AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Et barn i min omkrets liker ikke brune mennesker, hun synes det er stygt med brun hud og hun vil ikke leke med de som er brune i barnehagen. Dette kommer ikke fra familien, de aner ikke hvor det kommer fra. Hun har uttrykt dette bestandig og nå er foreldrene bekymret for henne. De har lest bøker og forklart og stått i, men hun er fast bestemt på at brun hud er stygt (litt på samme måte som at alle andre farger enn rosa er stygt på klær). Hun ekskluderer alle brune og vil ikke ha noe med dem å gjøre. Hun er fire år. Er ikke dette veldig rart?
Gjest Blubberella Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Kanskje hun har andre personer rundt seg hun ser opp til som har ytret en sånn holdning? Kanskje har hun hørt en uskyldig slengbemerkning eller vits fra noen voksne som hun tok seriøst? Eller hun rett og slett bare misliker brunt og lar dette involvere brune mennesker også. Høres jo uansett rart ut da. Vil hun leke sammen med helnorske barn som er solbrune?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 Kanskje hun har andre personer rundt seg hun ser opp til som har ytret en sånn holdning? Kanskje har hun hørt en uskyldig slengbemerkning eller vits fra noen voksne som hun tok seriøst? Eller hun rett og slett bare misliker brunt og lar dette involvere brune mennesker også. Høres jo uansett rart ut da. Vil hun leke sammen med helnorske barn som er solbrune? Nei, jeg vet at hun ikke har dette fra noen rundt seg. Solbrune barn i barnehagealder blir ikke så brune som brune mennesker uansett, men det er bare mennesker med naturlig mørk hud hun misliker. Hun liker tydeligvis ikke brunt, nei, men det er jo veldig rart at et så lite barn ikke ser forbi hudfarge?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Sånn var søsteren min også. Hun nærmest hatet alle som var mørke i huden, enten de var svarte eller brune. Hun likte ikke de som var hvite med veldig mørkt hår heller ... Hun ville ikka ta i ting de hadde tatt i, og ville ikke sitte der da hadde sittet. Hun ble helt hysterisk om de rørte hennes ting eller klær, eller henne. Slo seg helt vrang, og etterpå ville hun ikke ha noe med lekene eller klærne sine å gjøre som hadde blitt tatt i av de med mørk hud ... Om de hadde tatt på henne måtte hun hjem å dusje eller bade... Til slutt fant vi ut at hun trodde de var skitne, og jo hvitere hud og lysere hår, jo renere var man. Ingen skjønte hvor det kom ifra, men når hun ble rundt 12 år vokste hun det av seg og fikk venner i alle farger - for å sette det på spissen...
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Sånn var søsteren min også. Hun nærmest hatet alle som var mørke i huden, enten de var svarte eller brune. Hun likte ikke de som var hvite med veldig mørkt hår heller ... Hun ville ikka ta i ting de hadde tatt i, og ville ikke sitte der da hadde sittet. Hun ble helt hysterisk om de rørte hennes ting eller klær, eller henne. Slo seg helt vrang, og etterpå ville hun ikke ha noe med lekene eller klærne sine å gjøre som hadde blitt tatt i av de med mørk hud ... Om de hadde tatt på henne måtte hun hjem å dusje eller bade... Til slutt fant vi ut at hun trodde de var skitne, og jo hvitere hud og lysere hår, jo renere var man. Ingen skjønte hvor det kom ifra, men når hun ble rundt 12 år vokste hun det av seg og fikk venner i alle farger - for å sette det på spissen... Bra å høre at man kan vokse det av seg, hun er jo på en måte født rasist! Foreldrene er veldig bekymret for hvordan det kommer til å gå på skolen.
CaspertheGh0st Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg tror ikke at hun nødvendigvis har hørt noen ytre seg negativt om mørkhudede mennesker siden hun tenker slik, den mest logiske forklaringer er vel fordi de ser helt annerledes enn henne og fordi majoriteten er hvite. Hun vil nok vokse det fra seg etterhvert. En interessant undersøkelse utført av CNN; Litt disturbing, though. 1
CaspertheGh0st Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Bra å høre at man kan vokse det av seg, hun er jo på en måte født rasist! Foreldrene er veldig bekymret for hvordan det kommer til å gå på skolen. Jeg tror alle er 'født rasister' (jeg ville ikke brukt det ordet her,men siden du tok det opp). Vi har alle tenkt tanker om mennesker som er annerledes når vi var små som kanskje ikke er så veldig snille eller politisk korrekte, uten at vi har vokst opp til å bli ufordragelige hatefulle mennesker. Kids will be kids. Og de vil vokse det fra seg, med mindre de er i et miljø der de plukker opp dårlige holdninger. 1
lille katt Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Det er unektelig litt rart, men kanskje ikke så uvanlig. Det som gjør at vi reagerer, er at det ligner på rasisme - altså at barnet ekskluderer andre barn basert på hudfargen. Det betyr ikke at barnet er rasist - jeg tror ikke et lite barn tenker at andre mennesker er underlegne på grunn av hudfarge . Min fireåring liker ikke gutter, og vil bare leke med jenter. Hun elsker rosa, og hater enkelte andre farger. Det er normalt for barn å kategorisere. Og det blir fort "inn" og "ut". Hvis 80 prosent av barna i barnehagen er hvite, skiller de mørke barna seg ut. Selv om vi bor i Oslo (ikke vestkant ), er det likevel ganske få mørke barn i barnehagen. Det begynte en tamilsk jente på avdelingen til eldstejenta nå i høst, og jenta mi beskrev henne som "hun som er helt brun i ansiktet". Det føltes rart å høre det, men jeg skjønner jo hvorfor, siden det er det som er mest typisk for denne jenta! Nesten alle de andre barna er jo lyse! Hadde det vært 50/50 lyse og mørke barn, så hadde barnas kategorisering også endret seg. Lurer på om barnet TS sikter til hadde kategorisert annerledes hvis hun gikk i en barnehage med 50/50 lyse og mørke barn? (mulig jeg er litt PUK når jeg skriver "lyse" og "mørke", men det ble enklest ) Endret 7. oktober 2011 av lille katt
Askael Skrevet 7. oktober 2011 #9 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg tror ikke at hun nødvendigvis har hørt noen ytre seg negativt om mørkhudede mennesker siden hun tenker slik, den mest logiske forklaringer er vel fordi de ser helt annerledes enn henne og fordi majoriteten er hvite. Hun vil nok vokse det fra seg etterhvert. En interessant undersøkelse utført av CNN; Litt disturbing, though. Ble sittende å se på den og en annen relatert video. Jeg tror nok undersøkelsen også påvirkes litt av noe så enkelt som at jo mørkere barnet på plansjen er, jo vanskelig er det å se ansiktet - øyne og smil. For lite kontraster rett og slett. 2
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #10 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg tror dessverre all rasisme er tillært , og i forhold til den snutten på youtube , er dette veldig gammelt nytt og reiser spørsmålet hvordan samfunnet lærer svært unge barn at hvitt er bedre enn mørkere når det kommer til mennesker . Det kan være alt fra at en voksen person smiler eller rett og slett bare ser lengre på små blonde barn kontra mørkere , til mer bevisst forskjellsbehandling . Jeg tror feks ikke at man i endel andre kulturer finner den samme preferansen for hvite barn , men barna fra den bestemte kulturen , fordi at den kulturen på sin side lærer barna den samme feilen , men da at de favoriserer egne barn . Siden det er en uhyggelig usympatisk egenskap ved denne jenta , får vi håpe hun vokser det av seg med alderen , er hun veldig ung kan det jo også bare være et utslag av trass og et område jenta har funnet ut hun kan irritere foreldrene på . 2
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #11 Skrevet 7. oktober 2011 For veldig veldig mange år siden aver også jeg et barn. På min skole hadde vi da noe så sjelden som en mørkhudet person. (Dette var før innvandring ble et problem). Denne mørke ungen søkte seg bevisst vekk fra alle lyse. Jo lysere jo verre var det å komme innpå vedkommende. Ikke visste vi at denne ungen var medfødt rasist.
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #12 Skrevet 7. oktober 2011 For veldig veldig mange år siden aver også jeg et barn. På min skole hadde vi da noe så sjelden som en mørkhudet person. (Dette var før innvandring ble et problem). Denne mørke ungen søkte seg bevisst vekk fra alle lyse. Jo lysere jo verre var det å komme innpå vedkommende. Ikke visste vi at denne ungen var medfødt rasist. Dvs at barnet gikk helt alene , utelukkende fordi det hadde en annen hudfarge ?
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #13 Skrevet 7. oktober 2011 Dvs at barnet gikk helt alene , utelukkende fordi det hadde en annen hudfarge ? Nei, vedkommende var med de som hadde klart mørkest trekk. Dvs mørkest mulig hår, mørkest mulige øyne og de som vr brunest på sommeren. Dog, det var i skoletiden. Så aldri vedkommende ute etter skoletid. Merk, det var dette mørke barnet som søkte vekk fra alle.
