Gå til innhold

Hvorfor bruker norske barn bleie så lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som jeg studerer med. Faren hans er kinesisk og bor i Kina og han og konen har en datter på ett år. Vennen min fortalte at i Kina er det ikke normalt å bruke bleier lenge, og at lille søsteren hans ikke bruker bleier. Hun er ett år og vet at man bæsjer på en potte. Ja hun har noe uhell her og der når hun må tisse, men jeg syns at det er helt utrolig at en ett åring sitter seg på potten når hun må bæsje. Jeg har selv en niese som er like gammel og hun bruker bare bleier. Hvorfor venter vi så veldig lenge før vi lærer barna å bruke potte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har en venn som jeg studerer med. Faren hans er kinesisk og bor i Kina og han og konen har en datter på ett år. Vennen min fortalte at i Kina er det ikke normalt å bruke bleier lenge, og at lille søsteren hans ikke bruker bleier. Hun er ett år og vet at man bæsjer på en potte. Ja hun har noe uhell her og der når hun må tisse, men jeg syns at det er helt utrolig at en ett åring sitter seg på potten når hun må bæsje. Jeg har selv en niese som er like gammel og hun bruker bare bleier. Hvorfor venter vi så veldig lenge før vi lærer barna å bruke potte?

Det er sikkert fordi mange mødre ser på det som et overgrep å gjøre noe som får barna til å protestere, gjøre noe mot barnas vilje. De kan få traumer for livet :ironi: .

• Liker 16
Skrevet

jeg har utenlandsk familie og spesielt på pappas side har alle barn vært helt bleiefrie innen de har vært 14 måneder. husker 1. gang ei norsk vennine sa stolt at sønnen nettopp hadde blitt rein på dagtid da han var 2 år, trodde virkelig det hadde rabla totalt for henne. :skratte: men har jo skjønt etter hvert at her er vi seint ute med sånnt...

Skrevet (endret)