Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må ta meg i det jeg sa tidligere og si at jeg absolutt ser stor grunn til at fedre skal kunne ha dobbelt med fødselspermisjon (altså de første ukene etter fødselen) når det er snakk om tvillinger. Men ellers så ser jeg ikke noen grunn til flere økonomiske goder ved tvillingfødsel enn ved vanlige fødsler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tvillinger i magen her i uke 34+6. Har ikke prøvd enlingsvangerskap, men må si mine andre gravide venninnner ser ut til å ha det en del lettere. Det til tross for at min fysioterapeut (som er spesialist på bekkenløsning og nesten kun behandler gravide) sier jeg er den sprekeste tvillinggravide hun har møtt. Tvillingene mine vokser veldig bra og er over gjennomsnittet for gestasjonsalder, derfor er også magen ENORM. Har vært sykemeldt siden uke 25 pga mye kynnere og at jeg var helt utslitt. Likevel sover jeg hele natten + 2x2 timer på dagtid. Pga den store magen som trykker på blodårene i magen (vena cava) har jeg store hevelser i legger og ankler hele døgnet og må sitte med beina opp hele tiden. Hvis jeg prøver meg på f.eks en handletur en dag, er jeg så sliten at jeg ligger hele dagen etter. Nekter å tro at det hadde vært like tungt med ett barn. :gjeiper:

Jeg har termin i november. En god venninne som jobber med ledelse i stor barnehage her i Bergen sier at det er så godt som usannsynlig at vi får bhg-plass til begge to samtidig før inntaket når de er nesten 2 år. Da må 2 barn slutte i samme aldersgruppe i samme bhg samtidig. Kanskje hadde vi fått plass til en og måtte betale for plassen til også den andre fikk plass, og samtidig tapt kontantstøtte. Derfor må vi ta 80 % lønn over 63 uker og i tillegg skal jeg ha flere uker permisjon uten lønn og gå ned 40% på stilingen min for å klare å være hjemme med dem. Far bruker ferie etter fødsel for å kunne være hjemme i 1 mnd med oss.

Er veldig glad for at vi kan være hjemme så lenge med barna våre og er veldig glad for at kontantstøtten opp til 2 år har økt, ellers kunne det blitt trangt økonomisk. Syns ikke at dobbel permisjonslønn er rimelig, men tror at utfordringene kan være en del flere med to enn med en.

Men nå bare gleder jeg meg. :rodmer:

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg misunner dere som er gravide og bor i Norge. Dere aner ikke hvor godt dere har det! Her i England kan man ha permisjon i opptil 1 år, men man får bare penger i 39 uker. De første 6 ukene får man 90% av lønna, og de 33 neste får man det som er lavest av 90% av lønn eller £128.73 ...

Det finnes jo diverse stønader man kan søke om hvis man sliter som council tax benefit, housing benefit og child tax credit men det er jo ikke så lettvint da ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...