Gå til innhold

Spørsmål om burdyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om burdyr (fugl, kanin) regnes som inventar istedet for kjæledyr?

Tenker i forb. med at man skal leie leilighet osv.

Hvis det står at det er tillatt med dyr, og man skriver at man har katt og burdyr, er man pliktig til å opplyse om hvor mange burdyr og hvilke, eller kan man i følge loven unnlate det hvis det blir å regne som inventar? (Ingen spør vel om hva slags inventar du har?).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyr er dyr, og når det står "husdyr tillates ikke" regner jeg med alt av husdyr, også burdyr.

• Liker 1
Skrevet

Er nok lurt å avklare med huseier for sikkerhets skyld, men jeg har aldri hørt om noen som ikke har fått ha burdyr på steder hvor dyr ikke er tillatt (hvertfall ikke privat, studentboliger o.l. vet jeg er kjempestrenge på dyrehold).

Skrevet

Ok, takk for svar.

Skrevet

Men man er vel normalt sett ikke like "streng" på hold av burdyr?

De skader jo ikke parketten eller hva det måtte være man er redd for at skal bli skadet.

Skrevet

Burdyr er også kjæledyr :) Skader kanskje ikke parketten like mye som en hund, men kan gjøre skader likevel (blir vel tatt ut av buret av og til), og allergikere merker visstnok at det har vært dyr i leiligheten uansett.... Men ut fra spørsmålet ditt høres du litt ut som vår tidligere leieboer med burdyr (hun hadde over 50 rotter i bur!) :fnise: Det er nok alltid greit å klarere med huseier hvilke, og hvor mange dyr man har, før man finner paragrafer i lover der man har "rett". Man vil vel ha et godt naboskap også? :)

Skrevet

Undulater kan ødelegge de også, så det er lurt å avklare. De kan gnage på lister i hekkeperioden... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Burdyr er det ingen lover mot. De regnes jo som inventar...

Skrevet

Kaniner også? De skal jo helst ut av buret sitt et par ganger daglig.

• Liker 1
Skrevet

Så fremst dyret er ute av buret, så kan det vell gjøre skade, og det er jo derfor det ikke er lov med hund/katt??

Jeg får ikke lov til å ha hund/katt, men får lov til å ha undulat. Kan være for at de lager minimalt med skade, siden mine ikke får gnage på listene.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Og mange burdyr bør jo gjerne være ute av buret sitt med jevne mellomrom, derfor ser jeg ikke helt hvordan de kan regnes som inventar.

• Liker 1
Skrevet

Dette mange sier om at burdyr regnes som inventar er faktisk ikke sant! Det kommer helt an på leiekontrakten.. Kjøper man en borettslagleilighet der man ikke kan ha husdyr KAN man ha burdyr, medmindre dette står spesifikt i bbl-kontrakten. (dette varierer faktisk også - og jeg syns det er sleipt å gjøre det... finn heller en leilighet der det er tillatt.). Skal man leie leilighet i en enebolig, setter faktisk huseier opp kontrakten selv (eller bruker en standard leiekontrakt) der man kan skrive inn hva man godtar eller ikke. Dyr er dyr, uansett om de er i bur eller ikke. Det eneste som er godtatt som "inventar" er faktisk akvarium - noen plasser fugler. Men dette bør man og spørre huseier om. (akvarier kan faktisk lage temmelig store skader!)

Skrevet

Ja, selvfølgelig må burdyr ut og løpe de også. Fugler trenger å fly, og kaniner skal jo løpe minst 4 timer hver dag. Men det er så mange forebyggende tiltak man kan gjøre, særlig når det kommer til kaniner. Min ene kanin gnager aldri. Hun ødelegger ingenting. Hun bruker dokassa si, og ingenting kommer utenfor. Så hun er mer renslig enn mange andre dyr :) Og i løpet av 4 timer, rekker hun i hvertfall ikke å gjøre noe. Men å forklare det for en evt. utleier blir vanskelig kan jeg tenke meg siden mange tenker at kaniner gnaaager og gnaaager uansett.

Med forebyggende tiltak tenker jeg på sikring av lister og sikring av f.eks tapet. Eller hva det måtte være. Og det er ikke mye som skal til.

Ja, undulater kan nå gnage de også, men man har ikke hekkeperioder hvis man f.eks har to hannundulater sammen?

AB på innlegg nr 6: Haha, nei, 50 rotter? Snakk om. Kunne aldri tenkt meg det. De er søte på avstand.

Skjønner at det er viktig å informere om antall dyr, men tror dere en utleier hadde brydd seg om å lese forklaring på forebyggende tiltak osv?

Skrevet

Skjønner at det er viktig å informere om antall dyr, men tror dere en utleier hadde brydd seg om å lese forklaring på forebyggende tiltak osv?

Det varierer nok veldig fra utleier til utleier.

Selv har jeg prøvd på noe av det samme, nemlig å forklare hvilke forebyggende tiltak jeg kunne gjort i leiligheten jeg bor i for å få ha katt. Siden leiligheten leies ut umøblert, er det ingen møbler som kan ta skade. Med matter på hele gulvet, ville ikke parketten tatt skade (ikke at katter som regel ødelegger parketten noe mer enn helt vanlig slitasje). Når vi flytter ut, kunne vi ha betalt for allergivask. Osv. Men det funka ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...