Gå til innhold

Hoved- og biinntekter


Knirke

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og glor på skattekortet mitt og er litt i tvil om hva som egentlig regnes som hoved- og biinntekt. For de fleste er det jo greit, man leverer inn hovedkortet (med tabelltrekk) til Hovedarbeidsgiver, og del 2 til eventuelle bi-arbeidsgivere (med fast trekkprosent)

Men jeg har hittil i år hatt 6 arbeidsgivere! Hvem regnes egentlig som hovedarbeidsgiver? Er det så enkelt at det er den som betaler meg mest i kroner og øre, eller er det der jeg har vært fast ansatt? Jeg vet jeg har levert del 2 til noen, men de har som regel tatt kopi av hele kortet så jeg vet ikke hvilken del de har brukt...

Og hva skjer da dersom en bi-arbeidsgiver forbipasserer hovedarbeidsgiver i utbetalinger? Utgjør det noen forskjell i skattetrekk? På både del 1 og del 2 av skattekortet står det trekkprosent 36 (tabellnummer 7121) :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet, når du bestiller skattekort, skriver du forventet inntekt for hele året. Hvis du begynner å jobbe for en annen arbeidsgiver og slutter med den første, bestiller du et nytt skattekort etter at du har justert tallene - inntekt hittil i år og hvor mye skatt du har betalt allerede. Hvis det står tabellnummer på skattekortet, da skal arbeidsgiveren følge tabellen og ikke %. Biinntekter har jeg aldri hatt, alltid jobbet bare 1 sted på et tidspunkt og har aldri hatt bruk for del 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Du skal betale samme skatt uansett, så til syvende og sist har det ingen betydning. Hvis jeg ikke husker feil er ofte skattetrekket litt høyere på den delen som skal til biarbeidsgivere, dette gjøres for å redusere risikoen for stor baksmell på skatten. For din del som har tabelltrekk på del 1 er dette trekket lavere enn 36 prosent. Det er litt spesielt med 6 arbeidsgivere i året så den vanlige beskrivelsen hovedarbeidsgiver og biarbeidsgiver passer ikke så bra på deg.

Hvis du har jobbet mest hos biarbeidsgiver vil du kanskje ha betalt for mye skatt, men det forutsetter at den årlige inntekten din er ca den samme som den ligningsetaten har beregnet skattetrekk fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står 36% skattetrekk på begge delene spiller det liten rolle hvem som får hvilken del. Betaler du 36% i skatt betaler du så absolutt det du skal, og antagelig mer enn du trenger dersom inntekten din (det du skrev i en annen tråd) er såpass lav som den er. Jeg vil tippe at du får tilbake på skatten neste år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo mest redd for å betale for lite skatt og få baksmell... Men det virker jo som marginen går andre veien, og at jeg heller får en slant ekstra

Og jeg aner jo ikke hverken hvor mye jeg tjener i år, forventet innekt neste år (eller antall arbeidsgivere for den saks skyld...) :rodme: I fjor hadde jeg 118.000, og håper selvfølgelig å få adskillig mer enn det i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at en som tjener 200 000 skal betale ca. 20% skatt. Du skal nok betale mindre enn det.

For å finne ut hvor mye du har tjent så langt i år? Se på lønnsslippen fra jobben(e). Der står det hvor mye du har tjent så langt, så summerer du bare fra alle arbeidsgiverne. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du har noe grunn å være redd at du ikke har betalt nok skatt. Men hvis du er redd for baksmell, be arbeidsgiveren å trekke skatt i desember også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...