Gå til innhold

Håpløs samboer?


missliss

Anbefalte innlegg

Min samboer er et mareritt med økonomi. Han låner ofte penger av meg og betaler sjeldent tilbake når han skal. Jeg må be han om det flere gsnger. Flere ganger har det skjedd at han ikke har råd til mat etter at regningene er betalte. Hans del av vår leilighet er pant satt fordi han har ubetalt skatte gjeld. Jeg er fullstendig klar over hvordan jeg nå høres ut, så jeg vil understreke at jeg elsker denne mannen over alt på jord og at det KUN er økonomi som er et problem.

Nå har det gått så langt at han skylder meg nærmere 10.000 kroner. De pengene skulle jeg fått forrige mandag. Men han har ikke de pengene pga rot i økonomiavdelingen på jobb (han venter på å få utbetalt utlegg). Når han nå får lønn på onsdag, har han nesten ingenting igjen til mat.

Jeg syns synd på han, samtidig som jeg føler det er urettferdig at hans rot og uansvarlighet går utover meg. Jeg ønsker å flytte for meg selv og slippe dette evige penge problemet. Samtidig ønsker jeg å være sammen med han.

Hva tenker dere andre kvinner, er det rart at jeg tenker slik? Jeg vet mange kvinner har problemer med menn som ikke har penge sans, men det er altså snakk om en mann her som har vært slik de fem siste årene.

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du kan miste leiligheten pga. han roter det til...Er problemet at han sløser bort pengene, eller at han har for store faste utgifter i forhold til lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som noe jeg ikke hadde orket å leve med, ihvertfall. Skattegjeld er ihvertfall noe man bør unngå som best man kan. Jeg hadde nok foreslått at vi bodde hver for oss og bare var vanlige kjærester.

Hvis du skal fortsette å bo sammen med ham, må du stramme deg selv opp og ikke låne ham mer penger. Det er vanskelig når han ikke har noe, men når du vet at du ikke får dem tilbake skaper du bare trøbbel for deg selv. Økonomi har faktisk ødelagt ganske mange forhold, og det er fordi det går utover den andre parten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hans del av vår leilighet er pant satt fordi han har ubetalt skatte gjeld.

Er det tatt utleggsforetning i hans del av felles leilghet ?

Det betyr som regel at han alt har vært igjennom en sak i Tingretten.

Ble du informert om dette ? - eller er det slik at du plutselig kan komme til å få en telefon fra namsmannen - hvor han/hun informerer om at de kommer og bytter lås på leiligheten din/hans/deres om noen dager.

En slik fyr er ikke noe for meg. og jeg ville vært uhyre forsiktig med å låne ham eå mye som en 100-lapp, langt mindre inngå noe felles eierskap med ham.

Hvilken innsats gjør han selv for å komme ut av denne hengemyren da ?

Du sier det er de siste 5 årene.... har du kjent ham lenger enn 5 år, slik at du er sikekr på dette ?

Jeg vet i mitt indre at jeg ville vært litt tvilende til den absolutte sannhentsgehalt mht. "rot på økonomiavdelingen".....

Edit: Rettet opp surriball i quotingen.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere må sette dere ned og lage en ordning økonomisk dersom dere begge ønsker å bo sammen i fremtiden.

F.eks at han skal ha automatisk trekk på sin halvpart av regninger inn på en regningskonto du kontrollerer. og han setter halvparten av matpenger inn på konto for dette. Det som er til overs kan han bruke selv, men uansett førset prioritet er å betale for å bo og ha til mat.

Jeg vil sagt at dersom han ikke er enig i dette så flytter dere fra hverandre frem til han har ordnet opp i økonomien sin. Ikke nødvendigvis betalt ned alt, men fått orden i kaoset og begynt å betale på ting slik at det ikke sklir ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har litt de tendensene (eller rettere: Han hadde de da vi skulle flytte sammen for fem år siden). Vi har løst det slik at kun jeg står som eier av bil og bolig og at lånene blir trukket direkte fra min konto. Jeg har også tatt ansvaret for å betale alle løpende fellesregninger, som strøm, husleie (bor i borettslag), forsikringer, Falck. Så sender jeg han "regning" hver måned et par dager før han får lønn, og kommer ikke pengene inn på min konto i løpet av et par dager etter at han har fått lønn, maser jeg helt til han har funnet frem nettbankbrikken sin og overført pengene til meg.

Vi har ikke felles matkonto, men vi avregner forbruket samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to hovedtyper som roter med økonomi, den ene er de som innerst inne gir litt faen, fordi de lever i nuet, og ikke har noen interesse av å forbedre seg, mens den andre typen er de som egentlig er ansvarlige, men har dreti på draget/hatt uflaks, og havnet i en økonomisk hengemyr de ikke kommer seg ut av alene. Du bør finne ut hvilken kategori samboeren din tilhører, og handle deretter.

Selv er jeg sammen med en av suksesshistoriene, som har gått fra å ha skapet fullt av uåpnede regninger, til å være den i husstanden som har best økonomistyring. Men det har ikke vært noen dans på roser det heller, og den måten vi har kommet dit på er at jeg har tatt noe ansvar for økonomien hans, krevd fullt innsyn, og lempet ansvaret gradvis tilbake på han over en lengre periode.

Du trenger ikke svare på disse tingene på forumet, men jeg synes du bør kunne forvente fullt innsyn i hans økonomi for å fortsette å bo sammen med han.

- Hvor mye gjeld har han?

- Hvordan oppsto disse skattekravene?

- Har han noen plan for å sikre sin del av leiligheten?

- Hvor mye får han utbetalt hver måned, og hva går pengene til?

Kan han ikke svare på disse spørsmålene hadde jeg krevd at han samarbeidet for å finne svarene, enten ved at han oppsøker kreditorer og fremskaffer papirer på all gjelda, eller ved at vi i fellesskap går gjennom alt han får av post, og setter opp noen budsjetter sammen. Skylder han nok til det bør han søke om gjeldsordning, har han ikke så stor gjeld bør han jobbe for å inngå private nedbetalingsavtaler. Hadde han nektet på det også hadde jeg flyttet fra fyren, siden jeg ikke har noen interesse av å gamble med min egen økonomi, og det bør heller ikke du gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tatt utleggsforetning i hans del av felles leilghet ?

Det betyr som regel at han alt har vært igjennom en sak i Tingretten.

Ble du informert om dette ? - eller er det slik at du plutselig kan komme til å få en telefon fra namsmannen - hvor han/hun informerer om at de kommer og bytter lås på leiligheten din/hans/deres om noen dager.

En slik fyr er ikke noe for meg. og jeg ville vært uhyre forsiktig med å låne ham eå mye som en 100-lapp, langt mindre inngå noe felles eierskap med ham.

Hvilken innsats gjør han selv for å komme ut av denne hengemyren da ?

Du sier det er de siste 5 årene.... har du kjent ham lenger enn 5 år, slik at du er sikekr på dette ?

Jeg vet i mitt indre at jeg ville vært litt tvilende til den absolutte sannhentsgehalt mht. "rot på økonomiavdelingen".....

Edit: Rettet opp surriball i quotingen.

Saken har ikke vært i tingretten selv om det er tatt utlegg i hans andel av boligen. Det er namsmannen (lensmannen), Statens Innkrevningssentral eller skatteoppkreveren i kommunen som tar utlegg i boliger. Tingretten kommer først inn i bilde dersom det blir tvangssalg av boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han veldig åpen om at han har et problem?

Om dette er tilfelle, hva om du kunne tatt over kontrollen over hans økonomi for en periode slik at problemet ikke eskalerer?

- Betal alle regninger

- Overfør fast hver mnd penger til mat på en egen matkonto som dere kan opprette

- Starte nedbetalingsplan på det han skylder deg

- Gi han ukelønn etter alt er betalt, om han har råd til dette.

Evnt, er det noe han kan spare på? Billigere mobil.abo med begrensninger? (Ikke mobil data f.eks, man MÅ ikke ha det). Er sikkert endel ting han ikke MÅ ha som han kan spare penger på.

Dette fungerer selvsagt BARE om han er klar over problemet sitt og er villig til å gjøre noe slikt for å få en bedring på det! Er han ikke det, ville jeg vurdert å flyttet ut, rett og slett fordi dette kommer bare til å fortsette å gå ut over deg!

Håper det ordner seg for dere, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...