Gå til innhold

vikar - sykepenger: haster!

Minmy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ansatt i et vikarbyrå og er i oppdrag gjennom den. Jeg har jobbet i 8 arbeidsdager, men regnes vel som ansatt fra den dagen jeg fikk oppdraget? Hvilket er 11 dager siden. Er det noen som vet hva som skjer om jeg blir sykemeldt nå? Jeg mener, de 14 dagene du må ha vært ansatt, det er ikke 14 arbeidsdager? Og om jeg får sykemelding fra i morgen, får jeg da ikke penger fra før mandag som er den 14 dagen?

Dette haster veldig så jeg er utrolig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

I henhold til folketrygdloven må man ha vært i arbeid i minst to uker umiddelbart før du ble syk. To uker beregnes fra første arbeidsdag og ikke fra den dagen du fikk jobben, det er to uker og ikke 14 arbeidsdager. Du gitt litt lite opplysninger til å gi et presist svar. Har du vært ansatt i vikarbyrået i bare 11 dager eller har du vært i dette oppdraget i 11 dager? Hva gjorde du før dette oppdraget? Hvis du begynte i vikarbyrået for 11 dager siden vil du ikke ha rett til sykepenger fra arbeidsgiveren din.

Det er spesialregler for de som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid. Hvis du ikke har rett til sykepenger fra arbeidsgiver kan du ha rett til sykepenger fra trygdekontoret. Her anbefaler jeg deg å ta kontakt med trygdekontoret for å høre om du vil ha rett til sykepenger etter unntaksbestemmelsene.

Lykke til icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar.

Jeg har vært i dette arbeidsforholdet i 14 dager nå til mandag, vil jeg da ha rett på sykepenger fra vikar-byrået fra og med mandag? ( tirsdag da, siden mandag er helligdag, det spiller ingen rolle eller??)

Håper du gidder å svare meg igjen - takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hvis du hadde første arbeidsdag i vikarbyrået 6. mai, vil du ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver hvis du blir sykmeldt tirsdag 21. mai. Hvis du blir sykmeldt i morgen får du ikke sykepenger i det hele tatt fra arbeidsgiveren (ikke arbeidet i to uker).

Husk at du må ha sykmelding fra lege, da man ikke kan benytte egenmelding før du har vært ansatt i to mnd. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om du har krav på sykepenger avhenger av om du er freelance-vikar eller har en garantilønn. Hvis du fritt kan si nei til et oppdrag, har du ikke krav på noen sykepenger ut over det oppdraget du er inne i - selv om du er over to ukers fristen.

- Vikarbyråene tjener mye penger på å legge den økonomiske risikoen på vikarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...