vinterspeil Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Er det noen som vet HVOR farlig det er? Hvor store mengder? Hunden min stjal nettopp ca 10 småsjokolader mens jeg var på do ... Gjett om han så skyldig ut da jeg kom tilbake
Gjest Survival Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Den fella har vi alle hundeeiere gått i. Glemme ei skål med sjokolade på bordet når vi bare skal en snartur på dassen eller i gangen å hente noe Hvor mye sjokolade må til før hunden blir syk? Sjokolade inneholder varierende mengder teobromin. Mørk sjokolade og kakao inneholder mer teobromin enn melkesjokolade, og hvit sjokolade inneholder ikke teobromin. Hunder som har spist > 20 mg teobromin per kg kroppsvekt kan få tegn på forgiftning. For en 20 kg hund tilsvarer dette ca. 50 g mørk sjokolade eller ca. 330 g melkesjokolade. Melkesjokolade inneholder 1,2 mg teobromin per gram sjokolade Mørk sjokolade inneholder 5-8 mg teobromin per gram sjokolade Mørk usøtet sjokolade inneholder 14-16 mg teobromin per gram sjokolade - Står det på helsedirektoratets nettside.
kvinnemeg Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 Ta å følg med på symptomer som hurtig puls, diarè, feber, hyperaktivitet ol Tror det er veldig individuelt fra hund til hund og størrelsen. Mørk sjokolade er verre en lys. Er stoffet teobromin de ikke tåler. Lyke til med hunden!!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Hvor stor er han da?Jo mindre de veier, jo mindre tåler de. Min hund på 4 kg.spiste nesten en halv krokanrull engang,og det gikk helt fint :gjeiper:
Gjest Spinell Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Det kommer an på hundens størrelse i følge denne artikkelen. Ring veterinær for å få råd om hva du bør gjøre. Når det er sagt: jeg kjenner en stor hund som robbet en hel eske konfekt uten å få bivirkninger, men var jeg deg ville jeg spurt veterinær.
vinterspeil Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2011 Tusen takk for raske svar dere! Utfra de tror jeg bare at jeg slapper av. Jeg har en stor hund (ca 35 kg), så dette går nok bra
Maryell Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Har en matglad amstaff på 35 kilo, hun klemte i seg en halv sjokoladekake når vi var ute en liten tur. Gikk helt fint. 1
Gjest Survival Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg kan jo legge til at man uansett bør være forsiktig med sjokolade, fordi jeg tror disse giftstoffene lagres i kroppen til hunden. Selv om at det går bra den ene gangen, kan det få store konsekvenser neste gang hunden tar en sjokolade, selv om at det bare er en liten bit.
vinterspeil Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg kan jo legge til at man uansett bør være forsiktig med sjokolade, fordi jeg tror disse giftstoffene lagres i kroppen til hunden. Selv om at det går bra den ene gangen, kan det få store konsekvenser neste gang hunden tar en sjokolade, selv om at det bare er en liten bit. Ja, jeg mener å ha hørt det samme. Heldigvis er det svært sjelden vi har sjokolade i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå