Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har vært mye sjuk de siste månedene og nå truer sjefen med å gi meg sparken dersom jeg ikke finner ut av hva det er. Jeg har fått legetime, men hva om legen ikke finner ut av det? Kan sjefen virkelig sparke meg slik uten videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Du bør melde deg inn i en fagforening først som sist slik at du kan få hjelp.

Skrevet

nei kan ikke sparke deg. men du må håpe de gjør. for da får du erstatning og sjefen får sparken kanskje:)

er ikke lov å sparke folk når de er sykemeldt . kan ikke permitere deg engang.

så ta kontakt med forbundet og informer de om det.så har de det i systemet sitt. om dette skulle skje deg...

Skrevet

nei kan ikke sparke deg. men du må håpe de gjør. for da får du erstatning og sjefen får sparken kanskje:)

så ta kontakt med forbundet og informer de om det.så har de det i systemet sitt. om dette skulle skje deg...

Takk for svaret. Jeg har ikke vært sammenhengende syk, men har vært en dag her og en dag der som har ført til at jeg har fått så mye fravær. Jeg er altså ikke sykmeldt om det har noe å si.

Skrevet

Dersom du er vekke fra jobb og ikke leverer egenmelding/sykemelding så anses jo det som skulk, rett og slett. Da vil jeg tro at sjefen har lov til å si opp ansettelsesforholdet ditt, basert på at du ikke oppfyller din del.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom du er vekke fra jobb og ikke leverer egenmelding/sykemelding så anses jo det som skulk, rett og slett. Da vil jeg tro at sjefen har lov til å si opp ansettelsesforholdet ditt, basert på at du ikke oppfyller din del.

Sant. I tillegg er det kun et begrenset antall dager pr. år du kan være syk på egenmelding uten erklæring fra lege. Så vidt jeg vet er det også lov for arbeidsplasser å kreve at du ringer inn syk til riktig person, og ikke sender tekstmelding/gir beskjed via andre.

Men dersom du har forholdt deg til dette kan ikke sjefen si deg opp uten annen grunn.

Edit: fant dette på helsenett, mulig det er relevant for din situasjon.

For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder, hvis ikke må du ha sykmelding fra første fraværsdag. Det samme gjelder hvis du har brukt opp dine fire egenmeldingsperioder. Retten til egenmelding kan brukes opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opp til åtte kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes. Egenmeldte fraværsdager forut for sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.

Endret av Viljaa
Skrevet

Kanskje! Du har oppsigelsesvern i 12 måneder.

Dersom sykmeldingen strekker seg ut over dette kan din arbeidsgiver si deg opp. Men merk at oppsigelsen uansett må være saklig begrunnet.

Dette så klart dersom du har levert gyldige sykmeldinger sammenhengenede i denne perioden. Dersom du ikke har levert sykmelding for dager ut over egenmeldingsperioden kan han si deg opp når som helst.

Du som arbeidstaker har dine forpliktelser, og arbeidsgiver har sine.

Skrevet

Hvordan er reglementet for dette og betaling av sykepenger fra NAV? Mange små sykeperioder som til sammen overstiger 16 dager, dekkes det av NAV eller er det arbeidsgiver som dekker?

Skrevet

Hvordan er reglementet for dette og betaling av sykepenger fra NAV? Mange små sykeperioder som til sammen overstiger 16 dager, dekkes det av NAV eller er det arbeidsgiver som dekker?

I utgangspunktet må dette dekkes av arbeidsgiver, men dersom det er en kronisk sykdom kan man søke om at NAV tar det fra dag en.

Skrevet

når man har kroniske plager svarer det seg og oppsøke lege kjapt slik at man kan finne ut av ting. Når du bruker mye egenmelding evnt. trekk vil jo arbeidsgiver lure på hva som foregår og tro det kan dreie seg om skulk. I følge nye regler fra NAV fra i år kan arbeidsgiver etter en viss tid si deg opp når en har høgt fravær. Du har en forpliktelse til og finne ut hva som gjør at du blir syk og har ofte fravær. Som arbeidstaker har du og plikt og sette deg inn i sykefraværsreglene. Har du en kronisk sykdom kan arbeidsgiver søke NAV om å få dekket ditt fravær fra dag 1. Dette er en prosess som kan ta tid. Arbeidsgiveren din tar faktisk ikke feil med at han kan si deg opp.

Skrevet

Feil. Du kan få sparken selv om du er sykmeldt. Dersom du er sykmeldt i 12 mnd kan arbeidsgiver med loven i hånd si deg opp og du må over på AAP. Dersom bedriften har behov for å permittere kan du permitteres selv om du er sykmeldt, men sykmeldingen kan ikke være årsaken til at du blir permittert. Dersom du hadde blitt permittert hvis du ikke hadde vært sykmeldt, f.eks fordi andre har lengre ansienitet enn deg, kan du også permitteres under en sykmeldingsperiode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...