Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å studere der? Hva tok du av fag? Får man støtte av lånekassa hvis man studerer i sverige? Evt hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som studerer der nå. Hun tar en master innenfor økonomi. Ja, man får støtte fra lånekassen, men du får de i to bolker, så 40000 når du starter og 40000 etter jul. Hun leier hybel på skolen og det er billigere å bo der enn her i Norge vertfall.

Skrevet

Har en venninne som studerer der nå. Hun tar en master innenfor økonomi. Ja, man får støtte fra lånekassen, men du får de i to bolker, så 40000 når du starter og 40000 etter jul. Hun leier hybel på skolen og det er billigere å bo der enn her i Norge vertfall.

ok:) hva betaler hun for hybelen der?

Gjest Mandalas
Skrevet

Jeg har studert i Stockholm. Men jeg bodde der før jeg begynte å studere og jeg fikk penger fra svenske Lånekassa.

Det kan være vanskelig å få leilighet i Sverige. Jeg vet ikke hvordan dette er der du tenker på, men det er absolutt mest uteleie gjennom kommunen og visse store firmaer. De har da oftest et køsystem.

Ellers vet jeg ikke hva mer jeg skal skrive. Jeg gikk førskolelærerstudiet og opplevde det som mer krevende enn i Norge. Det var ikke noe dilldall og mye lesing og arbeid.

Skrevet

En venninne av meg bodde i Stockholm. Hun eigde leilighet sammen med kjæresten tror jeg. Hun fikk lån og stipend fra lånekassen i norge.

Leilighetssprisene er vel høyere enn i norge både på kjøpe og leigemarkedet, men det er noe billigere å leve i Sverige (altså mat tenkte jeg på).

Venninnen min fortalte meg en gang at selv om Stockholm er en studentby er den så stor at det er veldig upersonlig likevel. Mange av de som studerer der er fra Stockholm og er ikke interessert i vennskap. Svensker er også mer formelle enn oss (men det kan jo av og til være bra). Og mer "uptight".

Gjest Little princess
Skrevet

Umeå er en nydelig by! Men det er iskaldt der om vinteren, men jeg syntes den byen er ganske idyllisk :) er der noen gang i året, og sambo -som kommer derifra- snakker om å flytte tilbake for en periode. Jeg kjenner det hadde passet meg perfekt :fnise:

Men ja, man får stipend og lån fra den norske lånekassen der, jeg har snakket med dem og det står på nett. For å finne deg leilighet så tror jeg skolen kan hjelpe deg, men det er heller ikke vanskelig å finne privat. Både i avisen og hos diverse nettsider.. Og studentmiljøet der er ganske bra, maaange studenter i en by som har perfekt størrelse :)

Skrevet

Umeå er en nydelig by! Men det er iskaldt der om vinteren, men jeg syntes den byen er ganske idyllisk :) er der noen gang i året, og sambo -som kommer derifra- snakker om å flytte tilbake for en periode. Jeg kjenner det hadde passet meg perfekt :fnise:

Men ja, man får stipend og lån fra den norske lånekassen der, jeg har snakket med dem og det står på nett. For å finne deg leilighet så tror jeg skolen kan hjelpe deg, men det er heller ikke vanskelig å finne privat. Både i avisen og hos diverse nettsider.. Og studentmiljøet der er ganske bra, maaange studenter i en by som har perfekt størrelse :)

har bare sett noen bilder på google earth virker til å være et mini Trondheim:p

Skrevet

ok:) hva betaler hun for hybelen der?

Tror hun betaler 2900 svenske kroner :)

Skrevet

Tror hun betaler 2900 svenske kroner :)

hvor stor/liten er rommet da?

• 1 måned senere...
Skrevet

Må nesten spørre videre om hvilke klesbutikker, uteliv steder og restauranter som er å anbefale i Umeå? Er det f.eks noen burger king eller McDonalds der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...