink_tulip Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Hei! Det finnes sikkert noen andre ost&kjeks-tråder, men starter uansett en ny. Jeg skal ha en ost-og-kjeks-kveld imorgen kveld. Serverer også noen småretter og spekemat. Har tenkt til å ha Jarlsbergost, diverse krydderoster, brie, camembert, manchego, ridderost, babybel + en type muggost. Lurer på: Bør jeg gå for Blå eller hvit Castello? Hvem er best? (Selv spiser jeg ikke muggost - har ikke så peil...) Når det gjelder tilbehør, vil det være druer, paprika, valnøtter, appelsinskiver o.l. Skal også kjøpe slik fikenmarmelade... Er det noe annet jeg bør ha med? Og hvordan dandere? Hvilke oster skal jeg sette på samme fat? Og skal jeg skjære opp brie- og camembertosten i skiver? Ellers noen tips til ost- og kjeks-detaljer? Åpen for alle slags innspill! Har i grunnen litt bedre peil på tapas og småretter, enn akkurat ost...
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Hvis du skal ha ost- og kjekskveld ville jeg anbefale å ikke servere så mange småretter. Noe spekemat og en god pølse er greit, men det synes jeg holder, egentlig. Du bør definitivt ha blå Castello. Det er viktig å ha en blåskimmelost på et ostefat. Det vanlige er å legge de harde ostene på samme fat, krydderostene sammen og myke oster uten smakstilsetning sammen. Ville kanskje hatt paprika sammen med harde oster. Du kan evt. ha druer sammen med krydderostene. Jeg synes nok ikke appelsinskiver passer så godt med ost. Mandarin eller klementin er mildere. Tror jeg ville anbefalt deg å kjøpe pærer, for det passer helt supert til Blå Castello, Brie og Camembert. Du behøver ikke å skjære opp ostene, men sørg for å ha gode ostekniver. Hvis du ikke har det, er det best å skjære opp på forhånd. Fikenmarmelade er en kjempeide. Istedenfor småretter ville jeg nok heller servert bruschetta med fikenmarmelade, fetaost og valnøtter. Et utvalg av baguette, litt mørkere brød og ulike typer kjeks er viktig Får jeg også komme? 1
Pink_tulip Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2011 Takk for alle gode tips! Helt supert! Du får nyte litt gjennom nettveven... Enig i at det ikke bør være for mange småretter. men noen har jeg valgt - mye pga at det er noen gravide som kommer + noen som ikke tåler melkeprodukter osv. Har en buffeavdeling med noen gode småretter, og en med et deilig ostebord. Tror det blir bra! Grunnen til at jeg skrev appelsinskiver, var fordi jeg er usikker på om det finnes mandariner el clementiner så tidlig... Håper det gjør det! Kjempeglad for tipsene! TAKK
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Takk for alle gode tips! Helt supert! Du får nyte litt gjennom nettveven... Enig i at det ikke bør være for mange småretter. men noen har jeg valgt - mye pga at det er noen gravide som kommer + noen som ikke tåler melkeprodukter osv. Har en buffeavdeling med noen gode småretter, og en med et deilig ostebord. Tror det blir bra! Grunnen til at jeg skrev appelsinskiver, var fordi jeg er usikker på om det finnes mandariner el clementiner så tidlig... Håper det gjør det! Kjempeglad for tipsene! TAKK Forstår Du er jammen en omtenksom vertinne!
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg kjøper hermetiske klementiner. Synes du bør ha stangselleri også. Sist jeg hadde osteparty så kjøpte jeg valnøttbrød. Dette slo veldig godt ann. Husk å ha god te også da til for de som ikke drikker alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå