mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #21 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg gikk i klasse med vedkommende og var en av de mange som ble avvist. Forøvrig bør du tenke gjennom om hele Norge bare har storbyer med flere hundre elever på hvert klassetrinn, eller om det finnes mindre miljøer, før du med spydighet av høyeste konsentrat stiller helt feil spørsmål. Som sagt , kanskje det er du selv som er litt over gjennomsnittlig opptatt av hvilken bruntone de rundt deg har ? Jeg sorterte iallefall aldri popularitet utifra bruntone , men feks hvor snill personen var , morsom personen var , omgjengelig , smart personen var etc .
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #22 Skrevet 7. oktober 2011 Et barn i min omkrets liker ikke brune mennesker, hun synes det er stygt med brun hud og hun vil ikke leke med de som er brune i barnehagen. Dette kommer ikke fra familien, de aner ikke hvor det kommer fra. Hun har uttrykt dette bestandig og nå er foreldrene bekymret for henne. De har lest bøker og forklart og stått i, men hun er fast bestemt på at brun hud er stygt (litt på samme måte som at alle andre farger enn rosa er stygt på klær). Hun ekskluderer alle brune og vil ikke ha noe med dem å gjøre. Hun er fire år. Er ikke dette veldig rart? Er litt spesiellt ja, men jeg lurer på om du hadde laget en tråd om det hvis hun ikke hadde likt f.eks rød-hårede personer. Jeg kjenner at jeg blir litt provosert når "vi" hele tiden skal passe på å vise at våre såkalte nye landsmenn er godtatt. Ja enkelte ganger går det så langt at vi nordmenn utsletter oss selv for å vise vår snillisme, hvor fantastiske mennesker vi er.
*Numi* Skrevet 7. oktober 2011 #23 Skrevet 7. oktober 2011 Ble sittende å se på den og en annen relatert video. Jeg tror nok undersøkelsen også påvirkes litt av noe så enkelt som at jo mørkere barnet på plansjen er, jo vanskelig er det å se ansiktet - øyne og smil. For lite kontraster rett og slett. Enig. Det samme bemerket jeg meg når jeg så den videoen. Sånn sett blir jo den plansjen litt misvisende.
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #24 Skrevet 7. oktober 2011 Som sagt , kanskje det er du selv som er litt over gjennomsnittlig opptatt av hvilken bruntone de rundt deg har ? Jeg sorterte iallefall aldri popularitet utifra bruntone , men feks hvor snill personen var , morsom personen var , omgjengelig , smart personen var etc . Så det å legge merke til at en brun innvandrerunge konsekvent avviste de lyste og trakk mot de mørke gjør meg til en suspekt person? Beklager at jeg legger merke til detaljer i verden...
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #25 Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Så det å legge merke til at en brun innvandrerunge konsekvent avviste de lyste og trakk mot de mørke gjør meg til en suspekt person? Beklager at jeg legger merke til detaljer i verden... Det er måten du sorterer verden på som er forskjellig fra min . Jeg fokuserer på egenskaper ved personen , feks virker de smarte , morsomme , snille etc . Når jeg ser en person , tenker jeg ikke først og fremst på bruntonen til personen , da jeg vet fra erfaring at det finnes både lyse og mørke drittsekker og også lyse og mørke personer jeg liker egenskapene til . Jeg fokuserer på hvem de er , ikke hudfargen . Endret 7. oktober 2011 av mousepad
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #26 Skrevet 7. oktober 2011 Så det å legge merke til at en brun innvandrerunge konsekvent avviste de lyste og trakk mot de mørke gjør meg til en suspekt person? Beklager at jeg legger merke til detaljer i verden... Ojojoj... du må jo ikke finne på å mene eller si noe som kan minne om at du er skeptisk til eller har negative holdninger/ opplevelser med våre såkalte nye landsmenn. Det beste du kan gjøre er å holde kjeft om meningene dine... om noen år er det vi nordmenn som er en minoritet her i landet
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #27 Skrevet 7. oktober 2011 Det er måten du sorterer verden på som er forskjellig fra min . Jeg fokuserer på egenskaper ved personen , feks virker de smarte , morsomme , snille etc . Når jeg ser en person , tenker jeg ikke først og fremst på bruntonen til personen , da jeg vet fra erfaring at det finnes både lyse og mørke drittsekker og også lyse og mørke personer jeg liker egenskapene til . Jeg fokuserer på hvem de er , ikke hudfargen . Soterer?!? Er du treg? Å observre andre sine trekk og valg gjør at JEG sorterer? forstår du egentlig hva du sier? Klarer du å dekode hva jeg FAKTISK skriver? For så langt er du helt ute på viddene i denne tråden. 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #28 Skrevet 7. oktober 2011 Det er måten du sorterer verden på som er forskjellig fra min . Jeg fokuserer på egenskaper ved personen , feks virker de smarte , morsomme , snille etc . Når jeg ser en person , tenker jeg ikke først og fremst på bruntonen til personen , da jeg vet fra erfaring at det finnes både lyse og mørke drittsekker og også lyse og mørke personer jeg liker egenskapene til . Jeg fokuserer på hvem de er , ikke hudfargen . Å Mor Åse - som du refererte til - kan ha andre referanser enn deg. Bare innse at vi er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #29 Skrevet 7. oktober 2011 Estetisk preferanse er det selvfølgelig lov å ha , det er når man feks blander inn hudfarger med egenskaper ved personen , at det blir feil mener jeg . At man feks bestemmer seg for at alle som ser sånn eller slik ut har bestemte negative egenskaper , og at selvom disse individene viser at de ikke har disse egenskaper , at man fortsetter å behandle dem som om de hadde det , det er urettferdig og det er feil . Et lite barn bestemmer seg jo ikke for at alle som ser sånn eller slik ut er dårligere mennesker. Små barn kategoriserer sånn som noen andre her skrev. At hun har en estetisk preferanse for de som ikke er brune i huden har ikke noe med rasisme å gjøre. Kunne like gjerne vært en preferanse for alle som ikke har rødt hår. Det som er viktig er at de voksne rundt kommuniserer at det går an å like folk på annet grunnlag enn utseende.
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #30 Skrevet 7. oktober 2011 Soterer?!? Er du treg? Å observre andre sine trekk og valg gjør at JEG sorterer? forstår du egentlig hva du sier? Klarer du å dekode hva jeg FAKTISK skriver? For så langt er du helt ute på viddene i denne tråden. Traff jeg en nerve ? I tilfelle hukommelsen skorter litt på en Fredags aften , skriver du jo om brun nyanser i så godt som alle innleggene dine . Jeg ville ikke ha gjort det selv , siden jeg ville ha fokusert på egenskapene til personene som forklaring til hvorfor det ene eller det andre .
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #31 Skrevet 7. oktober 2011 Å Mor Åse - som du refererte til - kan ha andre referanser enn deg. Bare innse at vi er forskjellige. referansene til moråse kjenner jeg lite til , men hun har helt åpenbart andre preferanser .
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #32 Skrevet 7. oktober 2011 Traff jeg en nerve ? I tilfelle hukommelsen skorter litt på en Fredags aften , skriver du jo om brun nyanser i så godt som alle innleggene dine . Jeg ville ikke ha gjort det selv , siden jeg ville ha fokusert på egenskapene til personene som forklaring til hvorfor det ene eller det andre . Å jøje... Ja ja Frøken Prektig. Jeg er da i det minste ærlig med meg selv og andre. Du derimot... Du klarer ikke å lese hva folk faktisk leser. Der litt frustrerende, det skal en inrømme. Dog, du er en tapt sak og kan ikke hjelpes 3
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #33 Skrevet 7. oktober 2011 Et lite barn bestemmer seg jo ikke for at alle som ser sånn eller slik ut er dårligere mennesker. Små barn kategoriserer sånn som noen andre her skrev. At hun har en estetisk preferanse for de som ikke er brune i huden har ikke noe med rasisme å gjøre. Kunne like gjerne vært en preferanse for alle som ikke har rødt hår. Det som er viktig er at de voksne rundt kommuniserer at det går an å like folk på annet grunnlag enn utseende. hvis barna begynner å unngå andre barn , utelukkende pga hvordan de ser ut (enten om det er det ene eller det andre ) , mener jeg også at de voksne bør gripe inn å prøve å få barnet til å gi andre en sjanse , hvem vet , kan hende de finner en ny favorittvenn 1
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #34 Skrevet 7. oktober 2011 hvis barna begynner å unngå andre barn , utelukkende pga hvordan de ser ut (enten om det er det ene eller det andre ) , mener jeg også at de voksne bør gripe inn å prøve å få barnet til å gi andre en sjanse , hvem vet , kan hende de finner en ny favorittvenn Gjelder det når brune barn ikke vil leke med hvite barn også? Eller kan ikke brune barn være rasister? 1
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #35 Skrevet 7. oktober 2011 Å jøje... Ja ja Frøken Prektig. Jeg er da i det minste ærlig med meg selv og andre. Du derimot... Du klarer ikke å lese hva folk faktisk leser. Der litt frustrerende, det skal en inrømme. Dog, du er en tapt sak og kan ikke hjelpes jeg er ikke spesielt prektig , men jeg prøver da å la personligheten til folk gå forbi utseende deres . Jeg troooor ( og eventuelt håper ) ikke at jeg trenger å være spesielt prektig for å greie det .
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #36 Skrevet 7. oktober 2011 Gjelder det når brune barn ikke vil leke med hvite barn også? Eller kan ikke brune barn være rasister? Kan ikke tenke meg at det gjelder den veien nei. Selv om vi vet at "brune" ofte flokker seg mot de "hvite" men det er liksom greit det
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #37 Skrevet 7. oktober 2011 Kan ikke tenke meg at det gjelder den veien nei. Selv om vi vet at "brune" ofte flokker seg mot de "hvite" men det er liksom greit det Ser ikke ut som om muesmatten har noe godt svar å komme med heller...
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #38 Skrevet 7. oktober 2011 Ser ikke ut som om muesmatten har noe godt svar å komme med heller... Jeg har for vane å aldri sitere meg selv , men mitt synspunkt på dette , finner du litt lenger oppi her .
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #39 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har for vane å aldri sitere meg selv , men mitt synspunkt på dette , finner du litt lenger oppi her . Umulig, for du har nektet å forstå dette lille paradks når undertegnede har påpekt det.
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #40 Skrevet 7. oktober 2011 Umulig, for du har nektet å forstå dette lille paradks når undertegnede har påpekt det. innlegg 33 , hvis hukommelsen fremdeles ikke er helt på topp .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå