AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #1 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hei! Samboer vil veldig gjerne bruke juleaften på å servere suppe og gjøre bra ting for folk som er verre stilt enn oss.. og jeg synes det er en veldig god ide men jeg har så lyst til å feire jul på vanlig vis. Jeg elsker julen og føler at juleaften blir tatt fra meg her. Har foreslått for samboer å hjelpe til med suppekjøkken/matutdeling/matlaging etc hele uken før juleaften, og tilbudt meg å bli med på et fast opplegg resten av året. Har også sagt at det helt sikkert er veldig mange frivellige på akkurat juleaften, og at de som arrangerer dette setter sikkert mye større pris på om noen vil stille opp fast hele året rundt. Har også sagt at vi kan gi penger til veldedighet istedetfor å kjøpe julegaver, men han vil kun ut å hjelpe til på juleaften. Han vil gjerne gjøre det fast ellers også men nekter å vise hensyn til at jeg elsker juleaften, tradisjoner og å feire på vårt vis. Han har vokst opp med samme tradisjoner som meg, og helt fram til nå har han elsket julen. Hva kan jeg gjøre? Samboer synes jeg er egoistisk som heller vil kose meg selv på juleaften Jeg kan reise hjem til familie noen timer unna, men det blir ikke like koselig i jula uten min samboer gjennom 12 år. Vi har ikke barn sammen, så det er kun jeg som ville ha "gått glipp av julen". Har også spurt ham hvorfor det er så viktig akkurat på juleaften, og da svarte han at han vil hjelpe andre og at i julen er det viktig å tenke på andre. Noen som har gode råd? Hva ville du ha gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chevy Skrevet 9. oktober 2011 #2 Del Skrevet 9. oktober 2011 Latt samboer gjøre det, for det er mennesker der ute som trenger at noen som ham stiller opp akkuratt den dagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #3 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvordan melder man seg til å gjøre noe slikt? Jeg har heller ikke lyst til å feire juleaften på normalt vis, hvor man gasser seg i mat og alkohol og forer de mindre barnas grådighetsfølelse til tusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 9. oktober 2011 #4 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hva jeg ville gjort? Jeg ville først vært utrolig stolt over han, for en utrolig fin ting og ville bruke en slik dag på. Deretter ville jeg ikke nølt et sekund med og gjøre det samme selv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silimilo Skrevet 9. oktober 2011 #5 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hva jeg ville gjort? Jeg ville først vært utrolig stolt over han, for en utrolig fin ting og ville bruke en slik dag på. Deretter ville jeg ikke nølt et sekund med og gjøre det samme selv. Akkurat som om jeg skulle sagt det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hei TS her, takk for tilbakemeldinger Er selvfølgelig helt enig i at det er en flott ting å gjøre, er nettopp derfor jeg foreslår å gjøre det på fast basis og ikke bare på en dag i året. Jeg har heller ikke lyst til å feire juleaften på normalt vis, hvor man gasser seg i mat og alkohol og forer de mindre barnas grådighetsfølelse til tusen. Synd at du har opplevd julen slik Som sagt har ikke vi barn, og jeg har allerede tilbudt å droppe julegavene for å gi de til trengende istedetfor (gaver er ikke så viktig for meg i julen, selv om jeg liker å strikke og gi bort ting selv.) Drikker heller ikke alkohol så føler nok at julen for meg handler mye mer om å kose seg med samboer og familie og ha en ferie uten stress. Vi bruker å dra på kirkegården for å legge igjen blomster hos far/besteforeldre, lage middag sammen, spise sammen, åpne gaver, ta en ringerunder til familen, spise dessert og slappe av og se de vanlige programmene på tv. Kanskje jeg er for knyttet til mine gamle tradisjoner, men jeg merker at jeg ikke en gang gleder meg litt til julen om det ikke blir noe juleaften Vil ha flere ærlige svar fra dere, så om jeg er egoistik som ønsker meg vanlig juleaften MED samboer må dere si ifra. Til deg som spør hvor du kan melde deg, ta kontakt med frivilige organisasjoner som driver slikt hele året, rusomsorgen i din kommune, evt med meninghet nær der du bor - de vet nok helt sikkert! Skal også spørre samboer hvor han har tenkt å melde seg. Huff jeg har dårlig samvittighet nå men det er jo juleaften, jeg greier ikke slutte å tenke på at dem HELT sikkert trenger faste folk hele året rundt ikke bare en dag i året (og det var i mitt hode min unnskyldning til å synes det var greit å ikke gjøre dette på juleaften) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #7 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg forstår deg, TS! Og dessuten, det at han absolutt må hjelpe til på julaften sier jo litt om motivene hans - at han gjør det for å føle seg som et godt menneske og ikke fordi han vil hjelpe de vanskelgstilte. Julaften er den dagen i året hvor organisasjonene må avvise frivillige fordi det ikke er nok oppgaver til alle, mens resten av året mangler vi frivillige. Mange av de vi har inne på julaften blir regelrett sure fordi de må stå i oppvasken eller sjaue under middagen og ikke får se en eneste stakkars trengende engang. De har en forstilling om at de skal være julenisse, på en måte. Men resten av året ser vi ikke noe til dem. Det er flott at folk vil hjelpe til, men det trengs mer resten av året enn på julaften. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #8 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvordan melder man seg til å gjøre noe slikt? Jeg har heller ikke lyst til å feire juleaften på normalt vis, hvor man gasser seg i mat og alkohol og forer de mindre barnas grådighetsfølelse til tusen. Da er det jo bare å la være å ferie jul. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg forstår deg, TS! Og dessuten, det at han absolutt må hjelpe til på julaften sier jo litt om motivene hans - at han gjør det for å føle seg som et godt menneske og ikke fordi han vil hjelpe de vanskelgstilte. Julaften er den dagen i året hvor organisasjonene må avvise frivillige fordi det ikke er nok oppgaver til alle, mens resten av året mangler vi frivillige. Mange av de vi har inne på julaften blir regelrett sure fordi de må stå i oppvasken eller sjaue under middagen og ikke får se en eneste stakkars trengende engang. De har en forstilling om at de skal være julenisse, på en måte. Men resten av året ser vi ikke noe til dem. Det er flott at folk vil hjelpe til, men det trengs mer resten av året enn på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Del Skrevet 9. oktober 2011 Da er det jo bare å la være å ferie jul. Nei, det er ikke sosialt akseptert å "bare la være", derimot er det akseptert dersom man har en annen vektig grunn for å droppe det. Til den som klager over at man har for mange "hjelpere" til jul, så vil jeg tro at årsaken vel så mye ligger i at da har man fri fra andre forpliktelser bortsett fra familiemiserene og er altså tilgjengelig. Det kan være en like god grunn som at det ligger et skinnhellig ønske om å være julenisse bak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #11 Del Skrevet 9. oktober 2011 Nei, det er ikke sosialt akseptert å "bare la være", derimot er det akseptert dersom man har en annen vektig grunn for å droppe det. Til den som klager over at man har for mange "hjelpere" til jul, så vil jeg tro at årsaken vel så mye ligger i at da har man fri fra andre forpliktelser bortsett fra familiemiserene og er altså tilgjengelig. Det kan være en like god grunn som at det ligger et skinnhellig ønske om å være julenisse bak. Det er faktisk flere og flere som dropper juleferingen. I Oslo er det ihverfall masse folk ute på byen på julaften. Og jeg nekter å tro at julaften er de eneste dagen i hele året at folk har tid til å hjelpe vanskeligstilte. Hva med å reise bort, hvis man har så mye i mot julaften? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #12 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det er faktisk flere og flere som dropper juleferingen. I Oslo er det ihverfall masse folk ute på byen på julaften. Og jeg nekter å tro at julaften er de eneste dagen i hele året at folk har tid til å hjelpe vanskeligstilte. Hva med å reise bort, hvis man har så mye i mot julaften? Skulle jo egentlig håpe at man fjernet julefeiring og andre helkomerse tradisjoner. Kosen er fantastisk dyr. Å reise bort er en ting, men sånne ting sender gjerne signal som gjør familien bekymret og det setter i gang andre reaksjoner igjen. Veldedig arbeid derimot bør være helt legitimt. Jeg forstår at du kommer fra en annen familie, med bredere aksept for å tenke selv, men det gjør altså ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 9. oktober 2011 #13 Del Skrevet 9. oktober 2011 Forsøkte meg i fjor som frivillig, men de får så utrolig mange henvendelser fra folk som vil ha "ren samvittighet" akkurat vedr. julaften. "Men vi trenger jo hjelp resten av året, da" fikk jeg beskjed om. Synes det er fint at folk hjelper til når det er jul, men det finnes da flere anledninger 364 dager i året. Akkurat på julaften er det plenty som stiller opp (de har faktisk køer med folk som er villig til å hjelpe). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #14 Del Skrevet 9. oktober 2011 Skulle jo egentlig håpe at man fjernet julefeiring og andre helkomerse tradisjoner. Kosen er fantastisk dyr. Å reise bort er en ting, men sånne ting sender gjerne signal som gjør familien bekymret og det setter i gang andre reaksjoner igjen. Veldedig arbeid derimot bør være helt legitimt. Jeg forstår at du kommer fra en annen familie, med bredere aksept for å tenke selv, men det gjør altså ikke jeg. Da får du nok bare finne på en unnskyldning overfor familien din. Slik jeg skjønner det vil du jobbe som frivillig på julaften fordi du ikke liker din families julefeiring men ikke tør å si det? Som sagt så er de frivillige organisasjonene dekket veldig bra opp på julaften, men du kan jo kjøpe inn noe mat og gaver og kjøre rundt å se om du finner noen du kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #15 Del Skrevet 9. oktober 2011 Da får du nok bare finne på en unnskyldning overfor familien din. Slik jeg skjønner det vil du jobbe som frivillig på julaften fordi du ikke liker din families julefeiring men ikke tør å si det? Som sagt så er de frivillige organisasjonene dekket veldig bra opp på julaften, men du kan jo kjøpe inn noe mat og gaver og kjøre rundt å se om du finner noen du kan hjelpe? Ja, sigøynere f eks. De vil sikkert sette pris på å slippe og spise grillet rotte eller hund på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2011 #16 Del Skrevet 9. oktober 2011 kansje du burde dele gleden hans ved å vere der for han og dei som trenger det på julaften.det kan gi mye mer enn du aner.vis du elsker julen er det kansje kjekt om du gir det til andre?. siden dere ikke har barn heller og sikkert har feiret masse juler sammen,hvorfor ikke prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 9. oktober 2011 #17 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det er faktisk flere og flere som dropper juleferingen. I Oslo er det ihverfall masse folk ute på byen på julaften. Noe så trist! ..men kanskje et greit alternativ for dem med ikke så mange rundt seg. Det er vel bedre og reise på by'n enn og sitte hjemme alene? Men allikevel, trist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #18 Del Skrevet 9. oktober 2011 Noe så trist! ..men kanskje et greit alternativ for dem med ikke så mange rundt seg. Det er vel bedre og reise på by'n enn og sitte hjemme alene? Men allikevel, trist! Hvorfor er det så trist, egentlig Det er vel snakk om folk som ikke er så tradisjonsbundne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ut på tur! Skrevet 9. oktober 2011 #19 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hei TS. Julen for snart 2år siden brukte jeg og familien på veldedighet. Søsteren min, moren min og jeg serverte, mens pappa var sjåfør. Vi jobbet på et selskap hvor det ble servert god mat, med hyggelig underholdning underveis. Jeg var litt skeptisk til hvordan dette ville bli, på selveste julaften. Resten av familien feiret jo på vanligvis, og jeg tenkte på forhånd at jeg ville savne den "vanlige" feiringen. MEN, det ble en av de hyggeligste julaftner jeg noen gang har hatt. Alle som deltok i selskapet var så utrolig takknemlige, og hele selskapet var så verdig og flott. Vi som jobbet der koste oss masse sammen med de som deltok! Så jeg ville blitt med samboeren din. Julen kommer jo hvert eneste år, kanskje setter du enda større pris på julen hvis du hjelper andre akkurat i år. Det gjør i allefall jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^KinderMaxi^ Skrevet 9. oktober 2011 #20 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg hadde latt han gjøre som han vil (det går til et godt formål) og jeg hadde brukt tiden på familien min og ikke hatt dårlig samvittighet for det. Syns ikke det er egoistisk. Folk har forskjellige behov og man kan ikke gjøre annet enn å respektere det. Men det er flott at det er så mange som vil hjelpe til. Jeg elsker julen og kunne ikke hatt en julaften uten familien min.Eller hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå