Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo nå?


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Har i lengre tid vurdert å kjøpe meg leilighet i Oslo, men har hele tiden sittet litt på gjerdet og ventet på at boligprisene skal falle. Men nå virker det jo egentlig som de ikke kommer til gjøre det..

Hva tror dere om å kjøpe leilighet nå? Vet at de lærde strides, men det hadde vært interessant med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle akkurat til å spørre om det samme. En bekjent av meg skal kjøpe nå og jeg fraråder det fordi markedet er så usikkert, men jeg er ingen ekspert. Hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at prisene i Oslo kommer til å gå ned med det første. Årsaken til det kan forklares med 4 punkter:

- Befolkningsveksten til Oslo er svært høy (trolig høyest i Europa).

- Det bygges alt for få nye boliger i Oslo.

- De nye reglene om universell utforming presser prisene opp.

- Lånerentene er lave.

Prisene har gått opp med rundt 10% de siste 12 månedene, og de ser ut til å fortsette i samme tempo. Man vet aldri sikkert hva fremtiden vil bringe, men for meg virker det som risikoen for tap er svært lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tviler på at prisene i Oslo kommer til å gå ned med det første. Årsaken til det kan forklares med 4 punkter:

- Befolkningsveksten til Oslo er svært høy (trolig høyest i Europa).

- Det bygges alt for få nye boliger i Oslo.

- De nye reglene om universell utforming presser prisene opp.

- Lånerentene er lave.

Prisene har gått opp med rundt 10% de siste 12 månedene, og de ser ut til å fortsette i samme tempo. Man vet aldri sikkert hva fremtiden vil bringe, men for meg virker det som risikoen for tap er svært lav.

Det er slik jeg også har oppfattet det. Jeg angrer nå på at jeg ikke kjøpte for tre år siden, for da var det også slik at prisene ble sett på som enormt høye, at det var et urolig marked osv.

Men slik det ser ut når jeg titter på finn, så ser det ut som jeg kunne kjøpt samme leilighet 3-400.000 kroner billigere for tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper leilighet, vil jo ikke et prisfall være noen krise for deg, med mindre du har strukket lånereima så langt at du blir teknisk insolvent og ikke har råd til å selge, eller bare skal ha denne leiligheten for noen år for så å selge uten å kjøpe nytt. Skal du sitte med leiligheten er prisfall likegyldig siden du ikke realiserer tapet, og skal du kjøpe noe større vil den også ha sett et prisfall, så tap og gevinst går opp i opp.

Hvis du trenger bolig og har økonomi til det, er det det du skal se på, ikke på en evt. gevinst eller tap inn i fremtiden. Det er umulig å forutsi, spesielt for legmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at prisene i Oslo kommer til å gå ned med det første. Årsaken til det kan forklares med 4 punkter:

- Befolkningsveksten til Oslo er svært høy (trolig høyest i Europa).

- Det bygges alt for få nye boliger i Oslo.

- De nye reglene om universell utforming presser prisene opp.

- Lånerentene er lave.

Prisene har gått opp med rundt 10% de siste 12 månedene, og de ser ut til å fortsette i samme tempo. Man vet aldri sikkert hva fremtiden vil bringe, men for meg virker det som risikoen for tap er svært lav.

Punktene du nevnte er grunnene for at risikoen er betydelig. Hvis bare en av de forandrer seg, kan prisene dette som en stein. Det er akkurat som med rentemarkedet,aksjemarkedet og de fleste andre finansielle markeder - det er avvik fra dagens situasjon som forårsaker nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risiko for tap er lav, hvis det ikke er sånn at du kjøper dyrere enn du har råd til og blir tvunget til å selge på et uheldig tidspunkt, og hvis du kjøper en generelt attraktiv bolig. Folk vil alltid være ute etter en attraktiv bolig.

Jeg bor i et av landene i Europa som har hatt verst boligkrakk de siste årene. Dvs en nedgang på 20 - 50 %. Det jeg ser er likevel at:

Boligprisene her er, selv etter krakket, på nivå med over norske priser for attraktive boliger. Norske boligpriser er faktisk ikke så forferdelig høye som folk vil ha det til, tar man i betraktning folks lønninger er de faktisk ganske lave. Man kan derfor anta at attraktive boliger vil fortsette å stige i pris.

Attraktive boliger har gått lite ned i pris her - det er de uattraktive boligene (dårlig beliggenhet, dårlige løsninger, dårlig kvalitet) som faller i verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktene du nevnte er grunnene for at risikoen er betydelig. Hvis bare en av de forandrer seg, kan prisene dette som en stein. Det er akkurat som med rentemarkedet,aksjemarkedet og de fleste andre finansielle markeder - det er avvik fra dagens situasjon som forårsaker nedgang.

Vel, det er ikke fullt så enkelt.

- Befolkningsveksten vil neppe endre seg på kort varsel, så her snakker man uansett om flere år. Folk føder flere barn enn tidligere, og folk flytter fra bygd til by.

- Boligbyggingen kan vanskelig dobles på kort varsel. For det første trenger man regulerte tomtearealer, og for det andre utbyggere som har vilje og kapasitet til å bygge.

- Reglene om universell utforming kan endres, men jeg anser det som lite sannsynlig. Hva da med de prosjektene som er under oppføring? Kommer garantert til å bli en lang rekke rettsaker dersom myndighetene tar helomvending.

- Renten endres stadig. Men selv om renten går opp til det dobbelte vil presset på boliger i Oslo være stort, så lite trolig det vil gjøre store utslag i boligprisene. Kjøpekraften er stor, og ei heller kan man i dagens økonomiske situasjon sette opp renten kraftig. Da dreper den norske eksportnæringen.

Så jeg står ved mitt standpunkt om at de fire punktene tilsier at bolig i Oslo er en relativt trygg investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at en leilighet i et attraktivt område ikke taper seg i verdi. For eksempel i sentrums eller sentrumsnære strøk. Der vil det sannsynligvis ikke være plass til mye nybygg, heller. Her i Trondheim er det i allefall slik. Det vil alltid være mange som ønsker seg sentrale leiligheter, og disse områdene er allerede fullt bebygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som hadde vist svaret ville vært mangemillionær nå. Generelt sett kan man si at boliger i sentrale strøk har steget og stiger fremdeles i ett vannvittig tempo, men litt ut på landet er prisstigningen temmelig moderat. Enkelte steder ute i distriktene faller faktisk boligprisene og folk sliter med å få solgt. Prisstigningen er i hovedsak ett byfenomen, men jeg tror nok man vil nå ett tak etterhvert. Det er begrenset hvor mange rikfolk vi har i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen her er at folk slutter å se bolig som et investeringsprosjekt, med mindre de faktisk har kunnskapen til det. Kjøp bolig for å bo i, kjøp et sted hvor du kan tenke deg å bo lenge, og kjøp etter evne, så vil du uansett ikke ha noen problemer med prisfall eller andre ting. Det er litt meningsløst å sitte på gjerdet, fordi for de aller fleste ville det bare være flaks om man treffer bunnen eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg også har oppfattet det. Jeg angrer nå på at jeg ikke kjøpte for tre år siden, for da var det også slik at prisene ble sett på som enormt høye, at det var et urolig marked osv.

Men slik det ser ut når jeg titter på finn, så ser det ut som jeg kunne kjøpt samme leilighet 3-400.000 kroner billigere for tre år siden.

Prisene ble da ikke sett på som enormt høye for tre år siden. Forrige topp var for fire år siden, og helt til nå har det jo kun gått nedover. Endelig har prisene begynt og stige igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisene ble da ikke sett på som enormt høye for tre år siden. Forrige topp var for fire år siden, og helt til nå har det jo kun gått nedover. Endelig har prisene begynt og stige igjen.

Dette stemmer neppe!

Ser man på OBOS' prisstatistikk for 2009-2011 ser man at prisene gikk kraftig ned i 2. kvartal 2008, for så mot sommeren 2009 begynne å ta seg opp igjen. Toppen på 31 655 kr. fra våren 2007 passerte man tidlig i 2010 og siden den gang har prisene gått opp ytterligere 16-18% til dagens snittpris på 36 600 kr.

Prisene i Oslo har altså gått jevnt og trutt oppover de siste 2 1/2 årene.

12688521.jpg

17614876.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i lengre tid vurdert å kjøpe meg leilighet i Oslo, men har hele tiden sittet litt på gjerdet og ventet på at boligprisene skal falle. Men nå virker det jo egentlig som de ikke kommer til gjøre det..

Hva tror dere om å kjøpe leilighet nå? Vet at de lærde strides, men det hadde vært interessant med innspill.

Som noen andre her påpeker: Jeg tror ikke prisfallet blir veldig stort i Oslo ved et "krakk", nettopp fordi det uansett er et pressområde med store kjøpesterke grupper som uansett har behov for og ønsker å kjøpe bolig. Slikt sett anser jeg også risikoen for lavere i Oslo enn mange andre steder, men det kommer selvsagt an på hva du kjøper og hvor sentral den er. En veldig sentral leilighet er som regel aldri en feil investering, da skal den i så fall se ganske elendig ut.

Likevel ville jeg nok ventet til vinteren, og til dager med dårligere vær. Jeg har sett en del eksempler på svingninger i pris, og gjerne at det har vært noe lavere vinterstid. Det virker som om det kan gå litt tregere når det er veldig kaldt og det er færre som gidder å gå på visning. Igjen, dette henger jo sammen med hva man er ute etter og de mest populære objektene vil jo alltid være etterspurt, men det er altså mulig å finne boliger som ikke har like stor interesse om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i lengre tid vurdert å kjøpe meg leilighet i Oslo, men har hele tiden sittet litt på gjerdet og ventet på at boligprisene skal falle. Men nå virker det jo egentlig som de ikke kommer til gjøre det..

Hva tror dere om å kjøpe leilighet nå? Vet at de lærde strides, men det hadde vært interessant med innspill.

Som noen andre her påpeker: Jeg tror ikke prisfallet blir veldig stort i Oslo ved et "krakk", nettopp fordi det uansett er et pressområde med store kjøpesterke grupper som uansett har behov for og ønsker å kjøpe bolig. Slikt sett anser jeg også risikoen for lavere i Oslo enn mange andre steder, men det kommer selvsagt an på hva du kjøper og hvor sentral den er. En veldig sentral leilighet er som regel aldri en feil investering, da skal den i så fall se ganske elendig ut.

Likevel ville jeg nok ventet til vinteren, og til dager med dårligere vær. Jeg har sett en del eksempler på svingninger i pris, og gjerne at det har vært noe lavere vinterstid. Det virker som om det kan gå litt tregere når det er veldig kaldt og det er færre som gidder å gå på visning. Igjen, dette henger jo sammen med hva man er ute etter og de mest populære objektene vil jo alltid være etterspurt, men det er altså mulig å finne boliger som ikke har like stor interesse om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...