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #14 Skrevet 7. oktober 2011 Nei, vedkommende var med de som hadde klart mørkest trekk. Dvs mørkest mulig hår, mørkest mulige øyne og de som vr brunest på sommeren. Dog, det var i skoletiden. Så aldri vedkommende ute etter skoletid. Merk, det var dette mørke barnet som søkte vekk fra alle. Å , trodde du skrev at dere bare hadde denne ene mørke personen
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #15 Skrevet 7. oktober 2011 Å , trodde du skrev at dere bare hadde denne ene mørke personen Ja. Det var denne ungen vi hadde. Men det finnes da nordmenn med brunt, nesten svart, hår. Og med brune øyne og som blir lett brune på sommren. Det var bare disse vedkommende lekte med i skoeltiden. De blonde og rødhårede oppnådde aldri kontakt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #16 Skrevet 7. oktober 2011 Et barn i min omkrets liker ikke brune mennesker, hun synes det er stygt med brun hud og hun vil ikke leke med de som er brune i barnehagen. Dette kommer ikke fra familien, de aner ikke hvor det kommer fra. Hun har uttrykt dette bestandig og nå er foreldrene bekymret for henne. De har lest bøker og forklart og stått i, men hun er fast bestemt på at brun hud er stygt (litt på samme måte som at alle andre farger enn rosa er stygt på klær). Hun ekskluderer alle brune og vil ikke ha noe med dem å gjøre. Hun er fire år. Er ikke dette veldig rart? Hvorfor er dette så rart egentlig? Man hører jo titt og ofte at folk synes det er stygt at noen er "bleike" - så hvorfor er det fy-fy at noen ikke synes at brun hud er noe fint? Er helt enig med henne jeg for øvrig, brun hud er ikke pent. Men hun må vel lære seg til at hun ikke skal behandle de med brun hud på en dårligere måte enn barn med hvit/lys hud. Ellers må hun f¨å mene hva hun vil, lever vi ikke i et demokrati, eller er tankekontroll ok nå? 1
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Hvorfor er dette så rart egentlig? Man hører jo titt og ofte at folk synes det er stygt at noen er "bleike" - så hvorfor er det fy-fy at noen ikke synes at brun hud er noe fint? Er helt enig med henne jeg for øvrig, brun hud er ikke pent. Men hun må vel lære seg til at hun ikke skal behandle de med brun hud på en dårligere måte enn barn med hvit/lys hud. Ellers må hun f¨å mene hva hun vil, lever vi ikke i et demokrati, eller er tankekontroll ok nå? Estetisk preferanse er det selvfølgelig lov å ha , det er når man feks blander inn hudfarger med egenskaper ved personen , at det blir feil mener jeg . At man feks bestemmer seg for at alle som ser sånn eller slik ut har bestemte negative egenskaper , og at selvom disse individene viser at de ikke har disse egenskaper , at man fortsetter å behandle dem som om de hadde det , det er urettferdig og det er feil .
mousepad Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 Ja. Det var denne ungen vi hadde. Men det finnes da nordmenn med brunt, nesten svart, hår. Og med brune øyne og som blir lett brune på sommren. Det var bare disse vedkommende lekte med i skoeltiden. De blonde og rødhårede oppnådde aldri kontakt. Var du venner med denne personen forresten ? Hvis du ikke var det beundrer jeg deg egentlig litt for å ha så god oversikt over hvem denne personen snakket med og ikke snakket med og ikke minst hvor solbrente vennene til vedkommende var på sommeren . Kanskje er det du selv som er veldig opptatt av å sortere mennesker etter brunhetsskala ? Med hånden på hjertet , tror jeg iallefall ikke jeg kan si hvem av mine egne venner , som ble mest og minst brun på sommeren .
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg var i Afrika en gang. Et land hvor det nesten bare var mørkhudete mennesker. Barna der var livredd meg fordi de trodde jeg var et spøkelse og noen brukte lang tid på å forstå og akseptere at jeg var et vanlig menneske. Sånne ting forekommer over alt... 1
Gjest MorAase Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 Var du venner med denne personen forresten ? Hvis du ikke var det beundrer jeg deg egentlig litt for å ha så god oversikt over hvem denne personen snakket med og ikke snakket med og ikke minst hvor solbrente vennene til vedkommende var på sommeren . Kanskje er det du selv som er veldig opptatt av å sortere mennesker etter brunhetsskala ? Med hånden på hjertet , tror jeg iallefall ikke jeg kan si hvem av mine egne venner , som ble mest og minst brun på sommeren . Jeg gikk i klasse med vedkommende og var en av de mange som ble avvist. Forøvrig bør du tenke gjennom om hele Norge bare har storbyer med flere hundre elever på hvert klassetrinn, eller om det finnes mindre miljøer, før du med spydighet av høyeste konsentrat stiller helt feil spørsmål. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå