Væren Skrevet 4. desember 2003 #1 Del Skrevet 4. desember 2003 Mannen min har vurdert om han skal få operert øynene sine ved hjelp av laser, for å bli kvitt briller og linser, skjeve hornhinner og syn på -6. I dag fikk jeg et tips fra en som skal ta denne operasjonen på privatklinikk nå før nyttår. Han fortalte at hvis man har -6 eller dårligere syn og har henvisning fra øyenlege, så dekker trygdeetaten utgifter til operasjon, altså kr. 28.000,- for begge øyne. Men det kommer endringer i denne regelen nå, slik at etter nyttår blir dette ikke lengre dekket. Er det noen her på KG som kjenner reglene vedr. dette, og som kan si meg om det stemmer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 4. desember 2003 #2 Del Skrevet 4. desember 2003 Mamma oppererte øynene sine, hun hadde -8. Jeg kan spørre henne om dette i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. desember 2003 #3 Del Skrevet 5. desember 2003 Det stemmer at Trygdekontoret kan dekke utgiftene til en slik operasjon men bare hvis du har spesielle problemer som gjør at du ikke kan bruke hverken briller eller linser... Her er noe jeg saksa fra ei nettside om emnet: Skattefradrag: Skattelovens § 77 nr. 4 gir rett til særfradrag på utgifter til behandling av høygradig nærsynthet (mer enn –6D) Det samme gjelder for utgifter til operativ behandling av store brytningsfeil kombinert med spesielle yrkesmessige forhold. Konferer med ligningskontoret først Dekkes behandlingen av trygdekontoret? Vanligvis får du ikke refundert kostnaden med laseroperasjon hos Trygdekontoret. Unntaket er brytningsfeil der briller og kontaktlinser er prøvd og funnet uegnet og hvor man må slutte i sitt yrke eller sykmeldes. Da kan dekning gis etter spesiell søknad. Laserbehandling som er nødendig om man skal få begynne en utdannelse eller delta i profesjonell sport dekkes ikke. Jeg har akkurat vært hos øyelege for undersøkelse sjøl og hun sa at jeg ikke kunne få dekket utgiftene fordi jeg var for frisk - selv om jeg har -7 på begge øynene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 5. desember 2003 #4 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg har en venn som i dag opererer ut sine skjeve hornhinner, han har fått beskjed om at han får dekt denne operasjonen. Han tar det ene øyet nå og det andre til neste år. Glemte å si at han har vel 9 på øynene, tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. desember 2003 #5 Del Skrevet 5. desember 2003 Selv er jeg laseroperert. Jeg hadde -6.75 og 7.0. I tillegg hadde jeg skjeve hornhinner. Jeg var i marinen da jeg fikk min første operasjon. GRATIS! Jeg har hatt en del problemer med månedslinser. Øyebetennelse og dritt... Dagslinser gikk greit. Jeg tror det er muligheter for gratis operasjon, hvis en sliter med bruk av linser. Briller er ikke alltid praktisk heller. Alt etter hvilket yrke en har. Noen steder er briller helt umulig å bruke. I dag er jeg ferdigoperert. Ble ferdig i 2000. Tok et øye av gangen. Alikevel må jeg få lov å advare litt. Etter operasjon og første sjekk, så alt fint ut. Operasjonen gikk bedre enn forventet, siden lasermaskinen egentlig var best egnet for folk med synsfeil opp til -6. Tidligere i år var jeg til ny sjekk. Nå viser det seg at jeg er litt nærsynt på et øye og litt langsynt på det andre. Dessuten er øyet så flatt at det nesten er umulig å få tak i passende linser, dersom behovet kommer. Øyet blir tross alt svidd under operasjonen, og arr kan forekomme. Arr vil forstyrre øyets brytning, og da vil en ikke alltid kunne få et perfekt syn. I dag har sykehusene, de fleste tror jeg, fått en ny type laser. Den er sikkert bedre. Jeg ville alikevel forhørt meg godt om mulige bivirkninger/ tilbakefall. Håper dette var til hjelp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå