Gå til innhold

Hvorfor bruker norske barn bleie så lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som jeg studerer med. Faren hans er kinesisk og bor i Kina og han og konen har en datter på ett år. Vennen min fortalte at i Kina er det ikke normalt å bruke bleier lenge, og at lille søsteren hans ikke bruker bleier. Hun er ett år og vet at man bæsjer på en potte. Ja hun har noe uhell her og der når hun må tisse, men jeg syns at det er helt utrolig at en ett åring sitter seg på potten når hun må bæsje. Jeg har selv en niese som er like gammel og hun bruker bare bleier. Hvorfor venter vi så veldig lenge før vi lærer barna å bruke potte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har en venn som jeg studerer med. Faren hans er kinesisk og bor i Kina og han og konen har en datter på ett år. Vennen min fortalte at i Kina er det ikke normalt å bruke bleier lenge, og at lille søsteren hans ikke bruker bleier. Hun er ett år og vet at man bæsjer på en potte. Ja hun har noe uhell her og der når hun må tisse, men jeg syns at det er helt utrolig at en ett åring sitter seg på potten når hun må bæsje. Jeg har selv en niese som er like gammel og hun bruker bare bleier. Hvorfor venter vi så veldig lenge før vi lærer barna å bruke potte?

Det er sikkert fordi mange mødre ser på det som et overgrep å gjøre noe som får barna til å protestere, gjøre noe mot barnas vilje. De kan få traumer for livet :ironi: .

• Liker 16
Skrevet

jeg har utenlandsk familie og spesielt på pappas side har alle barn vært helt bleiefrie innen de har vært 14 måneder. husker 1. gang ei norsk vennine sa stolt at sønnen nettopp hadde blitt rein på dagtid da han var 2 år, trodde virkelig det hadde rabla totalt for henne. :skratte: men har jo skjønt etter hvert at her er vi seint ute med sånnt...

Skrevet (endret)

Fordi bleiene er så bra, kjennes jo nesten helt tørre selv med en god del tiss i, fordi foreldrene, forståelig nok, ikke gidder å ta seg bryet med jobben det er å lære så små barn å gå på do, og fordi norske barn går i barnehage fra de er rundt året, med en haug med andre ettåringer som bruker bleie, og som personalet selvfølgelig ikke har tid til å drive tidkrevende dotrening med. :opplyser:

Endret av Bodillen
  • Liker 11
Skrevet

Fordi det er barnemishandling å stille krav til barnet + at bleiene er for gode

• Liker 2
Skrevet

Fordi vi har råd til bleier.

• Liker 11
Skrevet

Ja, det er ikke rart at 1-åringene sitter på potte for å lære seg å bruke denne. Jeg kommer fra Tsjekkia og der er denne pottetreningen forstatt i bruk. Jeg selv med mine søsken ble lært opp på denne måten og ingen av oss kan si at vi har fått traumer for resten av livet. Ja, barn kan protestere, det er lettere å gjøre det i bleie, men barn lærer seg ganske fort. Dem lærer seg helt fra de er små. Dem også observerer oss foreldre hvor langt kan dem "strekke ut" grenser på enkelte områder. Ikke glemm det!

• Liker 3
Skrevet

Mange grunner. Noen av dem er nevnt ovenfor.

- Kultur. I Norge er vi litt redde for å pushe barna og kreve for mye av dem, så her skal ting skje i barnets eget tempo.

- Klima. Mange velger å slutte med bleie på våren/sommeren når det ikke er så farlig om barna har et lite uhell. Tisser barna på seg ute om vinteren kan det bli fryktelig kaldt. Og det tar jo veldig mye mer tid å få av ulltøy og utedresser når barnet må raskt på do enn å bare trekke ned trusa/shortsen.

- God bleiekvalitet. Barna kan tisse både to og tre ganger i bleia før det blir ubehagelig. Derfor føler både foreldre og barn at det ikke er nødvendig å kutte bleia så fort.

- Økonomi. Vi har så god råd at de fleste har råd til å kjøpe engangsbleier.

Aller mest er det nok kulturen som spiller inn.

• Liker 7
Skrevet

At det å ikke ville kreve noe av barnet skulle være et argument mot å slutte med bleier tidlig har aldri falt meg inn. For oss var det nok mer praktiske hensyn, som det å f.eks passe på å dotrene på sommeren, når barna kan få gå nakne og dermed lærer seg å bli mer bevisst på det når de gjør sitt fornødne, samt det upraktiske med dotrening på vinterstid mtp kulda og masse tykke klær. Jeg tror nok de aller fleste tenker sånn.

• Liker 3
Skrevet

Tidligere var det vanlig at ungene sluttet mye før med bleie, og de begynte å pottetrene dem så fort de var i stand til å sitte på potta. I tilrgg til det som alt er nevnt, kreves det tid, noe mødrene hadde mer av den gang de var hjemmeværende.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det gjør noe heller at ungene bruker bleie etter toårsalderen. Jenta mi går i naturbarnehage og de er ute hele dagen, så da valgte vi den letteste løsningen å legge bleieavvenningen til sommeren. Hun begynte å bruke litt potte hjemme fra hun var ca ett år, men det var bare lek.

Hadde jeg vært hjemme med henne hadde hun sikkert vært avvent før, men dette fungerte veldig bra for oss. Føler egentlig at hun sluttet på helt riktig tidspunkt for henne..

• Liker 2
Skrevet

Fordi i land som kina er det helt vanlig å fra starten av lære ungene å tisse på signal.

De er det veldig få som gjør her i Norge. Og de aller fleste sier "det orker jeg ikke", eller "det blir for mye styr" eller har andre unskyldninger for hvorfor de ikke tester Elimination Communication som det kalles mens barna er veldig små.

Vi har det enkelt og relativt billig med engangsbleien våre her i vesten.

Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg er selv født i utlandet, og både jeg og mine søsken var tørre når vi var rundt 1 år. Alle tissa vi og bæsja på potte da, hendte vi hadde tisseuhell og sånn, men det gikk seg fort til. Nå har min søster fått barn, og planlegger å få ungen tørr innen den er 1 år, slik vi ble. Venninnene hennes bare ler, og er stolte av at deres unger var tørre når de var 2-3 år gamle, noe min søster mener er way for lenge å gå med bleie. Jeg vet hun klarer det, i min familie har de klart det i generasjoner, og jeg planlegger ikke at mine barn skal gå med bleie noe mer enn 1 år heller.

Selvsagt, om det ikke er grunner som gjør at de bør få gå med bleie lenger da, men om alt er normalt, så skal de være tørre.

• Liker 6
Skrevet

Og de aller fleste sier "det orker jeg ikke", eller "det blir for mye styr" eller har andre unskyldninger for hvorfor de ikke tester Elimination Communication som det kalles mens barna er veldig små.

:ler: Så man må ha en unnskyldning for å ikke gjøre det akkurat slik?

Du fremstiller det som at dette er fasiten, og alle andre skulker unna?

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å akseptere at enkelte velger å bruke tid på å få ungene sine tørre før de lærer å gå - sikkert kjempefint for dem - men jeg synes det er bra toskete å uttale seg med nedlatende undertoner overfor de som velger annerledes. Enkelte får et så enormt engasjement for det de gjør at det nærmest blir som en religion for dem, og de gjør det til en livsoppgave å omvende andre til Det Eneste Rette.

Usj!

• Liker 7
Skrevet

:ler: Så man må ha en unnskyldning for å ikke gjøre det akkurat slik?

Du fremstiller det som at dette er fasiten, og alle andre skulker unna?

Eg tenkte det same...

Gjest utenlandsk
Skrevet

Fordi vi har råd til bleier.

Jaha, og dere som har råd til bleier klager på økonomien sin og tar kreditlån. Bleier og brystmelk kan man spare mye på.

• Liker 2
Gjest utenlandsk
Skrevet

bleiene er for gode

Jaha, prøv å fylle varmt te i bleie, ta på seg og sitt på sofa litt, så vil jeg høre alternative komentarer senere. Kvinner er "bleiebrukere" en gang i måneden. Kan sammelignes. Behagelig?

Skrevet

Mange grunner. Noen av dem er nevnt ovenfor.

- Kultur. I Norge er vi litt redde for å pushe barna og kreve for mye av dem, så her skal ting skje i barnets eget tempo.

- Klima. Mange velger å slutte med bleie på våren/sommeren når det ikke er så farlig om barna har et lite uhell. Tisser barna på seg ute om vinteren kan det bli fryktelig kaldt. Og det tar jo veldig mye mer tid å få av ulltøy og utedresser når barnet må raskt på do enn å bare trekke ned trusa/shortsen.

- God bleiekvalitet. Barna kan tisse både to og tre ganger i bleia før det blir ubehagelig. Derfor føler både foreldre og barn at det ikke er nødvendig å kutte bleia så fort.

- Økonomi. Vi har så god råd at de fleste har råd til å kjøpe engangsbleier.

Aller mest er det nok kulturen som spiller inn.

Veldig enig. I deler av Kina er det jo dessuten ikke helt uvanlig å gjøre fra seg på gata, så kulturen spiller helt klart inn.

Og at det er enklere i sydlige strøk hvor ungene går i tynne skjørt eller shorts hele dagen er også helt klart!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...