Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest redstar
Skrevet

Hei på dere!

Etter søking på internett vender jeg nå mot KG da jeg ikke finner noen svar noen plass og håper noen studenter her inne kan hjelpe meg litt:)

Saker er at jeg er ei jente på 23 som ikke har fullført noe skolegang, jeg har begynt på gk tegning, form og farge(mangler bare eksamen) som 16 åring og har tatt første termin helse og sosial som 18 åring, men ingenting fullført.

Jeg er lærevillig og smart,og veldig intressert i å lære, og ønsker og vende tilbake til skolebenken med en gang jeg har mulighet,(kansje neste år)og da tenker jeg evnt på studiekompetanse eller/og butikkfaget. Helst voksenopplæring.

Men det jeg altså lurer på, jeg har litt dødtid nå fremover og vil gjerne bruke dagene til og "freshe" opp hukommelsen i aktuell fag som jeg må ha når jeg fullfører studiekompetanse.

•Norsk muntlig og skriftlig (fra begge reformer)

•Matematikk 1P + 2P (eller 1MX/1MY fra R 94)

•Naturfag Vg1 (eller Naturfag GK fra R 94)

•Engelsk Vg1 (eller Engelsk GK fra R 94)

•Historie Vg3 (eller nyere historie fra R 94)

•Samfunnsfag (eller Samfunnslære fra R 94)

Dette er fagene jeg finner på sonans sine sider, og jeg tror det er Spenn 1, 2 el 3 som brukes i norsk?

Ellers vet jeg ingenting...

Så det jeg lurer på er:

Hvilke bøker kan jeg evnt lese i her hjemme og jobbe med?

Hvor får jeg evnt kjøpt disse?

Bøker til butikkfaget?

Håper noen kan hjelpe meg, er så mye på nett at jeg finner ikke helt ut av hvordan jeg skal begynne:p

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan kjøpe de av meg :gjeiper: brukte da, men vet ikke ellers

Gjest redstar
Skrevet

Ja det hadde vært noe for jeg ser at Spenn koster over 500kr ny.

Hvilke bøker har du og pris?:)

Skrevet (endret)

Bibliotekene har som oftest diverse fagbøker til utlån, så ville kanskje startet der før jeg gikk til innkjøp av noe. Hvilke bøker som står på pensum varierer gjerne en del fra skole til skole, så om du bare ønsker å friske litt opp på egen hånd i første omgang er det jo ikke så viktig akkurat hvilke bøker du leser. Altså, om du f.eks. leser ei historiebok for VG1 som kom ut på Gyldendahl forlag i 2009, lærer du nok omtrent det samme som om du leser ei som blei gitt ut på Aschehoug i år, siden de mer eller mindre dekker de samme læremålene. Lykke til!

Endret av Trollbarn
Skrevet

Jeg ville satt meg inn i læremålene i de forskjellige fagene og lett på biblioteket etter passende litteratur. Det er dumt å kjøpe feil bøker nå før du begynner å ta fagene, siden mange fag har bøker med oppgaver som brukes i undervisningen, og da blir det vanskelig om du har feil bok.

Gjest redstar
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Her i kr.sand er biblioteket ganske dårlig har jeg fått høre:/

Men tenkte meg ned i løpet av de neste dagene for å se hvilke bøker jeg evnt kan låne:)

Jeg tenkte bare på forhånd og forhøre meg med dere og kansje dere hadde noen tips, og det hadde dere, takker:)

Bøkene og kunnskapsløftet endres jo i hytt og pine så derfor må jeg forhøre før jeg evnt kjøper ja:) Tror jeg låner i første omgang om det er mulig slik at jeg får sett litt i bøkene, og jeg ser at oppgaver til feks Spenn boka ligger på nett, noe ivertfall:)

*Gleder meg til å komme igang*

Skrevet

Dersom du tar kontakt med privatistkontoret kan du få forslag til leseplan for alle fagene (de pleide å ta et par kr pr leseplan, men mulig de har klart å få det elektronisk nå). Da står det helt konkret hvilke sider i hvilken bok du skal lese. Dette er lurt dersom du planlegger å ta noen eksamener som privatist.

Om du bare skal friske opp, og ikke vil kjøpe noen bøker enda, foreslår jeg å prøve å låne noen, enten du kjenner noen som har bøkene liggende (som sagt så trenger de ikke å være så nye), eller på biblioteket. Har de ikke boken på ditt bibliotek så kan de som regel bestille den fra et annet bibliotek. Det har jeg gjort mange ganger.

Til slutt vil jeg anbefale deg å lese læreplanene. Der står det detaljert hva du må kunne til eksamen, og jeg begynte alltid med den da jeg tok fag som privatist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...