Gjest BabyBlue Skrevet 11. oktober 2011 #21 Del Skrevet 11. oktober 2011 Post drinking anxiety? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 11. oktober 2011 #22 Del Skrevet 11. oktober 2011 Eller alcohol induced anxiety... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rastl0s Skrevet 11. oktober 2011 #23 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har en del ting jeg lurer på hvordan sies på engelsk (britisk), og setter pris på svar - Eksem (der jeg var i en lengre periode sa de "rash" / "rashes") - Oppkast (vomit) - Videregående skole (tok mitt andre år på vgs på "high school") - Blandevann "chaser" - Mett "full - I'm full" / "I've had enough" - Lydt (som i at man hører alt i et hus) ("loud") - Å rote med noen "make out" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 11. oktober 2011 #24 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har en del ting jeg lurer på hvordan sies på engelsk (britisk), og setter pris på svar - God stemning - Pant (som i panteordningen) - Fylleangst - Vorspiel / nachspiel - Sentrum (som sentrum i en by) - Eksem - Oppkast - Videregående skole- Blandevann - Mett - Lydt (som i at man hører alt i et hus) - Folkevalgt - Kommune - Pensum - Å rote med noen Okei, dette ble en veldig spesiell blandning av ord Det er noen fler jeg lurer på også, men kommer ikke på de nå så kan eventuelt ta det senere i tråden. Jeg ville bare svare skikkelig på dette med skole I UK: state school - offentlig skole public school - privat skole Boarding school - internatskole. I US: public school - offentlig skole private school - privat skole. Forskjellen på skolesystemet i UK, USA og Norge. UK: (skolesystemet i Skottland og Nord-Irland er litt annerledes enn resten av UK) Nursery school (Begynner det året man fyller 5 år, og er ikke skikkelig skole) Primary school (Begynner det året man fyller 6 år og varer i 6 år) Secondary school (Begynner det året man fyller 12 år og varer i 4 år) A-level study (Sixth Form or Vocational Study) (Begynner det året man fyller 16 år og varer i 3 år) Man er 18 eller allerede fylt 19 når man avslutter og skal søke seg videre på Universitet/College. US: Kindergarten (Begynner det året man fyller 5 år, og er ikke skikkelig skole) Elementary school (Begynner det året man fyller 6 år, og varer i 6 år) Junior High School (Begynner det året man fyller 12 år, og varer i 2 år) High school (Begynner det året man fyller 14 år og varer i 4 år) -1.året fyller man 14 det året man begynner og man kalles for Freshman -2.året fyller man 15 det året man begynner og man kalles for Sophomore -3.året fyller man 16 det året man begynner og man kalles for Junior -4.året fyller man 17 det året man begynner og man kalles for Senior. Man er 17 eller allerede fylt 18 det året man avslutter og skal søke seg videre på Universitet/College. Norge: Barneskolen - Primary School (Begynner det året man fyller 6 år og varer i 7 år) Ungdomsskolen - Lower Secondary School (Begynner det året man fyller 13 år, og varer i 3 år) Videregående skole - Upper Secondary School (Begynner det året man fyller 16 år og varer i 3 år. Man er 18 eller allerede fylt 19 når man avslutter og skal søke seg videre på Universitet/Høyskole. Tar man yrkesfag kan man avslutte etter 2.året, og man har en lærlingsperiode???) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 11. oktober 2011 #25 Del Skrevet 11. oktober 2011 Post drinking anxiety? :gjeiper: Eller alcohol induced anxiety... Bra forslag! Men jeg tror folk vil ta det mer alvorlig enn man mener det, om man sier dette til noen engelsktalende. Som om man er alvorlig mentalt syk og trenger hjelp ... men det er jo bare fylleangst :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 11. oktober 2011 #26 Del Skrevet 11. oktober 2011 Briter går rett ut på byen, og har ikke fenomenet Vorspiel. Briter jeg har snakka med syns vi var veldig rare som drakk hjemme før vi gikk ut, men skjønte det da jeg fortalte om norske alkoholpriser, hehe! Så da må du nesten forklare det i stedet. "We take a few drinks before we go out", feks. Nachspiel...da kan du si after party. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 11. oktober 2011 #27 Del Skrevet 11. oktober 2011 Tror forresten ordet angst blir litt sterkt, det blir vel mer "my nerves are all over the place", "I'm so on edge after that crazy night out" etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 11. oktober 2011 #28 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ville bare svare skikkelig på dette med skole Forskjellen på skolesystemet i UK, USA og Norge. UK: (skolesystemet i Skottland og Nord-Irland er litt annerledes enn resten av UK) Nursery school (Begynner det året man fyller 5 år, og er ikke skikkelig skole) Primary school (Begynner det året man fyller 6 år og varer i 6 år) Secondary school (Begynner det året man fyller 12 år og varer i 4 år) A-level study (Sixth Form or Vocational Study) (Begynner det året man fyller 16 år og varer i 3 år) Man er 18 eller allerede fylt 19 når man avslutter og skal søke seg videre på Universitet/College. Her tar du litt feil. Nursery er det samme som barnehage. De begynner i primary school det året de fyller fem. Det tilsvarer barneskolen vår. Primary school varer i seks år. Så kommer secondary school det året de fyller 11, denne varer i fem år, til det året de fyller 16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 11. oktober 2011 #29 Del Skrevet 11. oktober 2011 Her tar du litt feil. Nursery er det samme som barnehage. De begynner i primary school det året de fyller fem. Det tilsvarer barneskolen vår. Primary school varer i seks år. Så kommer secondary school det året de fyller 11, denne varer i fem år, til det året de fyller 16. det var litt forvirrende, for det står litt forskjellig her og der, men se på denne over det britiske skolesystemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #30 Del Skrevet 11. oktober 2011 Briter går rett ut på byen, og har ikke fenomenet Vorspiel. Briter jeg har snakka med syns vi var veldig rare som drakk hjemme før vi gikk ut, men skjønte det da jeg fortalte om norske alkoholpriser, hehe! Så da må du nesten forklare det i stedet. "We take a few drinks before we go out", feks. Nachspiel...da kan du si after party. Det er det jeg også har hørt, men etter at jeg flytta hit har vi hatt vorspiel hver gang vi skulle ut. Det er ikke like "strengt" som i Norge, hvor man på en måte må begynne klokka 7 og man må bli full før man drar ut, men vi har alltid vorspiel. Drikkeleker og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 11. oktober 2011 #31 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Og til dere som tror at de sier High school i England, så gjør de absolutt ikke det. Jo, det gjør de. Private skoler bruker ofte betegnelsen "high school", Her og her ser du to eksempler på det. "Secondary school" brukes oftest om offentlige skoler. Ellers vil jeg føye til en måte å si sentrum på: Central London/Central Oslo brukes ofte, "downtown" er som mange allerede har påpekt amerikansk. Endret 11. oktober 2011 av Golde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 12. oktober 2011 #32 Del Skrevet 12. oktober 2011 VGS blir vel UPPER secondary school? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. oktober 2011 #33 Del Skrevet 12. oktober 2011 det var litt forvirrende, for det står litt forskjellig her og der, men se på denne over det britiske skolesystemet. Hei, ja det kan nok stå litt forskjellig, men jeg har hatt barn i nursery og primary school. De begynner på skolen, i year 1, når de er fem. I hvert fall i vanlige skoler. Har en bekjent i boarding school der også, og de har sammen systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. oktober 2011 #34 Del Skrevet 12. oktober 2011 Nå såg jeg på linken din, der står det samme som jeg har sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia Skrevet 12. oktober 2011 #35 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jo, det gjør de. Private skoler bruker ofte betegnelsen "high school", Her og her ser du to eksempler på det. "Secondary school" brukes oftest om offentlige skoler. Ellers vil jeg føye til en måte å si sentrum på: Central London/Central Oslo brukes ofte, "downtown" er som mange allerede har påpekt amerikansk. Har aldri hørt venner eller bekjente referere til 'High school' annet enn da de snakket om amerikansk skole, og jeg har venner fra Wales, rundt om sør-vest england og London. Men kjenner bare ei fra privatskole, så kan jo hende de kaller det high school på enkelte andre steder i landet da. Det vanligste å si er uansett Sixth form eller college! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #36 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hvordan ville dere sagt "Stakkars"? Jeg sier poor thing, men føler ikke helt at det passer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #37 Del Skrevet 12. oktober 2011 - God stemning Great atmosphere - Pant (som i panteordningen) Refund, bottle refund - Fylleangst ikke noe eget ord, men "hangover blues" gir nok en pekepinn - Vorspiel / nachspiel pre-party / afterparty - Sentrum (som sentrum i en by) City centre, town centre - Eksem Eczema - Oppkast Vomit/ puke (puke passer nok bedre i festsammenheng) - Videregående skole Secondary school - Blandevann non-alcoholic drinks, soft drinks - Mett full - Lydt (som i at man hører alt i et hus) it's very loud/the sound insulation is poor - Folkevalgt representative (men det kommer jo litt an på, representative kan jo også bety talsperson) - Kommune municipality - Pensum curriculum - Å rote med noen snog (make out er amerikansk) Og "poor thing" er helt korrekt for stakkars, også når det gjelder personer. "You poor thing" = stakkars deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 23. oktober 2011 #38 Del Skrevet 23. oktober 2011 VGS blir vel UPPER secondary school? Lower og upper secondary school gir bare mening hvis man allerede kjenner til det norske skolesystemet. Til briter som ikke vet noe om norsk skolesystem, pleier jeg å si "secondary school from age 16 to 19" eller noe slikt, da er det ikke rom for misforståelser. Har aldri hørt venner eller bekjente referere til 'High school' annet enn da de snakket om amerikansk skole, og jeg har venner fra Wales, rundt om sør-vest england og London. Men kjenner bare ei fra privatskole, så kan jo hende de kaller det high school på enkelte andre steder i landet da. Det vanligste å si er uansett Sixth form eller college! Stemmer at high school i betydningen videregående skole er et amerikansk uttrykk, jeg ville bare presisere at ordet absolutt brukes i Storbritannia også, selv om betydningen er en annen, jfr. lenkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 24. oktober 2011 #39 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er det noen som vet hvordan man sier "Så flink du er"? Jeg sier "You're doing a good job" eller lignende, men det høres så unaturlig ut :gjeiper: Tenker liksom i sammenhengen når noen tar oppvasken og lignende og jeg vil gi dem creds for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 1. november 2011 #40 Del Skrevet 1. november 2011 Mannen min er engelsk, og han sier county om kommune (alle sier county iflg. ham). Fylke i England er shire (uten at dette egentlig er et dagligdags ord å bruke). I USA sier de også county om kommune (ihvertfall der jeg har bodd, men det er jo 50 stater... ). "Så flink du er" er det det vel egentlig bare å oversette, "good job", "well done", "you're doing great". Sleng inn et thanks på slutten hvis du syns det høres litt nedlatende ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå