AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Del Skrevet 7. oktober 2011 Vurderer å flytte til Oslo. Med barn. Vi kommer til å jobbe i sentrum, men har ikke så høy lønn. Har råd til bolig på 3 mil - 3,5 mil. Ser på Finn at man kan få ok rekkehus til den prisen på Holmlia. Det viktigste for oss er å bo i et hyggelig område, trygt, barnevennlig, et sted der folk bryr seg om nærmiljøet og barnehager/skoler er ok. Vi trives i litt brokete miljø, men ikke for belastet med bråk og kriminalitet, gjenger osv. Kjenner noen til hvordan det er rundt Holmlia? Og vet hvordan det er å vokse opp/bo der? Andre tips til hyggelige men ikke for dyre steder rundt Oslo? Tusen takk for svar, hvis noen vet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meca Skrevet 7. oktober 2011 #2 Del Skrevet 7. oktober 2011 Vurderer å flytte til Oslo. Med barn. Vi kommer til å jobbe i sentrum, men har ikke så høy lønn. Har råd til bolig på 3 mil - 3,5 mil. Ser på Finn at man kan få ok rekkehus til den prisen på Holmlia. Det viktigste for oss er å bo i et hyggelig område, trygt, barnevennlig, et sted der folk bryr seg om nærmiljøet og barnehager/skoler er ok. Vi trives i litt brokete miljø, men ikke for belastet med bråk og kriminalitet, gjenger osv. Kjenner noen til hvordan det er rundt Holmlia? Og vet hvordan det er å vokse opp/bo der? Andre tips til hyggelige men ikke for dyre steder rundt Oslo? Tusen takk for svar, hvis noen vet! Jeg bodde i bydel Søndre Nordstrand (bydelen Holmlia også ligger i) fra jeg var 8 til jeg var 19 (og da flyttet jeg grunnet studier) så jeg kan jo prøve meg på å dele min erfaring. Er 21 år nå, så er ikke altfor mange år tilbake det er snakk om Jeg ser tilbake på oppveksten min der som utrolig flott. Det jeg har satt særlig stor pris på, er mangfoldet av etnisitet, religion, politisk ståsted - noe jeg tror er unikt for nettopp disse områdene i Oslo. Jeg føler jeg gjennom oppveksten på et sånt sted har utviklet en toleranse og en åpenhet, som jeg håper jeg klarer å ta med meg videre i livet. Mange av områdene i denne bydelen blir liksom litt "på landet" selvom de per definisjon er i hovedstaden, og dette kan vel sånn sett føre til litt lukkede miljøer - både på godt og vondt. Det som kanskje er bra sånn sett, er at det er mye lekeplasser, fritidsaktiviteter - ja, generelt arenaer for barn og unge til å utfolde seg på. Jeg ser du sier du helst vil unngå områder med for mye gjeng/kriminalitet. Jeg skal ikke nekte for at dette er noe jeg har sett fra tid til annen i løpet av oppveksten min, og jeg har dessverre også et inntrykk av at forekomsten av dette har økt noe i årskullene etter mitt eget. Når det er sagt, er jo dette områder som ble utbygd i en heidundrendes fart på 80-tallet, og folks muligheter til å kjøpe seg bolig var på den tiden kanskje reellt sett ikke så god som ønsket (gjeldskrise, mm). Der jeg er oppvokst, bærer spesielt områdene med blokkbebyggelse preg av dette. Mange av leilighetene i blokkene tjener som sosialboliger, og uten at jeg ønsker å skjære alle over én kam (det finnes jo mange grunner til å være avhengig av sosiale tjenester), har områdene med blokkbebyggelse etter min erfaring vært mer preget av nettopp gjenger/kriminalitet. Dog tror jeg ikke du skal mange hundremeterne unna dette for å klare å skygge unna problematikken. Ikke at jeg har inntrykk av at du virker opptatt av dette, men det er kanskje relevant å nevne at det har fått litt oppmerksomhet i media at noen av barneskolene i bydelen har hatt tett opptil 100% minoritetsspråklige elever, da foreldre av norsk opprinnelse har valgt å sende sine elever på privatskoler/evt. flytte når barna når skolealder. Selv ser jeg naturlig nok ikke dette som en grunn til å la være å vurdere bydelen, men når tallene ser slike ut, er det helt klart at andre ser på det som et moment, og derfor tenkte jeg det var greit å nevne Ellers er det som sagt mange andre steder i nettopp bydel Søndre Nordstrand som kan være verdt å nevne; Mortensrud, Bjørndal, Holmlia, Hauketo, Prinsdal, f.eks. Ellers vet jeg jo at det er mange som velger å flytte til områder like utenfor kommunegrensa, som likevel er i relativ nærhet til byen. F.eks. Ski, Kolbotn, Lillestrøm, Lørenskog. Håper jeg kunne være til noen hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #3 Del Skrevet 7. oktober 2011 TS her. Tusen takk for veldig flott svar. Veldig fint å høre om dine erfaringer. Jeg ble kjempeglad for det! Og så bra at du har hatt en fin og interessant oppvekst! Jeg er positiv til mangfold og ser mange fordeler med å vokse opp i et sånt miljø. Synes dog at over 60-70% fremmedspråklige elever (altså barn av 1. generasjons innvandrere som snakker ingen/dårlig norsk) på skolene er litt mye. Blir veldig usikker nå, må sjekke det nærmere, tror jeg. Det var vel en god blanding på skolene du gikk på? Du var ikke eneste norskspråkelige selv? Og takk for tips angående Akeshus, av stedene du nevner kjenner jeg kun Ski og der vil jeg ikke bo. Da dropper vi heller rekkehuset og kjøper leilighet på Manglerud, Vålerenga eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meca Skrevet 7. oktober 2011 #4 Del Skrevet 7. oktober 2011 TS her. Tusen takk for veldig flott svar. Veldig fint å høre om dine erfaringer. Jeg ble kjempeglad for det! Og så bra at du har hatt en fin og interessant oppvekst! Jeg er positiv til mangfold og ser mange fordeler med å vokse opp i et sånt miljø. Synes dog at over 60-70% fremmedspråklige elever (altså barn av 1. generasjons innvandrere som snakker ingen/dårlig norsk) på skolene er litt mye. Blir veldig usikker nå, må sjekke det nærmere, tror jeg. Det var vel en god blanding på skolene du gikk på? Du var ikke eneste norskspråkelige selv? Og takk for tips angående Akeshus, av stedene du nevner kjenner jeg kun Ski og der vil jeg ikke bo. Da dropper vi heller rekkehuset og kjøper leilighet på Manglerud, Vålerenga eller lignende. Nei, da jeg gikk på skolen vil jeg vel påstå at det fortsatt var de minoritetsspråklige var i mindretall Fant forresten nøkkeltall ift prosentandel minoritetsspråklige (morsmål annet enn norsk eller samisk) på utdanningsetatens sider, Utdanningetatens sider Kan se ut til at det lå slik an for skolene i bydel Søndre Nordstrand i skoleåret 2010/2011: På Bjørndal: Bjørndal skole (barneskole) 63% Seterbråten skole (barneskole)70% Bjørnholt skole (ungdomsskole) 61% På Holmlia: Hallagerbakken skole (barneskole) 51% Lusetjern skole (barneskole) 63% Rosenholm (barneskole) 73% Holmlia skole (ungdomsskole) 67% På Hauketo/Prinsdal: Toppåsen (barneskole) 50% Prindal (barneskole) 57% Hauketo skole (ungdomsskole) 52% På Mortensrud: Mortensrud (barneskole) 97% Stenbråten (barneskole) 56% Klemetsrud (barneskole) 45% Lofsrud (ungdomsskole) 64% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elato Skrevet 7. oktober 2011 #5 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg bodde på Holmlia fra jeg var 6 til jeg fylte 24 år. Tiden der var ikke mindre enn fantastisk. Mine foreldre bor der enda. Nå skal det sies at jeg var veldig inne i idrettsmiljøet i årene der, et miljø som jeg forøvrig synes er veldig godt. Angående selve Holmlia som sted, er det et veldig stort område, med flere bo-områder. Stedene man finner rekkehus heter Hallagerbakken, Nordskrenten, Åsbråten, Toppåsen og Asperud. Av disse områdene, ville jeg anbefalt alle, utenom Åsbråten, som jeg synes er et litt for tett befolket område. Hele Holmlia er kjent for fine turområder, strender (kort vei til Hvervenbukta, Ingierstrand m.m), lekeplasser, grøntarealer, skoler, barnehager osv. Personlig er jeg oppvokst i Nordskrenten området, et område som ligger rett ved Lusetjern Barneskole og Holmlia Ungdomsskole. Her er det både kort vei til skoler og barnehager, samt flotte områder i nærområdet til diverse typer idrett, lek osv. Når det gjelder miljøet, har jeg som tidligere nevnt vært sterkt knyttet til fotballen på Holmlia, og har bare positivt å si om dette. Det skal sies at miljøet på Holmlia, og da spesielt rundt Holmlia senter, har fått dårligere rykte på seg de siste årene. Hva dette kommer av er usikkert, men folk jeg har snakket med som fortsatt bor der, nevner at en del av problemene kommer av at folk "utenfra" kommer til Holmlia og lager ugagn. Når det gjelder offentlig kommunikasjon, har du det du trenger på Holmlia. Det er ekspress buss i rushtiden til og fra Oslo sentrum i tillegg til vanlig bussrute som går til og fra byen hele dagen. Du har også lokaltoget, som stopper på alle stasjoner. I rushtiden er det avganger hvert kvarter, med Hauketo som første stopp fra byen. (Hauketo er stasjonen før Holmlia). Jeg kan anbefale Holmlia på det sterkeste, og hvis det er noe mer spesifikt du lurer på, er det bare å spørre, så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #6 Del Skrevet 7. oktober 2011 Tusen takk for fantastisk gode svar! Jeg hadde nok en følelse/idé om at det kunne være fint på Holmlia, men folk man spør har så mange ideer og fordommer om hvordan det er steder de ikke kjenner selv. Det er derfor kjempefint å få høre det fra noen som faktisk har vokst opp der! Holmlia høres perfekt ut for oss - i den grad det finnes noe perfekt sted å bo. Takk, igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #7 Del Skrevet 8. oktober 2011 Vil anbefale deg å gå en tur i nærområdet om du ser på hus i Holmlia. Vanskelig å få ett riktig inntrykk fra bil da Holmlia er veldig godt planlagt med mye friområder og bilfri adkomst til det meste. Bor selv på Holmlia og til prisen du ser på rekkehus ville jeg sett i Hallagerbakken borettslag, rolig boområde med sjøutsikt ( ønsker meg ) Ellers er det som nevnt over godt med kollektivtransport og raskt inn til Oslo S med toget. Vi trives godt her og hadde ikke nølt med å kjøpe igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #8 Del Skrevet 8. oktober 2011 Følte meg skikkelig negativ nå, men jeg ville virkelig ikke anbefalt det. Jeg vokste opp på Holmlia og bodde der frem til jeg var i tyveårene. Har mange positive minner og gode venner derfra, men det er jo ting jeg stort sett ville sittet igjen med uansett hvor jeg vokste opp. Samtidig har jeg mange negative minner. For eksempel sitter 6 av de 22 personene jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen i fengsel for ting fra narkosalg til drap. Flere av de jeg vokste opp med er relatert til gjenger og en av mine nærmeste naboer fra når jeg vokste opp er på topp ti hos politiet i Oslo. Samtidig var vi relativt få etnisk norske i klassen og vi opplevde ofte å bli litt småertet for det. Ikke sånn alvorlig mobbing, men "norsk" ble et adjektiv som var negativt ladet. "Du har skikkelig norske sko ass!" - noe som ikke akkurat var positivt ment. Det var generelt lave norskkunnskaper i klassene, noe som påvirket undervisningen på skolen i stor grad. Lærerne ble ofte kalt rasister når de irettesatte elever med utenlandsk opprinnelse, noe som gjorde at de som kanskje var litt usikre og nye i gamet ikke turte å ta tak i de tingene de burde. I min klasse var det veldig mange fra Pakistan og veldig ofte i friminuttene og slikt, så gikk ting på urdu i gangene. Jeg arvet et rekkehus på gamlelinja for noen år tilbake og satt å vurderte om jeg skulle ta med meg familien og flytte dit. Det er jo et fantastisk området og flott sted, men det er for mye negativt for min del. Jeg har ingenting i mot flerkulturelle og flere av mine nærmeste venner er nettopp flerkulturelle fra Holmlia, men på Holmlia er det rett og slett for mange.. Det er en grunn til at veldig mange aldri starter på skoler på Holmlia eller bytter til privatskoler om de har råd til det.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 8. oktober 2011 #9 Del Skrevet 8. oktober 2011 Holmlia kalles ikke lille pakistan for ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #10 Del Skrevet 8. oktober 2011 Holmlia kalles ikke lille pakistan for ingenting... Nettopp! Jeg anbefaler TS å holde seg langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #11 Del Skrevet 8. oktober 2011 En venninne bor på Ammerud som forøvrig ikke er en bydel jeg har noe spesielt forhold til, men skolen der har tatt problemene på alvor før det har fått utvikle seg. Ammerud ligger rett ved marka med mange fine badevann. Tveita, Oppsalh og Bogerud er også bra områder, men boligprisen er kanskje litt høyere der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #12 Del Skrevet 8. oktober 2011 Veldig nyttig å høre ulike erfaringer! Takk igjen! Jeg er sikker på at uansett hvor man bor i Oslo, er det bra og mindre bra ting. Vi kommer til å undersøke mer, men man kan jo aldri vite hvordan det blir før man faktisk bor der. Tveita, Ammerud og Oppsal er gode tips, jeg trodde faktisk det var "verre" på Ammerud/Tveita enn Holmlia. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå