PenaLena Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har bare gått 2 år på videregående men har nå lyst å gå på høyskole. Jeg er ikke spes motivert til å først gå et år påbygging før å begynne på 3 års studie. Har planer om å gå barnevernspedagog. Siden jeg ikke har studiekompetanse, så kan jeg ikke søke nå, men jeghar hørt at man ikke trenger det om man a) har jobbet i 5 år b) er over 25 Stemmer dette? Jeg er 24 å har jobbet i 4 år (6år ink lærlingetid) Noen som vet noe om dette, eller hvor jeg kan får svar på det? Gjelder lærlingetida i så fall?
Personlig12 Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Det stemmer, såklat realkompetanse. Søk på det så får du masse opp. Du søker som alle andre, bare krysser av at du søker iht kompetansen din Lykke til. http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/realkompetanse/
Britt Banditt Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Edit: Personlig12 var raskere enn meg Endret 7. oktober 2011 av Linelia
Gjest Applecore Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg tror du tenker på 23/5-regelen. Hvis du har jobbet eller studert i 5 år og er over 23 så kan du få studekompetanse ved å ta de 6 viktigste fagene; norsk, matte, naturfag, engelsk, sammfunnsfag og historie. Mange som tilbyr disse fagene i voksenopplæring.
PenaLena Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2011 Tusen takk for superraske svar Da skal jeg hive meg rundt å søke :)
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Du skriver ikke hvilken utdannelse du faktisk har og hva du jobber med. Å skulle søke basert på realkompetanse er på ingen måte så enkelt som Personlig12 får det til å høres ut som. Det er faktisk veldig, veldig vanskelig og omfattende dokumentasjonskrav der du i tillegg til å måtte kunne dokumentere et kunnskapsnivå tilsvarende de andre søkerne (for du må fortsatt konkurrere med disse) til og med må utdype om din motivasjon til å søke og hvorfor du tror du vil kunne gjennomføre. Realkompetanse-muligheten er noe som eksisterer for å gi de som har jobbet i et yrke i lang tid muligheten til å få formell kompetanse innenfor faget. Det må altså også være relevant. Det er for eksempel totalt umulig å søke opptak til sykepleie dersom du har jobbet som tømrer. 23/5-regelen derimot sier at du har generell studiekompetanse dersom du har bestått studiekompetansefagene (som Applecore lister opp) og har fem års yrkes-/utdannings-/omsorgserfaring (både VGS-årene og læretiden teller). Dette er altså ikke et alternativ til generell studiekompetanse, det er generell studiekompetanse. Her blir du nødt til å ta fag, slik at det i praksis blir et ekstra år. Voksenopplæring kan du ikke ta, da dette er et offentlig tilbud utelukkende for de som ikke har fullført VGS. Det betyr altså at du må betale for eventuell undervisning samt privatisteksamener selv. Eksamen holdes kun to ganger i året, og det tidligste du vil kunne ta nå er til våren (mai/juni). Tenker du på et studie med spesielle fagkrav (først og fremst realfag) må du også ta disse i tillegg. Dette er faktisk en god del pensum å komme seg gjennom, slik at realistisk sett ville det tidligste du kan søke på høyere utdanning være i 2013. 2
PenaLena Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2011 Du skriver ikke hvilken utdannelse du faktisk har og hva du jobber med. Å skulle søke basert på realkompetanse er på ingen måte så enkelt som Personlig12 får det til å høres ut som. Det er faktisk veldig, veldig vanskelig og omfattende dokumentasjonskrav der du i tillegg til å måtte kunne dokumentere et kunnskapsnivå tilsvarende de andre søkerne (for du må fortsatt konkurrere med disse) til og med må utdype om din motivasjon til å søke og hvorfor du tror du vil kunne gjennomføre. Realkompetanse-muligheten er noe som eksisterer for å gi de som har jobbet i et yrke i lang tid muligheten til å få formell kompetanse innenfor faget. Det må altså også være relevant. Det er for eksempel totalt umulig å søke opptak til sykepleie dersom du har jobbet som tømrer. 23/5-regelen derimot sier at du har generell studiekompetanse dersom du har bestått studiekompetansefagene (som Applecore lister opp) og har fem års yrkes-/utdannings-/omsorgserfaring (både VGS-årene og læretiden teller). Dette er altså ikke et alternativ til generell studiekompetanse, det er generell studiekompetanse. Her blir du nødt til å ta fag, slik at det i praksis blir et ekstra år. Voksenopplæring kan du ikke ta, da dette er et offentlig tilbud utelukkende for de som ikke har fullført VGS. Det betyr altså at du må betale for eventuell undervisning samt privatisteksamener selv. Eksamen holdes kun to ganger i året, og det tidligste du vil kunne ta nå er til våren (mai/juni). Tenker du på et studie med spesielle fagkrav (først og fremst realfag) må du også ta disse i tillegg. Dette er faktisk en god del pensum å komme seg gjennom, slik at realistisk sett ville det tidligste du kan søke på høyere utdanning være i 2013. Jeg har fabrev aktivitør og har jobbet i 6 år (ink lærlingetida) i bolig med psykisk utviklinkshemmede, og også jobbet et år i bolig under barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har fabrev aktivitør og har jobbet i 6 år (ink lærlingetida) i bolig med psykisk utviklinkshemmede, og også jobbet et år i bolig under barnevernet. Jeg ville hørt med veileder, men jeg vil tro du vil stille veldig sterkt ved å søke via realkompetanse med den erfaringen du har, i stedet for 23/5-regelen.
origin Skrevet 8. oktober 2011 #9 Skrevet 8. oktober 2011 hva med nettstudie studiekompetanse? da kan du jo jobbe ved siden av
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #10 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg gikk voksenopplæring og tok de seks fagkravene som 23 åring, da hadde jeg allerede en yrkesutdannelse. Hvis det ikke er fullt av søkere så kan man komme inn selv om man ikke tilfredstiller kravene. Noen steder kan man også følge vanlige klasser. Det er forskjellig fra sted til sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå