Gå til innhold

Buljong

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å lage supper, og trenger da noen grunnleggende buljong-kunnskaper.

1. Buljongterninger - hvor mye vann per terning? Finnes det et "fasitsvar"?

2. Når skal jeg bruke hvilken type buljong? Kan jeg bruke samme type til alle supper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. antall terninger pr. liter står på pakken.

Jeg liker best grønnsak og kylling. Grønnsak kan du bruke til det meste :)

Skrevet

Det bruker å stå bakpå pakken til buljongen hvor mye man skal ha per liter vann :)

Jeg bruker grønnsaksbuljonger og kjøttbuljonger om en annen jeg, men så er jeg ikke så fin på det.

Smaker meg frem til jeg synes det er god smak. Er det for svak smak, tar jeg en til buljong og litt annet krydder i.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg troooor det er snakk om 5 dl vann på èn buljongterning når du bruker disse vanlige firkantige. Når du bruker fond eller flytende buljong, er det jo litt annerledes. Men det er uansett ikke noe stress før det er sånt som du kan smake deg til.

Jeg bruker hønsebuljong i kyllingsupper, minestrone osv. Så bruker jeg fiskebuljong i fiskesupper. Kjøttbuljong i kjøttsupper, lapskaus, osv. Og grønnsaksbuljong i grønnsakssuppe.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Nå skal jeg prøve meg på supper i høst :)

Har planer om å begynne med en tomatsuppe jeg fant oppskriften på i det nye Isabellas...

Der står det at jeg skal bruke 3dl urtebuljong... Det er vel en egen type buljong som er flytende, det da? Kan slike buljonger kjøpes på f.eks Meny? Og er det slik at jeg egentlig kan bruke en annen type buljong, bare følge oppskriften og blande terning med vann og kun bruke 3dl i oppskriften?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...