AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Har en sønn som er normalt aktiv ville jeg tro. Går på to forskjellige idretter, og er endel ute og er aktiv på fritiden. Men det blir jo også endel tid foran pc og tv. Han spiser ikke spesielt usunt, kun goderi/brus/kjeks osv i helger. Han var "slankere" før, men nå har han litt mage og "håndtak". Han begynner å synes det er litt sjenerende selv, jeg ser han holder inn magen når han tar av seg t-skjorten feks. Hvor lenge sitter "valpefettet"? Har prøvd å være litt bevisst ang dette, laget sunnere mat, ikke så fete sauser osv, men han blir ikke mindre, men heller ikke større.
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Du skriv ikkje kor gamal han er, men det er veldig vanleg at ungar har ein lubben periode i 8-10 års alderen.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Det er akkurat den alderen han er i Så dette vil mest sannsynlig gå over av seg selv? Føler så på det når han bemerker det selv
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Ofte går det over av seg sjølv ja, når han blir høgare... Hender jo ofte at lengde- og bredde-veksten ikkje samsvarar heilt.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Får håpe det. Han er ganske opplyst ift kosthold, og jeg har "kontroll" over pengene han har, så vet at han ikke bruker disse på butikken når jeg ikke er der. Alle bekymringer man har med de barna Hvis det utvikler seg feil, så får jeg kontakte lege og få han undersøkt
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Det varierer veldig. Jeg har vært tynn som en strek siden jeg var 4 år. Men noen har valpefettet til de er 12. Men om han har det etter han er 12, så bør du du tenke på hva han får å spise. Alt hvitt mel er fyfy og legger seg bare som fett. Bedre med grovt brød eller lavkarbi-brød. Det sunne fettet er ypperlig og metter bedre enn raske karbohydrater som ris, pasta, brød ...
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Har fokus på det her hjemme, mer grønnskaer og kjøtt på tallerkenen enn poteter/pasta osv. Det eneste som er dumt er det brødet. Fryktelig vanskelig å få han til å spise annet enn kneip Men det finnes jo "lyse" brød som har mye fullkorn. Men ser panikken i anisktet hans om det er "frø" Ingen av oss andre i familien er overvektige, så det er så rart at han er den eneste som har noe ekstra......
Fandenivoldsk Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg hadde en lubbenperiode da jeg var 9-10 år. Da jeg var 11 "rant" alt fettet av meg veldig fort, ble faktisk beskyldt for å ha spiseforstyrrelser.. Men sunt kosthold er jo aldri feil
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Mulig det er meg som er hysterisk, men ser så mange tråder her om det å "slanke" barn, hvor farlig dette er. Hvor går grensen for slanking og tilrettelegging for et sunt kosthold? Voksne også kan slanke seg uten å gå på "kur"?? Ved å være mer bevisste på hva de putter i munnen?
Gjest otrivin Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 De som hadde "valpefett" da jeg var barn er BULLDOSERE (!!!) nå, så jeg har ingen tro på det man kaller valpefett. Syns faktisk det er viktig at barna lærer at det er viktig å være sunn på innsiden og at det skal være i fokus, men det er jo ikke skadelig å kontrollere litt hva han spiser hvis han begynner å bli kraftig - for dette kan jo faktisk få fatale konsekvenser med selvtillit senere evt. Vet ikke hvor gammel dette barnet er, men... Ser ihvertfall på mine venninner, de kunne alle ønske at de ikke hadde fått så mye snop som liten fordi de syns det er enda vanskeligere å bli kvitt noe som har vært der i SÅ mange år. En venninne av meg fikk ikke lov å gå på sport når hun var liten og sliter også derfor mye med å bevege seg så fettet kan falle av. Syns det er trist når det blir sånn igjen, mens det blir igjen HELT feil å "slanke" barna. Jeg har ihvertfall vokst opp med å spise sunt og være aktiv for INNSIDEN sin del og jeg er glad for det for da er jeg sikkert like fin der som på utsiden hvis du skjønner. Det er jo bra å være fornøyd med seg selv og de fleste overvektige er jo ikke det, så er jo ikke noe galt i å forebygge!
paddington Skrevet 7. oktober 2011 #11 Skrevet 7. oktober 2011 Så lenge han ikke blir "større" behøver du kanskje ikke bekymre deg:) Noen ganger kan barn venne seg til å spise "for mye" også, altså for stort volum mat. Da kan det blir for mye kalorier inn i forhold til kalorier ut/"brukt", selv om maten i seg selv er sunn og de er i normal aktivitet. Jeg synes det er flott at du passer på ham med hensyn til dette, og at du viser at du ønsker å hjelpe ham dersom det skulle utvikle seg i feil retning. Overvekt hos barn kan oppleves vondt for barnet selv, både i forhold til idrett og sosialt i forhold til andre barn - så det er viktig å ta tak i det dersom det går feil vei. Barn skal selvfølgelig ikke slankes, men heller "vokse" seg inn i rett vektklasse. Vekten i seg selv gir derfor ingen mening, men må ses sammen med høyden. Helsestasjonen kan bidra med hjelp dersom du skulle ønske det. Om barn i 9-10 års alderen vokser av seg valpefettet av seg selv, tror jeg ikke er noen generell regel. Uansett er det nok en risikofaktorer i forhold til å utvikle overvekt i voksen alder, men det behøver ikke å bety at akkurat din sønn vil gjøre det. Du gjør det sikkert allerede, men gi ham masse ros og fortell ham hvor flott han er som gutt på alle måter, uavhengig av "valpefettet".
Gjest Purple Haze Skrevet 7. oktober 2011 #12 Skrevet 7. oktober 2011 Min yngste var temmelig blubbete da han var 8-11 år, men plutselig begynte han å vokse på lengden og da forsvant det. Nå er han et langt rekel på 193 og veier vel ikke 70 kilo en gang. Ergo er han for tynn, men han spiser godt, så jeg bekymrer meg ikke. Han er voksen nå, bare for å ha sagt det. Min eldste var omvendt. Var skraptynn helt til han var ca 15-16. Da ble han plutselig temmelig rund, og er fortsatt litt overvektig i en alder av 23. Det er mange ting som spiller inn i voksealderen. De vokser i rykk og napp, noen ganger litt i høyden og så litt i bredden. Kosthold og livsstil spiller selvfølgelig inn, men gener har også en del å si. Har dere overvekt i familien, ville jeg passet på at han ikke spiser noe særlig uten om måltidene, og at det ikke blir for mye snop og junk.
Mockingjay93 Skrevet 7. oktober 2011 #13 Skrevet 7. oktober 2011 Kjempefint at du tar initiativ til å prøve å gjøre noe med det. På lang sikt tror jeg nok både du og han tjener på det at du lager sunnere mat og er litt mer bevisst på den fronten
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #14 Skrevet 7. oktober 2011 Huff, ja, er jo litt bekymret. Hvis det skulle utvikle seg. barn kan være stygge med hverandre, så vil jo unngå at han legger noe mer på seg. Han er ikke tykk nå, men jeg tenker at hvis ikke jeg passer på, så kan han risikere å bli det TS
Gjest BabyBlue Skrevet 7. oktober 2011 #15 Skrevet 7. oktober 2011 Det viktigste er at du hjelper han og de andre barna dine (?) å forme et sunt kosthold som de kan ha med seg i voksenlivet =) Litt ekstra valpefett er ikke farlig, men dårlige matvaner fult av mettet fett og sukker er ikke bra. Du sier selv at du serverer de sunn mat, så jeg tror ikke du trenger å gå så drastisk til verk. Så nei, du behøver ikke slanke han med mindre han virkelig har en dårlig livsstil. Og om barn mobber for at han er litt kraftig er det noe galt med de, ikke han. Vi er alle forskjellige, og om man er litt rund er ikke det noe man bør skamme seg over, spesielt ikke i så ung alder. Bare vent til han blir tenåring - da strekker de seg som regel noe veldig, noe som også får de til å få en slankere fasong. En gutt i klassen min var god og rund på barneskolen, men nå er han ikke til å skjenne igjen og har blitt ganske så slank. Han sier selv at det bare skjedde av seg selv, og det forundrer meg ikke sånn som han vokste en sommer tilbake
Gjest gjest Skrevet 7. oktober 2011 #16 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg ble aldri kvitt "valpefettet". I voksen alder(30 år), så må jeg passe veldig godt på kostholdet. Legger på meg fort. Min mor var nok av den "snille typen" som lot meg drikke mye saft osv... Jenta mi på snart 9, har først nå fått av seg alt som er av "valpefett". Men nå er hun blitt veldig tynn. Hvis kostholdet deres er noenlunde normalt, så ville jeg ikke gjort stort med det. Men om du ser at han plages, så kan du ta en legetime (uten han) for en prat.
MarianneE Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Her sitter valpefettet på, på 33. året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå