AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Hei. Får man dobbelt foreldrepenger eller noe når mann får tvillinger? Hva er egentlig som er dobbelt som utbetales fra staten eller andre?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Ved en flerbarnsfødsel vil foreldrene få forlenget foreldrepengeperioden med fem uker pr. ekstra barn ved valg av 100 % lønnskompensasjon og syv uker ved 80 % lønnskompensasjon. En eventuell forlengelse av stønadsperioden som følge av en flerbarnsfødsel får ikke innvirkning på retten til kontantstøtte. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+34+-+Kommentarer+til+de+enkelte+paragrafene+i+kapittel+2.148100.cms
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 Interresant. Burde jo få dobbelt opp egentlig. Jeg mener det er jo ikke din feil at du får tvillinger i stedenfor et enkelt barn.
Gjest Spinell Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Interresant. Burde jo få dobbelt opp egentlig. Jeg mener det er jo ikke din feil at du får tvillinger i stedenfor et enkelt barn. Hvorfor det? Tvillinger er jo ikke spebarn dobbelt så lenge som enkeltbarn Det er jo ikke statens feil at man får tvillinger, heller... 7
Shade Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Hvorfor det? Tvillinger er jo ikke spebarn dobbelt så lenge som enkeltbarn Det er jo ikke statens feil at man får tvillinger, heller... Veldig enig i denne. Tvillingene vil jo ikke begynne senere i barnehagen enn ett barn ville gjort. Og man får jo dobbelt opp av barnetrygd
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Man får jo foreldrepenger som skal dekke lønnstapet i den perioden man har permisjon. Skulle man fått doble foreldrepenger så hadde det blitt dobbel lønn (hvis man velger 100% dekning), og det koster virkelig ikke en ekstra lønning med en ekstra unge altså!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #7 Skrevet 8. oktober 2011 Hvorfor det? Tvillinger er jo ikke spebarn dobbelt så lenge som enkeltbarn Det er jo ikke statens feil at man får tvillinger, heller... Det var ikke min feil at jeg fikk tvillinger heller. Det var to barn i magen min uten at jeg hadde bedt om det.... Å få forleldrepenger dobbelt så lenge er unødvendig synes jeg, men det hadde vært gunstig å få foreldrepenger i en lengre periode en tvillingukene. Det er dobbelt så mye arbeid med to barn og derfor hadde det vært fint å kunne være hjemme lenger for å kunne ha bedre tid sammen med barna sine. Naturligvis bruker man mindre tid pr barn. Et tvillingsvangerskap er tyngre og tapper mor for mer krefter enn en enlingesvangerskap. Derfor burde det vært lovfestet rett for far å være hjemme i minst fire uker med lønn for å avlaste mor. I dag har en tvillingpappa samme rettigheter som enkeltpappaer. Foreldrene kan velge å bruke opp tvillingukene (som er dyrebare) de første ukene.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #8 Skrevet 8. oktober 2011 TS: Gå inn på forumet Dobbelt Glede: www.tvillingforum.com. Der får du masse tips og råd 1
Timseh Skrevet 8. oktober 2011 #9 Skrevet 8. oktober 2011 Et tvillingsvangerskap er tyngre og tapper mor for mer krefter enn en enlingesvangerskap. Derfor burde det vært lovfestet rett for far å være hjemme i minst fire uker med lønn for å avlaste mor. I dag har en tvillingpappa samme rettigheter som enkeltpappaer. Foreldrene kan velge å bruke opp tvillingukene (som er dyrebare) de første ukene. Nåja, det kommer veldig an på personen som bærer. Noen har helt fantastiske tvillingsvangerskap uten noen komplikasjoner og alt er bare fryd og glede, mens andre har det grusomt (slik som i alle svangerskap). Og når man blir gravid er det alltid en sjanse for at det ikke bare er en inni der. Velg 80% permisjon, da får du lenger perm Gratulerer så mye med tvillinger, har selv 2 venninner som nettopp har fødet tvillinger. De er nydelige Vi med enlinger har også lyst på lenger perm for å få mer tid med barna våre, men det lar seg ikke gjøre. Du får bruke tiden godt med småtassene.
Lista Skrevet 8. oktober 2011 #10 Skrevet 8. oktober 2011 Nåja, det kommer veldig an på personen som bærer. Noen har helt fantastiske tvillingsvangerskap uten noen komplikasjoner og alt er bare fryd og glede, mens andre har det grusomt (slik som i alle svangerskap). Og når man blir gravid er det alltid en sjanse for at det ikke bare er en inni der. Velg 80% permisjon, da får du lenger perm Gratulerer så mye med tvillinger, har selv 2 venninner som nettopp har fødet tvillinger. De er nydelige Vi med enlinger har også lyst på lenger perm for å få mer tid med barna våre, men det lar seg ikke gjøre. Du får bruke tiden godt med småtassene. Det sier seg jo selv at det, i teorien, er mer slitsomt for en kropp å bære på to barn, istedet for ett. Gravide med tvillinger sykemeldes automatisk i uke 28 også, og det sier vel sitt. Det er klart man kan ha et fælt svangerskap med ett barn også, men det er i snitt verre med to. http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article539881.ece
Timseh Skrevet 8. oktober 2011 #11 Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Det sier seg jo selv at det, i teorien, er mer slitsomt for en kropp å bære på to barn, istedet for ett. Gravide med tvillinger sykemeldes automatisk i uke 28 også, og det sier vel sitt. Det er klart man kan ha et fælt svangerskap med ett barn også, men det er i snitt verre med to. http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article539881.ece Som sagt så tror jeg det kommer an på kvinnen som bærer og hvor "heldig" hun er i svangerskapet. Jeg tror nok(og vet) at de fleste med flerlingsvangerskap muligens har det betydeligere tyngre enn oss med enlingsvangerskap, men det er ikke nødvendigvis ALLE som har det verre, så man trenger ikke å ta "sorgen" (beklager, mangel på bedre ord kommer jeg ikke på akkurat nå. Mener ikke sorg i den forstand at det er dumt at det ble to, men med sorg mener jeg at man tenker på at svangerskapet skal bli tungt og grusomt - slik at ingen mistforstår meg) på forskudd. Edit: Ops, en liten skrivefeil på en trøtt lørdag Endret 8. oktober 2011 av HenLu
Cacach Skrevet 8. oktober 2011 #12 Skrevet 8. oktober 2011 Bærer selv på tvillinger, og har hatt et knirkefritt svangerskap til nå. Er mitt første så har ikke noe annet å sammenligne med. Både leger, jordmødre og litteratur forteller at det er tyngre fysisk å bære tvillinger, og at ved mange tilfeller kan svangerskapsplagene dobbles. Tvilling gravide blir sykemeldt uansett fra uke 28, men anbefales mellom uke 20-24. Når jeg er 30 uker på vei tilsvarer dette en høygravid ved enling graviditet. Så det er ikke noe å diskutere hva som er mest krevende og slitsomt. Når det gjelder penger utbetalt har jeg ikke noe å utsette på det, men tiden man har hjemme. Det er dårlige løsninger for far, og man må trikse og fikse mer for å få til å kunne være hjemme med barna sammen den første tiden. Det blir også feil at jeg skal få lik tid med mine to barn som de som bare får et. Det er klart det tar mye lengere tid å bli kjent med to barn, og gi dem den tid, omsorg og oppmerksomheten de fortjener. De 5-7 ukene vi får ekstra blir vi egentlig presset til å gi til far når vi kommer hjem fra sykehuset så det går ann å skape seg et liv med rutiner skal jeg greie alt alene når de ukene er gått... Så utfordringene er dobblet med tvillinger, men gleden er også desto større!<3
Caramba Skrevet 8. oktober 2011 #13 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har prøvd begge typer svangerskap og det er klart tyngre med to. I første svangerskap var jeg i tipp topp form hele tiden, bortsett fra kanskje helt på slutten. Med tvillingene var det klart tyngre og det var en lettelse å bli sykemeldt i uke 24. Men jeg var i god form etter forholdene frem til uke 32, etter det ble det supertungt. De to siste ukene ble jeg innlagt, fikk komme hjem på slutten, men måtte ligge så mye som mulig. Alikevel mente legene at formen min var super i forhold til andre tvilling- gravide, så det er ikke godt å si hva som er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #14 Skrevet 8. oktober 2011 Nåja, det kommer veldig an på personen som bærer. Noen har helt fantastiske tvillingsvangerskap uten noen komplikasjoner og alt er bare fryd og glede, mens andre har det grusomt (slik som i alle svangerskap). Og når man blir gravid er det alltid en sjanse for at det ikke bare er en inni der. Velg 80% permisjon, da får du lenger perm Gratulerer så mye med tvillinger, har selv 2 venninner som nettopp har fødet tvillinger. De er nydelige Vi med enlinger har også lyst på lenger perm for å få mer tid med barna våre, men det lar seg ikke gjøre. Du får bruke tiden godt med småtassene. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Jeg valgte 80% permisjon, og fikk dermed lenger permisjon, men det føles litt urettferdig. Når man får et barn av gangen har man rett til 56 uker (hvis ikke det er endre nå) pr barn, når man får to barn av gangen har man rett til 63 uker inkl tvillingukene, dersom ikke far tar tvillingukene da. Du kan synes tvillingparene til venninnene dine er nydelige, men venninnene har en del mer å gjøre enn hva man har med bare en. Man har ikke like mye tid til hver og en av dem heller. Mine tvillinger er også nydelige, men det begrenser ikke dobbelt opp med mating, bleier og stell allikevel. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #15 Skrevet 8. oktober 2011 Trodde det var helt innlysende at et problemfritt tvillingsvangerskap uansett er tyngre enn et problemfritt enlingesvangerskap... Det er ikke bare bare for kroppen å bygge to babyer på en gang og belastningen på kroppen og organene er faktisk stor! Det er ikke for ingenting at alle tvillingsvangerskap regnes som risikosvangerskap. Jeg må si at da jeg gikk gravid med tvillinger og møtte på de holdningene om at det var bare litt ekstra vekt i forhold til en, ja, da ble jeg irritert... Trykket på indre organer, lunger, ribbein, TYNGDEN, belastningen på kroppen..manglende balanse og følelsen av å være høygravid fra uke 25... For ikke å snakke om tiden etterpå. Nei, jeg hører aldri de som faktisk har vært gravid med flere enn en kimse av det... 1
Tinio Skrevet 8. oktober 2011 #16 Skrevet 8. oktober 2011 Trodde det var helt innlysende at et problemfritt tvillingsvangerskap uansett er tyngre enn et problemfritt enlingesvangerskap... Det er ikke bare bare for kroppen å bygge to babyer på en gang og belastningen på kroppen og organene er faktisk stor! Det er ikke for ingenting at alle tvillingsvangerskap regnes som risikosvangerskap. Jeg må si at da jeg gikk gravid med tvillinger og møtte på de holdningene om at det var bare litt ekstra vekt i forhold til en, ja, da ble jeg irritert... Trykket på indre organer, lunger, ribbein, TYNGDEN, belastningen på kroppen..manglende balanse og følelsen av å være høygravid fra uke 25... For ikke å snakke om tiden etterpå. Nei, jeg hører aldri de som faktisk har vært gravid med flere enn en kimse av det... Som om jeg skulle sagt det selv!! Folk aner ikke hva de snakker om før de har prøvd det selv. 1
Caramba Skrevet 9. oktober 2011 #17 Skrevet 9. oktober 2011 Min Svenske kollega har sagt at i Sverige får man 6 mnd ekstra perm med tvillinger. Aner ikke om det stemmer, men det hadde vært herlig. Jeg var helt på felgen etter permisjonen når jeg ser tilbake nå, men sleit meg gjennom dagene med full jobb både hjemme og ute, døgnet rundt. De sov ikke veldig godt om natten den første vinteren jeg jobbet igjen og var konstant syke. Jeg er utrolig glad for ay vi er over det verste nå.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #18 Skrevet 9. oktober 2011 Ja, hvis det stemmer at man får 6 mnd ekstra i Sverige, så har Norge noe å strebe etter. Det er utrolig tøft det første året med tvillinger og jeg vet mange som ikke klarer å gå ut i jobb igjen etter at permisjonen er oppbrukt fordi de er utslitte selv eller har syke barn og derfor må ta ut ulønnet perm eller bli sykemeldt. Det ser kanskje lett ut å ha tvillinger for folk på utsiden, men hva vet vel de som bare ser de gode øyeblikkene? De ser jo ikke alle de dagene og nettene som er rene helvete, men kun at vi tilsynelatende klarer oss. Her går dagene akkurat på håret rundt, men det er ikke plass til noe ekstra. Koselig spebarnstid? Hahaha... 1
Gjest rabrabara Skrevet 9. oktober 2011 #19 Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Jeg hadde et enklere svangerskap forrige gang, med tvillinger... Der er absolutt arbeidsomt å ha to i slengen, men nettopp derfor var det faktisk litt deilig da de startet i barnehagen. (Bortsett fra min sorgprosess, da, hadde jo vært hjemme med de i nesten to år.) Uansett har jeg aldri tenkt at jg burde fått dobbelt opp med penger eller et halvt år ekstra permisjon. Syns egentlig ikke det er nødvendig, for min egen del iallefall. Når det er sagt så tror jo jeg at med "bare" en kan jeg ta ungen under armen å gå på jobb, neste. Har en følelse av at jeg kommer til å måtte spise mine egne ord der, gitt... Endret 9. oktober 2011 av rabrabara
Tinio Skrevet 9. oktober 2011 #20 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg føler heller ikke at jeg hadde trengt lengre permisjon, syntes det var kjempedeilig da permisjonen var over og jeg kunne sende barna avgårde i barnehagen. Men skulle gjerne ønsket at tvillingfedre kunne fått være lengre hjemme samtidig som mor, for det ER faktisk dobbel jobb. Jeg nøt ikke spedbarnsperioden, her handlet det nesten kun om å overleve. Noen er heldige og får sovetvillinger, det var ikke vi. De hadde helt forskjellig døgnrytme fra dag en, så det var nesten alltid en baby som var våken. Gutten hadde låsninger i nakken og var veldig urolig om nettene, så da vekket han så klart søsteren sin også. Enten var det stereogråt natten lang, eller så gråt den ene første halvdel av natten, så tok den andre over resten av natten. Når begge to først sov så måtte jeg velge om jeg skulle hive meg i seng og få litt søvn, eller skulle jeg spise? Kunne gå ofte gå et døgn uten at jeg fikk i meg mat, jeg har aldri før vært så mager og svak som på den tiden. Ikke hadde jeg familie i nærheten til å hjelpe meg heller. Da de var 3 mnd begynte de plutselig å sove 9-10 timer i strekk om natten, og takk og lov for det. Jeg hadde aldri kommet meg gjennom dette året hvis de ikke hadde begynt å sove natten gjennom, skjønner ikke hvordan tvillingforeldre med små natteravner klarer å komme seg gjennom det jeg altså, jeg hadde sikkert fått sammenbrudd. Vet om flere tvillingmødre som har vært så utbrente at de har blitt sykemeldt av legen for at far skulle få være hjemme og avlaste. Når det gjelder svangerskapet så tror jeg på at enkelte kan ha lettere svangerskap med tvillinger, men det er nok ikke normalen. De fleste jeg har snakket med som har opplevd begge deler sier at enlingsvangerskap er rene luksusen i forhold. Med tvillinger så går jo kroppen faktisk gjennom to svangerskap på en gang, den jobber dobbelt så hardt og bærer dobbelt så tungt. Sier seg selv at det som regel er tyngre å bære frem tvillinger. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå