AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Moren min har en gammel nabo som ikke kommer seg så mye ut med hunden sin lenger. Både hun og jeg pleier å gå turer med den for ham (jeg bor på andre siden av byen, så det blir ikke daglig). Hunden er helt "gal" når jeg henter den, og når jeg skal levere den tilbake så nekter den å gå inn til eieren sin. Den trekker seg unna mannen og hvis jeg setter meg ned på huk så nesten legger den seg på fanget mitt. Jeg har jo tenkt at det rett og slett kan være at hunden har lyst til å gå mer tur, men jeg blir likevel bekymret over oppførselen. Jeg har gått tur med mange hunder opp gjennom årene, og selv om de har vært glade for å få bli med på tur så har de også vært glade for å se eieren sin igjen etterpå. Så dette synes jeg er rart. Jeg har ingen grunn til å tro at mannen er slem med hunden sin. Hunden viser ikke tegn til frykt egentlig, den virker trygg og glad inntil jeg skal levere den tilbake igjen. Men jeg har tenkt at det kan ha å gjøre med at mannen har blitt fryktelig tunghørt de siste par årene, så han roper istedet for å prate. I tillegg er han en skravlete type som driver med denne ropingen lenge og masse. Vi kan høre han når vi går forbi på gata utenfor når han snakker til hunden eller snakker i telefonen. Kan det hende at hunden (som jo har god hørsel) føler seg ubekvem med støynivået? Jeg vet jeg ville blitt smårar om jeg hadde bodd sammen med denne mannen. I tillegg har jeg følelsen av at han ikke vet noe særlig om hunder og hundepsykologi. Jeg kan ikke sette fingeren på det men har en opplevelse av at han er litt på feil bølgelengde i forhold til dyret sitt. Hva tenker dere? Er det noe jeg kan gjøre? Nytter nok ikke å snakke med mannen om dette. Jeg bare synes så synd på hunden som ikke ser ut til å være særlig knyttet til eieren sin.
Gjest Survival Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Hmmm, utrolig vanskelig problemstilling egentlig. Fordi du har ingen grunn til å tro at eieren plager hunden på noen måte, annet enn at den ikke løper i fanget på eieren når dere har vært på tur med den. Det blir bare spekulasjoner når du begynner å finne på grunner som kan være årsaker til at hunden holder litt igjen. Det er egentlig ingenting du kan gjøre. Hvis hunden ellers virker aktiv, glad og trygg er det ingenting som tilsier at naboen behandler hunden dårlig.
Gjest otrivin Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Hvilken rase er det? Det kan ha noe å si.
Sugerøret Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Hm jeg tror at hunder som har flotte egenskaper til å tilpasse seg et miljø,allerede er vant til denne "skrikingen" fra eier. Min rase er kjent for å ikke være lydømfintlig og det kan jeg vel underskrive på.Han lukker øra når jeg "japper i vei" men klarer på en eller annen måte skille ut når jeg faktisk gir kommandoer. Hvordan er kroppen,pelsen,ører ,klør og avføring til hunden ? Om alt virker ok og i god stand,virker det jo som hunden har det OK At den ikke vil inn igjen,sier vel seg selv? Du er det hunden forbinder med morro og turgåing! Min kan bruke 20 minutter på 3 meter om han ikke vil inn.. Så den forstår jeg godt. Kansje prøve å lirke ut at mannen er litt ehh høylytt?? Endret 7. oktober 2011 av Kårky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå