AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Skal lage en liste over husarbeidsoppgavene som er mine og som er mannen sine, slik at mannfolket vet hva og når han skal gjøre ting og jeg slipper å mase sånn på han. Men hvordan få en rettferdig fordeling på husarbeidet da? Dere som deler arbeidet 50/50, hvordan fordeler dere oppgavene? Her må det bli faste oppgaver, slik at han vet hva han skal gjøre hele tiden. Har ingen barn, men to hunder som gjør sitt for å få huset skittent og fullt i hår :gjeiper: Han har dessverre noen problemer med ryggen, så oppgavene som tærer mest på den delen må dessverre bli mine. Tips til hvordan lista kan se ut?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Skal lage en liste over husarbeidsoppgavene som er mine og som er mannen sine, slik at mannfolket vet hva og når han skal gjøre ting og jeg slipper å mase sånn på han. ]Men hvordan få en rettferdig fordeling på husarbeidet da? Dere som deler arbeidet 50/50, hvordan fordeler dere oppgavene? Jeg hadde likt svæt dårlig å få en slik liste tredd ned over hodet. For all del: jeg vil selvsagt hjelpe i hjemmet. Jobber vi likt skal man selvsagt bidra med like mye i hjemmet, men vi kan jo prøve å fordele oppgaver etter ønsker og/eller evner. Lite vits i å tvinge deg til å støvsuge hundehårene hver dag, dersom han synes det er en helt ok jobb og du hater det? Heller ingen vits i å tvinge han til å alltid skifte lyspærer, fikse kloakken, vaske og polere bilen, bære inn ved osv, dersom det er noe du synes passer dine ønsker og evner. Synes du skal prate med mannen din om hvilke oppgaver han kunne TENKE seg å ta. Så ser du hvilke oppgaver du synes er ok. Er det da noen oppgaver ingen av dere ønsker å ta, må den som jobber minst kanskje ta disse? Jobber dere fullt begge to, kan dere trekke om hvem som skal ta de "upopulære" oppgavene. Det er alltid best å snakke om ting og å bli enige. Ingen liker å tvinges til noe som helst - ihvertfall ikke jeg. 1
Gjest otrivin Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg pleier stort sett å vaske når han er på jobb, for han vil så gjerne hjelpe til, men jeg føler jeg må vaske over når han har gjort noe fordi han gjerne ikke gjør det ordentlig. Ellers pleier vi f. eks. å si "idag vasker vi" så støvsuger jeg, han mopper og så deler vi støvtørkingen i 2. Når det gjelder klesvask osv så pleier vi å henge opp og sånn sammen, legge på plass sammen og sånt. Vi bytter på å skylle av fat og kjeler etter middag og er det noe jeg vil ha hjelp med eller han vil ha hjelp med så spør vi bare. Syns det er mye lettere. Vi har en felles liste hvor vi skriver ned når vi sist vasket f.eks. bak komfyr og kjøleskap, oppå kjøkkenskaper og badeskapene, når vi renset slukene og rørene sist osv sånn at vi selv kan se når det er en stund siden og gjøre det hvis vi har tid og lyst. Ellers så står alt annet der også så bare krysser vi av hvis vi har gjort det, men vi har ingen fast fordeling. Vi driver ikke konsentrasjonsleir her. Hehe..
siljesyre Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Hjem hos oss er det jeg som gjør 90% av husarbeidet, jeg liker å få det gjort på min måte. Men er jeg syk/bortreist et par dager og det plutselig er mye å gjøre får jeg selvsagt mye mer hjelp, typen min blir mye mer takknemlig for ei liste enn at jeg må gå rundt å fortelle han hva som trengs å bli gjort.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Hos oss er fordelingen i daglig husarbeid 70/30 i hans fordel, fordi jeg liker å gjøre ting på min måte og han jobber fulltid, mens jeg jobber deltid og har mer tid. Egentlig er han flink å lage mat og dekke på bordet mesteparten av uka, kaste posene med søppel på vei til jobb, av og til kjøpe ting fra matbutikken (han får liste av meg da). Han er veldig dårlig med oppvask, støvsuging, støvtørking eller vasking og sortering av tørre klær, så det er min oppgave. Når jeg sier "nå vasker vi" lager jeg en liste med hva som må gjøres, og så deler vi oppgavene. Den ene får kjøkken, do og bad, den andre får stue, 2 soverom og gang. Han velger aldri kjøkken, do og bad, men det er helt greit med meg så lenge han ordner opp resten.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 TS her. Liste må nok til, for ellers må jeg kommandere han rundt og gi han oppgaver. Han har lite initiativ og jeg hater å måtte si hva som må gjøres hver eneste dag - spesielt siden han alltid utsetter det. Vi hater husarbeid like mye begge to, han kan ikke gjøre oppgaver som tærer mye på ryggen dessverre og vi jobber like mye.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Må bare si at jeg reagerer på dere som sier noe om å gjøre ting på sin måte, partneren gjør det ikke bra nok i mine øyne osv. Det der dreper lyst til å bidra for den andre parten. Jeg synes dere skal sette dere ned og ta en prat. Sette opp en liste over vanlige gjøremål. Bli enige om hvor hyppig ting skal gjøres. Kan være at du vil at badet skal vaskes 2 ganger i uka og han mener at det holder med hver 14. dag. Her må dere forhandle og gi og ta litt. Samtidig så er det garantert arbeidsoppgaver som dere synes er greit og enkelte ting dere avskyr. Dersom han synes det er greit å lage mat, men hater oppvask mens du ikke gjør det så fordel etter dette.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg reagerer egentlig mest på at alle skriver at mennene hjelper til. Hvor gamle er dere egentlig? 70? Er det virkelig fortsatt slik at kvinner har default-hovedansvaret for husarbeidet?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg reagerer egentlig mest på at alle skriver at mennene hjelper til. Hvor gamle er dere egentlig? 70? Er det virkelig fortsatt slik at kvinner har default-hovedansvaret for husarbeidet? Det handler ikke om alder, men det er nok fortsatt slik, selv i 2011, at mannen jobber flere timer ute i arbeidslivet, mens damer har flere timer i hjemmet. Da sier det seg selv at hun tar det meste av husarbeid, og mannen "hjelper til".
Surriball Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg reagerer også på at mannen hjelper til. Jeg ser greia dersom hun jobber deltid og han jobber deltid, men hvis begge jobber like mye hadde jeg blitt frustrert hvis jeg var stuck med mest husarbeid. Verken jeg eller sambo er veldig glad i husarbeid, men vi pleier å ta ting når vi ser det trengs. Da vasker vi gjerne sammen (type "jeg vasker opp og du tørker", eller "du tar stua, så tar jeg badet"), så blir det så mye greiere å få det gjort. Hvis jeg ikke er fornøyd med jobben, velger jeg å late som ingenting eller å si fra. Jeg har jo ikke lyst til at han skal ende opp med å ikke ville vaske noe fordi jeg aldri syns det er bra nok! Pluss at jeg virkelig HATER å støvsuge, så den jobben kan han få ... men må innrømme at jeg gjerne drar kluten over kjøkkenet en ekstra gang når han har vasket kjøkkenet altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå