kaprifolen Skrevet 7. oktober 2011 #1 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei! Vi lurer på å skaffe oss en hund til, og er veldig nysgjerrig på dalmatineren! Er det noen her som har dalmatiner, og har lyst til å dele sine erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vira Skrevet 7. oktober 2011 #2 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei! Jeg er også veldig fasinert av dalmatinere, men valgte dette bort da de visstnok har et meget høyt aktivitetsnivå. Vi bor i byen, så da var det utelukket.. Men, fy så flotte de er.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 7. oktober 2011 #3 Del Skrevet 7. oktober 2011 De er vist veldig sta og egne, og krever mye både mosjon og mentaltrening. De er nydelige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 7. oktober 2011 #4 Del Skrevet 7. oktober 2011 Meget høyt aktivitetsnivå og veldig leken og nysgjerrig. Krever mye, men har absolutt mye å gi også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. oktober 2011 #5 Del Skrevet 7. oktober 2011 Egenrådige og aktive og de røyter noe infernalsk. Men også en utrolig vakker hund, som smiler så flott. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #6 Del Skrevet 7. oktober 2011 Egenrådige og aktive og de røyter noe infernalsk. Men også en utrolig vakker hund, som smiler så flott. Tiltredes! Dessuten er de hjertelige, glade, opptrer som verdens naturligste midtpunkt, men likevel fornøyde når de er omgitt av en middels stor flokk. M.a.o. ikke direkte enmannshund, men heller ikke helt ukritisk sosiale. De er sterke og utholdende og kan fint trenes til å bære kløv på fjelltur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 8. oktober 2011 #7 Del Skrevet 8. oktober 2011 Passet en før, den slet med alt av sykdommer, allergier og var helt i HUNDRE konstant uansett hvor mye fysisk og mental aktivitet han var i. Jeg var kjempeglad i han, men hadde aldri orket å ha en hund som spiste sofa hver dag hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #8 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det er to forskjellige typer med hver sine linjer. Den ene som er mer robust er full av energi selv med mye trening og lange turer, den andre har dessverre tendenser til å være nervøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #9 Del Skrevet 9. oktober 2011 Nå har vi en Dalmatiner blanding. 75% Rottweiler 25% Dalmatiner. Så det er mye Rottis i vår tispe. Vi har gått valp-lydighet-hverdagslydighet og bronsemerket kurs med henne. Det er vel ikke uten grunn det ikke er Dalmatinere med i lydighets konkuranser... De har såkalt "selektiv hørsel" Dvs de hører det de vil høre! Dette har da vår hund fått :gjeiper: Men det går helt greit til vårt "bruk". Hun er bare 1,5år,så det er fortsatt litt valpe oppførsel ennå. Hun ser spøkelser når vi går tur. Hun er ikke like giret på nye mennesker, syntes de kan være litt skummle. Hun har MYE energi! Men hun har ikke ødelagt mye. Fra hun var 3mnd til 7-8 mnd tok hun knekken på 3 stoffsenger, ødela en sko og en DVD som lå meget lett tilgjengelig. Ellers er hun en kosete og flott familiehund. Elsker å ligge på fanget (ja jeg vet, liten hund på 35kg..) å sove. Men når hun er våken, er det mye liv. Vi har ikke barn selv, men nieser på 3 og 4 år som hun bare elsker å leke med. Og har faktisk mer tålmodighet med de enn oss. Andre hunder er bare digg, store som små. Er de veldig små, JRT feks, legger hun seg bare ned så de rekker opp Men som sagt, det er jo mye Rottis i henne, men tror det er en god mix av begge raser mentalt. Jeg kjenner ingen med renraset Dalmatiner, men Rottis eiere kjenner jeg. (ser likheter og forskjeller) Håper du ble litt klokere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pøbelle Skrevet 14. august 2012 #10 Del Skrevet 14. august 2012 Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser ting som "det er vel ikke uten grunn det ikke er dalmatinere med i lydighetskonkurranser"! Jeg har selv to dalmatinere i hus der den eldste er et spor unna b-godkjent redningshund! Jeg konkurrerer med henne i lydighet og har konkurrert med henne i agility, men pga en påført skade, har jeg måtte gi meg med agility med henne! Yngstemann holder på å trenes opp i lydighet og er faktisk veldig flink for akkurat passert året! I tillegg kjenner jeg tre dalmatinere som har opprykk/startet klasse to i lydighet og det er flere som trener og konkurrerer i agility, så at dalmatinerer ikke kan brukes til noe er bare tull! Helt greit, det går ikke like fort som med f.eks en border Collie (som jeg også har), men det går! Mine to er aktive ja, men bare ute! Inne ligger de å sover stort sett hele tiden! De er veldig kjærlig ovenfor mennesker og det meste av dyr. De elsker å være med på det som skjer uansett om det er tur i skogen, på fjellet eller trening. Røyter gjør de ja, men man blir vant til det. Jeg kommer nok alltid til å ha minst et prikkedyr i hus da dette er en rase som passer meg midt i blinken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frua Skrevet 14. august 2012 #11 Del Skrevet 14. august 2012 Jeg har litt erfaring med rasen og den røyter altfor mye! Jeg er ikke imot hunder som røyter men det er noe med den hvite Dalmatinerpelsen som fletter seg inn overalt og blir svært vanskelig å få løs. For meg ble dette en stor negativ greie. Det er synd fordi den er en morsom og flott hund. Veldig sjarmerene, litt dum og ganske klønete Det fine med den er at den var veldig rolig og behagelig inne og tok ut all energien ute. Det var mye energi og jeg ser ikke for meg at det er mulig å ha en lykkelig Dalmatiner om den ikke får rast seg god og varm i skogen daglig. Det aller beste med Dalmatineren er at den har et hjertelig smil når den er glad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #12 Del Skrevet 14. august 2012 Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser ting som "det er vel ikke uten grunn det ikke er dalmatinere med i lydighetskonkurranser"! Jeg har selv to dalmatinere i hus der den eldste er et spor unna b-godkjent redningshund! Jeg konkurrerer med henne i lydighet og har konkurrert med henne i agility, men pga en påført skade, har jeg måtte gi meg med agility med henne! Yngstemann holder på å trenes opp i lydighet og er faktisk veldig flink for akkurat passert året! I tillegg kjenner jeg tre dalmatinere som har opprykk/startet klasse to i lydighet og det er flere som trener og konkurrerer i agility, så at dalmatinerer ikke kan brukes til noe er bare tull! Helt greit, det går ikke like fort som med f.eks en border Collie (som jeg også har), men det går! Mine to er aktive ja, men bare ute! Inne ligger de å sover stort sett hele tiden! De er veldig kjærlig ovenfor mennesker og det meste av dyr. De elsker å være med på det som skjer uansett om det er tur i skogen, på fjellet eller trening. Røyter gjør de ja, men man blir vant til det. Jeg kommer nok alltid til å ha minst et prikkedyr i hus da dette er en rase som passer meg midt i blinken! Beklager hvis du ble støtt! Det var ikke meningen! Jeg vet at de er lydige og er flinke til feks spor, kløv, og som du sier agility. Det jeg prøvde å si, er at de ikke er like enkle å dressere som andre raser som for eksempel Labrador. Mer tålmodighet hos eier kanskje?. Vår tok bronsemerke i en alder av 9mnd, så jeg og vet det er mulig! Det var kun for å få frem et poeng til TS som ville ha råd og erfaring av andre med rasen. Så igjen sorry! Anonym poster: 764767884e61bc4bf90f24937fb7ab08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pøbelle Skrevet 14. august 2012 #13 Del Skrevet 14. august 2012 Beklager hvis du ble støtt! Det var ikke meningen! Jeg vet at de er lydige og er flinke til feks spor, kløv, og som du sier agility. Det jeg prøvde å si, er at de ikke er like enkle å dressere som andre raser som for eksempel Labrador. Mer tålmodighet hos eier kanskje?. Vår tok bronsemerke i en alder av 9mnd, så jeg og vet det er mulig! Det var kun for å få frem et poeng til TS som ville ha råd og erfaring av andre med rasen. Så igjen sorry! Anonym poster: 764767884e61bc4bf90f24937fb7ab08 Helt i orden De tar som sagt ikke tingene like fort som f. eks bc, men med den rette forsterkeren, får du de til å gjøre det meste ... De jobber ikke gratis, men det gjør ikke jeg heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #14 Del Skrevet 15. august 2012 Helt i orden De tar som sagt ikke tingene like fort som f. eks bc, men med den rette forsterkeren, får du de til å gjøre det meste ... De jobber ikke gratis, men det gjør ikke jeg heller Hehe, så sant så sant Anonym poster: 764767884e61bc4bf90f24937fb7ab08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå