AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Hvilke matvarer unngår dere totalt? Hvilke matvarer blir dere ikke oppblåste og får ikke luft i magen av?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg prøver for det meste å unngå ren "brødmat". Det er alt fra brød til kaker, kjeks, boller og pizza. Noen varer går bedre enn andre, og noe kan jeg spise små mengder av. Merker derimot at om det går lenge mellom hvert måltid blir jeg oppblåst når jeg spiser. Jeg holder meg til yoghurt, rene kjøttprodukter og kokte grønnsaker. Pasta går okei. Ris til en viss mengde.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 Her er min liste på det som GARANTERT gir meg luft i magen: - Bananer, høyt på lista. - Kål - Bønner - Erter - vanlig Løk - Brokkoli - knekkebrød med gjær, - ALT med mye gjær, øl, vin, brødmat osv - melkeprodukter. Ja- mat: - Isbergsalat - Agurker - Tomater - RØDLØK - Laks - Kylling ( ikke den krydra fra butikken, men ren fersk kyllinglår feks som man tilbereder selv hjemme, gir ikke luft i magen) - Middagspølser/røkte kjøttpølser, kanskje ikke det sunneste, men aldri gitt meg luft i magen. - Blomkål - Gulrøtter - Rosenkål, kokt eller dampet - Biola hjelper på om man har litt luft i magen - Knekkebrød UTEN gjær Litt av min liste, kommer nok på mer etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Hvilke brød og knekkebrød spiser dere?
JollyJolly Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg slet masse med dette før, er nå helt kvitt problemet så lenge jeg: Unngår all sukkerfri tyggegummi og pastiller Spiser normale porsjoner, regelmessig og sakte Har et normalt sunt kosthold med mye grønnsaker og helkorn Går på do når jeg må Unngår for mye hvetebakst og hvitt brød Ikke spiser frukt etter annen mat, heller før Unngår vin Unngår store måltider sent på dagen Får litt mosjon hver dag Unngår klær som presser mot tarmene Jeg er heldig som tydeligvis ikke har noen klare intoleranser og at de forferdelige problemene med konstant romling, oppblåshet, smerter og luft nesten mirakuløst har løst seg. Jeg kan både spise brød og meieriprodukter, heldigvis.
Kitty_katt Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Epler og pærer får jeg mye luft i magen av. Brødmat kan jeg spise i ny og ne, men blir det for ofte blir jeg dårlig. Youghurt, biola og grove knekkebrød går det mye av her.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Nei: Epler!! Mye frukt og grønnsaker generelt. Mye melkeprodukter. Sukkerfrie pastiller, tyggegummi. Mye pasta. Ja: Brødmat. Fisk. Kjøtt. Fugl. Tomater. Så jeg er nok litt motsatt av hva mange andre her er, som heller unngår brødmat og går for grønnsaker og frukt. Skulle ønske jeg var slik, for det er ganske frustrerende å holde seg unna grønnsaker (en frukt om dagen og litt grønnsaker til middag går greit).
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg blir dårlig av: Poteter Ris Pasta Brød og bakst, særlig de som har mye hvetemel i seg Sukker Sleit i 15 år med irritabel tarm syndrom, men etter jeg la om kostholdet og kuttet ut eller ned på de matvarene over, har jeg vært 100% frisk. Helt fantastisk
Corvus Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg unngår fullstendig gluten, tofu, bønner, linser, kokt melk(vegetabilsk, drikker ikke kumelk) og sukkerfri tyggegummi. Så er jeg ikke sikker, men tror at for mye karbohydrater på en gang kanskje ikke er bra for meg.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Har dere tatt allergitest for matvarer dere bør holde dere unna, eller har dere prøvd dere frem helt på egenhånd?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Etter jeg begynte på lavkarbo så har jeg faktisk ikke vært oppblåst i magen. Så hos meg har det helt klart vært karbohydrater.
momo Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har fått påvist at jeg er allergisk mot hvete, egg og nøtter. Så reagerer jeg på de fleste proteinpulver. Løk, for mye søtningsmiddel, for mye melkeprodukter og gjær.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Hos meg er også magen mye bedre etter at jeg sluttet å spise salat og grønnsaker til lunsj og gikk tilbake til brødskiver. Men her er det i hvert fall mange tips å prøve seg frem med
HvittHus Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 Poteter gir meg store luftproblemer. Melkeprodukter også i en viss grad. Når jeg spiser fløtegratinerte poteter er det lik store smerter. Kunstige søtningstoffer er heller ikke noe særlig. :gjeiper:
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2011 #16 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har fått påvist at jeg er allergisk mot hvete, egg og nøtter. Så reagerer jeg på de fleste proteinpulver. Løk, for mye søtningsmiddel, for mye melkeprodukter og gjær. De fleste proteinpulver inneholder melk/myse - det er god grunn til å tro at du kanskje er allergisk mot melkeprotein eller laktose.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #17 Skrevet 10. oktober 2011 Melkeprodukter gir meg ballongmage.
Gjest *Maja* Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har en hel haug med intoleranser: All form for løk Gjær Potet(stivelse) Mais(stivelse) Laktose/melkesukker Det meste av grønnsaker Det meste av frukt Bær Jeg spiser hovedsaklig Ryvita knekkebrød med skinkepålegg Ananas Tomat Karbonadedeig Kylling Chili Solsikkeolje Mandler/valnøtter Kokosmelk I helgene lager jeg gjerne pizza på grovt mel med natron som hevemiddel. Kjører på med hjemmelaget kjøttsaus og uten ost(tofuost har potetsivelse i seg). Lager gjerne hjemmelagde cookies. Ellers er det iblandt tofuis, sorbeis, kokosboller, fersken eller jordbærfisk fra smågodtdisken. Noe Pepsi Max, men er også sensitiv for sukkerfrie ting, så er forsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå