Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan fungerer egentlig ei forelesing på høyskole og universitet ? er det sånn at man kommer inn en stor sal med stoler som i en kinosal, hvor man tar en plass, så tar de fravær (sjekker hvem som er der??) eller kan folk komme og gå som dem vil ?

hva med seminar ? hva er et seminar, og hvordan foregår det ?

og hva med klasseromundervisning ? funker det akkurat som på vgs ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det varierer litt avhengig av studium, men forelesninger pleier ikke å være obligatoriske, dvs at du kan komme og gå som du vil.

På det studiet jeg går så har vi hatt seminar som har vært frivillige (men har man meldt seg på det må man møte opp) og vi har hatt seminarer som er obligatoriske.

Seminarformen er mer lik klasseromsundervisning på vgs, evt med fokus på gruppearbeid med evt fremlegg.

Skrevet

På mitt studium fungerer det slik:

- Forelesning er som en stor kinosal med 200+ seter. Det er ikke obligatorisk oppmøte på noen av forelesningene jeg har. Så står førsteamanuensis/professor fremme og går igjennom stoffet.

- Seminar: Her går vi igjennom oppgaver som vi på forhånd har fått utdelt. Assistentlæreren står fremme og viser utregningene i detaljer. Heller ikke her har jeg obligatorisk oppmøte.

Kollokvie/gruppe: Gjør oppgaver i lag med medelever, kan få hjelp av assistentlærer. Ikke obligatorisk.

Skrevet

På mitt universitet:

Forelesning: alt fra flere hundre til rundt 30 personer. I hovedsak er det foreleseren som prater (selv om det er lov å komme med innspill/kommentarer. Det blir ikke foretatt noe fravær eller sjekk om de som er til stede faktisk er eksamensmeldt i faget. Størrelsen på rommene varierer med antall studenter, fra "klasserom" til større auditorier.

Seminar: her er det gjerne en student på feks. Masternivå som fører undervisningen, her er det mer vekt på at studenten selv skal delta aktivt i diskusjoner eller gruppearbeid. Seminarene er ofte fokusert på den praktiske delen av faget, som å jobbe mot oppgaver som skal leveres inn eller øve til eksamen. Det varierer litt med faget.. Noen fag krever at man møter på seminar, andre ikke. Ofte er dette i forbindelse med at enkelte fag krever at man skal få tilbakemelding på det man jobber med under seminarene. Vi må melde oss på, dvs. Skrive oss på en liste for å bli med. Det settes som regel opp flere seminarer til forskjellige tidspunkter, da antallet studenter oftest ikke overskrider 20 personer. Mange av seminarene på basisemner er lagt opp for førsteårsstudenter og dreier seg om "hvordan skrive akademisk", referanselister ect. På fordypning/master er det mer lagt opp rundt forskningsmetoder, kritisk tenkning, mye diskusjoner og sånn.

Jeg studerer humanistiske fag.

Skrevet

Vil tro det varierer litt avhengig av studium, men forelesninger pleier ikke å være obligatoriske, dvs at du kan komme og gå som du vil.

På det studiet jeg går så har vi hatt seminar som har vært frivillige (men har man meldt seg på det må man møte opp) og vi har hatt seminarer som er obligatoriske.

Seminarformen er mer lik klasseromsundervisning på vgs, evt med fokus på gruppearbeid med evt fremlegg.

På mitt studium fungerer det slik:

- Forelesning er som en stor kinosal med 200+ seter. Det er ikke obligatorisk oppmøte på noen av forelesningene jeg har. Så står førsteamanuensis/professor fremme og går igjennom stoffet.

- Seminar: Her går vi igjennom oppgaver som vi på forhånd har fått utdelt. Assistentlæreren står fremme og viser utregningene i detaljer. Heller ikke her har jeg obligatorisk oppmøte.

Kollokvie/gruppe: Gjør oppgaver i lag med medelever, kan få hjelp av assistentlærer. Ikke obligatorisk.

hva studerer dere ?

Skrevet

Som de andre sier; dette varierer fra fag til fag og sted til sted.

Der jeg går:

Forelesningene er frivillige. Noen ganger er vi i store saler/auditorium, typisk som man ser på film der studentene sitter oppover i salen og foreleser står nederst. Noen ganger er det nesten som et lite klasserom. Kommer an på faget. Som sagt så er det frivillig møte og ingen tar fravær.

Jeg vil bare understreke at selvfølgelig er alltid noen uheldige og kommer forsent, og da sniker man seg såklart så lydløst inn så mulig, MEN det er kjempefrekt å begynne å gå før forelesning er over. Selvsagt skjer det jo at man bare MÅ gå av ulike grunner, men om det bare er fordi man er lei så er ikke det god nok grunn. Jeg har faktisk vært på flere forelesninger der foreleser har blitt så forbanna at han først har kjefta på de som gikk, og deretter ikke gadd mer den dagen. Jeg skjønner at de blir ukonsentrert og frustrert. Dette gjelder også de som sitter rundt de som reiser seg og går.

Seminargruppene er obligatoriske. Det blir ført fravær av gruppeleder (som er student på masternivå). Man skal forberede seg på et tema/emne og så skal man en gang i løpet av semesteret ha skrevet en oppgave. Den får to andre på gruppen i oppgave å rette. Gruppeleder retter også oppgaven, og så blir den gjennomgått kjapt i plenum. Deretter blir vi delt inn i mindre grupper og skal diskutere/komme fram til noen løsninger på oppgaver som blir delt ut, som deretter blir gjennomgått i plenum på slutten av dagen. 2 ganger i løpet av semesteret får du i oppgave å rette andre sin oppgave. Dette høres verre ut enn det er altså.

Jeg studerer på universitet.

Noen venninner av meg gikk på høyskole og der var det mye mer "skoleklasse"-preg, altså mer likt på videregående klasse. Det hadde passet meg bedre egentlig. Men det varierte fra fag til fag hvor mye obligatorisk det var osv.

Skrevet

hva studerer dere ?

Går det an å få spørre hvorfor du spør? Det er litt lettere å gi svar dag egentlig. Ønsker du å unngå grupperabeid, feks? Har du angst?

Skrevet

Går det an å få spørre hvorfor du spør? Det er litt lettere å gi svar dag egentlig. Ønsker du å unngå grupperabeid, feks? Har du angst?

nei, jeg bare lurer hvordan det hele fungerer :) vil ikke gjøre noe galt liksom når jeg begynner på uni nå snart ...

er det pauser i løpet av forelesingene ?

hva skal man ha med av utstyr til forelesinger/ seminar og sånt ?

Skrevet

En forelesning hos oss varer i 2x45 minutter (eksempelvis fra 12-14) med et kvarters pause i mellom. Det viktigste jeg tar med meg på forelesning er penn og papir. Synes det er greit å ha dagens pensum i veska også, i tilfelle jeg må slå opp noe i pausen, men det er mer et unntak.

I seminarene varierer det fra fag til fag, penn og papir selvfølgelig, ellers er det ordbøker, kanskje noe pensum, oppgaver vi har fått utdelt osv. Men det varierer jo mellom hvert emne, studium og skole, og blir nok gitt nærmere beskjed om.

Skrevet

nei, jeg bare lurer hvordan det hele fungerer :) vil ikke gjøre noe galt liksom når jeg begynner på uni nå snart ...

er det pauser i løpet av forelesingene ?

hva skal man ha med av utstyr til forelesinger/ seminar og sånt ?

Pauser er det som regel ja :) Vær obs på at de fleste forelesningssalene har forbud mot mat (men mange av oss bryter jo selvsagt det), men pass på at du har korken godt på vannflaska og ikke spiser noe som søler. En skive eller noe sånt er greit. (En medstudent hadde med seg melk på flaske, skål og gryn og satt og spiste havregryn og melk i pausen :fnise: skikkelig piknik). Om du ikke vil tiltrekke deg (negativ) oppmerksomhet så lar du kanskje være akkurat det ;)

Hva du skal ta med deg til forelesning kommer helt an på hva du skal studere, men det heteste tipset jeg kan gi deg er å forberede deg godt på forhånd. Om foreleser legger notatene sine ut på forhånd (noen legger de ut før forelesning, andre etter forelesning og noen legger ikke ut i det hele tatt), så er det genialt å ta de med seg og fylle på det som læreren sier. Enten at du printer de ut på forhånd om du skal skrive for hånd eller har de klart på pcn om du skal skrive på pc. Men det viktigste er, uansett hvordan du liker det best, at du forbereder deg på det foreleser skal gå igjennom på forhånd. Du vil få så mye mer utav forelesningene.

Jeg har med meg: Boken til faget (blir egentlig sjeldent brukt da), lovbok (studerer jus), forelesningsblokk, penner, en flaske med vann, matpakke, et par tiere til kaffe, hodepinetabletter, halsdrops. I tillegg har jeg med pc og lader til pc. Skal du gå på et mattefag må du jo gjerne ha med kalkulator osv, så dette kommer som sag an på hva du skal studere. Men noe å skrive med og på må vel strengt tatt være det viktigste :)

Jeg har forresten også alltid et par tørre sokker i sekken i tilfelle jeg har blitt våt på veien, er ofte så kaldt i de salene :fnise: Sjeldent jeg har bytta da, men greit å ha med seg syns jeg.

Menn dette varierer sånn fra person til person. Noen kommer med svære fjellsekker full i ting, andre bare et papir, noen har ikke med seg noe, og så har vi selvsagt de som har presset alt oppi den fake LV veska si ;)

Mobil skal allltid på lydløs uten vibrering!

Skrevet

Jeg studere psykologi, og sånn foregår det hos oss:

En forelesning varer 2 X 45 min. Det er et kvarters pause mellom forelesningene.

Det er ikke obligatorisk oppmøte verken på seminargrupper eller forelesninger.

Når jeg er på forelesning har jeg med meg penn, papir og markeringstusjer. Jeg leser alltid før og etter forelesningene, så lærebok og ordbøker ligger på lesesalen.

Forelesningssalene våre ser ut som kinosaler. Vi er 150 på kullet mitt, så som regel er vi nok 80 på forelesning.

Jeg prøver å forberede meg til forelesning ved å ha lest det vi skal gå gjennom i pensum. Etterpå gjør jeg repetisjonsoppgaver og eksamensoppgaver.

For min del syns jeg det er veldig viktig å gå på forelesning og lese på egen hånd. Jeg trives ærlig talt ikke i seminargruppene, fordi jeg føler at det blir et for lavt nivå for min del. Mange spørsmål som er helt urelevante, for eksempel. Men du må nesten se selv hva du trives med. Poenget mitt er at jeg ikke syns at man skal presse seg gjennom forelesninger, grupper og kollokvie kun fordi alle andre sier at de får så enormt stort utbytte av det. Det er veldig individuelt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...