AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Hei! Jeg går mitt siste år på vgs nå og skal begynne å studere neste høst. Det er mange yrker og utdanninger jeg finner interessante og kunne tenkt meg. Siden jeg har lyst til alt prøver jeg å tenke på hva som er smartest og velge med tanke på hva som er enklest å få jobb i når man er ferdig utdannet og selvfølgelig lønn. Jeg vil jo ikke utdanne meg til noe jeg kommer til å slite med å få jobb i når jeg er ferdig. Så kanskje noen vil hjelpe meg med å finne ut hvilke yrker som trengs og hvilke yrker det er nok av ? Her er det jeg har lyst til: Fysioterapeut, barnevernspedagog, tannlege, noe innen ernæring, kiropraktor, akupunktur, homeopat eller noe slikt som massør ol. Alt dette er noe jeg har lyst til De fire første er de jeg har hatt i hodet lengst og tenkt mest på, mens de fire siste er noe som har dukket opp i hodet i det siste. Setter stor pris på hvis noen vil hjelpe meg og "stryke" ut noe som ikke er lurt å utdanne seg til så det blir enkler for meg og velge
Mononoke Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Hvilke fag har du tatt på vgs? Fag som tannlege og ernæring trenger du veldig høyt snitt for å komme inn på, og de er også veldig realfagsbaserte. Men du er nok ganske sikret jobb etter begge disse utdannelsene. Velger du ernæring, gå for klinisk ernæring på universitetet, de andre skolene er ikke like gode, og gir ikke samme jobbmulighetene. Fysioterapaut er også et godt og relativt trygt yrke, men også her er vel snittet relativt høyt. Barnevernspedagog er nok noe mer usikkert, har hørt at det kan være vanskelig å få jobb som nyutdannet. Men dette er en stund siden, så det kan ha endret seg! De tre siste du nevner er jeg mer skeptisk til. Kiropraktor kan man vel ikke utdanne seg til i Norge, slik at du må til utlandet? Akupunktur og homeopati er ikke ordentlig utdannelser, og vil aabsolutt fraråde deg disse. Massør kan nok være vanskelig jobbmarked, og dårlig betalt. Si gjerne litt mer om deg selv, hva du liker, hvordan du tenker lønn, ønsker du en lang og solid utdannelse, karakternivå, fag osv, det gjør det litt lettere å komme med råd.
Trollbarn Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Tannlege og fysioterapeut er nok utdanninger som mer eller mindre sikrer jobb (og god lønn), men de er krevende og du må ha gode karakterer for å komme inn. Vil tro det er OK jobbmuligheter for kiropraktorer også, men vet ikke noe særlig om hvordan man blir det. Vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er for barnevernspedagoger, men har hørt det er et dårlig betalt yrke sammenlignet med andre som krever tilsvarende utdanning. Akupunktør, homeopat og massør er vel ikke tradisjonelle utdanninger, så vidt jeg vet, men noe man blir etter å ha gått kurs ved private læresteder? Personlig vil jeg ikke anbefale å satse på homeopati, det er jo bare tull og tøys... Du kan forresten lese om de fleste utdanninger på utdanning.no! Endret 9. oktober 2011 av Trollbarn
Gjest Badabing Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg ville gått for en av dem fem første. Må innrømme at jeg ser på de tre siste som litt useriøse, spesielt homeopati. Akupunktur og massasje er jo ting du heller kan ta i tillegg til en eventuell fysioterapiutdanning, så sånn sett får du jo brukt flere av de tingene du er interessert i. Tannleger er det visstnok stor mangel på i Norge.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 jeg har kjemi 1 og 2 og s-matte 1 og 2 så mangler eventuelt fysikk da, for å kunne gå tannlege og ernæring. Takk for gode råd alle sammen problemet er vel at karakterne mine ikke strekker til disse utdanningene jeg har lyst på men jeg har vurdert tannlege i polen..Også er jeg vel litt redd for at jeg ikke er flink nok , jeg er sånn midt på treet i kjemi og matte.. Derfor jeg vurderer noe som fysio eller barnevern osv som kanskje er litt "enklere". Jeg er vel litt redd for å begynne på noe og kaste bort tid og penger også viser det seg at det er for vanskelig!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 jeg har kjemi 1 og 2 og s-matte 1 og 2 så mangler eventuelt fysikk da, for å kunne gå tannlege og ernæring. Takk for gode råd alle sammen problemet er vel at karakterne mine ikke strekker til disse utdanningene jeg har lyst på men jeg har vurdert tannlege i polen..Også er jeg vel litt redd for at jeg ikke er flink nok , jeg er sånn midt på treet i kjemi og matte.. Derfor jeg vurderer noe som fysio eller barnevern osv som kanskje er litt "enklere". Jeg er vel litt redd for å begynne på noe og kaste bort tid og penger også viser det seg at det er for vanskelig! Med enklere mener jeg sånn realfagsmessig altså! litt mindre komplisert liksom Jeg er veldig glad i både barn og dyr og kunne tenkt meg å vært dyrlege men liker ikke tanken på å opperere og skjære og slikt, derfor er det noe jeg ikke vurderer. Vet det kanskje er sånn med tannleger også men jeg tenker noe i retningen som f.eks tannreguleringslege eller noe slikt. Er veldig opptatt av kjøtt og næringsindustrien og kosthold, derfor vurderer jeg ernæring men så er det i gjen problemet at jeg tror nok ikke jeg kommer inn på klinisk ernæring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå