Gå til innhold

Min kjærestes treåring sover ikke alene

Anbefalte innlegg

Gjest Michelle
Skrevet

Ja, hans treårige datter vil ikke sove i sin egen seng. Fra jeg ble kjent med ham og datteren (i februar) har hun bare sovet sammen med oss, de helgene han har samvær. Hun vil ikke sove i sin egen seng, og har ikke egen seng hjemme hos moren heller, så ungen sover omtrent aldri alene. Den siste måneden har ungen begynt å sove én av tre netter i sin egen seng. Jeg syns at det er usunt for barnet, men far til barnet sier ingenting på det, og syns det er greit med litt kos fra henne på natta.

Hva er normalt og sunt, og hva er ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting i veien for at de sover i samme seng så lenge alle er komfortabel med det og ikke blir forstyrret av hverandre.

• Liker 5
Skrevet

Eg tykkjer ungar bør greie å sove i eiga seng. At ungen ikkje eingong har eiga seng, verkar litt rart :klo: Ungane mine får kome inn til meg viss dei vaknar om natta, men eg prøver å vera nøye på at dei må leggje seg i si eiga seng.

• Liker 10
Skrevet

Eg tykkjer ungar bør greie å sove i eiga seng. At ungen ikkje eingong har eiga seng, verkar litt rart :klo: Ungane mine får kome inn til meg viss dei vaknar om natta, men eg prøver å vera nøye på at dei må leggje seg i si eiga seng.

Jeg syns også de bør klare det.. Men virker som TS er ute etter et svar på hva som er sunt, eller rett, og her finnes det ingen fasit tror jeg. Er noe annet med personlige meninger.

• Liker 1
Skrevet

Eg trur dei fleste vaksne søv dårleg med ungar i senga (det gjer i alle fall eg), og det i seg sjølv er jo eit argument for at dei ikkje skal vera der... Ungane mine søv som sagt i senga mi, dei, men det er vel mest fordi eg ikkje alltid orkar å ta ein "kamp" midt på natta... Å sova med ein unge i senga som ikkje er eins eigen, er sikkert enno verre mtp søvnkvaliteten, sjølv om det sikkert ikkje er "lov" og seie...

• Liker 2
Skrevet

Det er én ting at ungen sover i samme seng som dere, men hun burde kunne klare å sove alene også. Jeg ble aldri lært å sove alene, nå er jeg 19 og kan fortsatt ikke sove alene. Når jeg må, får jeg angst og sovner først når jeg er så utslitt at jeg ikke klarer å la være. Det kan være midt på natten, det kan være neste dag.

Mine unger skal ikke bli meg, og skal få sove-alene-trening fra dag 1!

• Liker 2
Skrevet

Har samme opplegg her, men hos oss har han eget rom og egen seng.

Jeg trives ikke med barn i senga og det holdt med 6 mndr samsoving.

Nå sovner han i egen seng og kommer ruslende inn i løpet av natta, men da legges han tilbake som regel, er det bare en time til vi uansett skal opp så er det greit.

Barn må da bli mindre selvstendige av å bare sove sammen med foreldre og ikke greie å sove alene.

Gjest MorAase
Skrevet

Det er ikke umiddelbart usunt, men det bør komme en plan på bordet for å få barnet til å trives med å sove alene. Eller i det minste med kosebamser.

Skrevet

Det er én ting at ungen sover i samme seng som dere, men hun burde kunne klare å sove alene også. Jeg ble aldri lært å sove alene, nå er jeg 19 og kan fortsatt ikke sove alene. Når jeg må, får jeg angst og sovner først når jeg er så utslitt at jeg ikke klarer å la være. Det kan være midt på natten, det kan være neste dag.

Mine unger skal ikke bli meg, og skal få sove-alene-trening fra dag 1!

Og jeg måtte sove alene og sliter med angst som voksen. Det er mange flere faktorer som spiller inn enn akkurat dette med leggerutiner.

• Liker 4
Skrevet

Mine barn sov sammen.med meg til de var fire, sov like godt med dem i senga mi som uten. Men, de hadde da egen seng også..

Skrevet

Det er ikke umiddelbart usunt, men det bør komme en plan på bordet for å få barnet til å trives med å sove alene. Eller i det minste med kosebamser.

rettelse. kan være usunt.om en av de hun sover i seng med røyker....

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg tror jo ikke at det direkte er usunt, men jeg tror alle har godt av å sove i egen seng, og at alle har godt av å ha en egen seng. Hos oss sover alle i egen seng, men unntak av babyen dersom hun trenger litt ekstra nærhet.

Jeg så hvor stolt vesla var av å få "storjente-seng", og tror at barnet du beskriver også vil bli stolt når hun får det.

Eldste jenta på snart to har sovet alene lenge, og har vokst veldig på det. Ho får komme inn til oss om ho har mareritt, og om morgenen for kos, men ho legger seg i egen seng, og sover hovedsaklig der.

Gjest David John jr.
Skrevet

Ja, hans treårige datter vil ikke sove i sin egen seng. Fra jeg ble kjent med ham og datteren (i februar) har hun bare sovet sammen med oss, de helgene han har samvær. Hun vil ikke sove i sin egen seng, og har ikke egen seng hjemme hos moren heller, så ungen sover omtrent aldri alene. Den siste måneden har ungen begynt å sove én av tre netter i sin egen seng. Jeg syns at det er usunt for barnet, men far til barnet sier ingenting på det, og syns det er greit med litt kos fra henne på natta.

Hva er normalt og sunt, og hva er ikke det?

Normalt?

Ja dersom du tenker deg litt om vil du ganske fort finne ut at verden over sover folk i grupper og ikke alene.

Sunt?

Siden det er den vanligste måten å sove på, så er vel det antaklig sunt.

Vanlig?

Diskusjonene om dette her til lands er nok drevet av egoistiske voksne som helst vil sove alene og bruker all verdens forhold omkring barnet til å argumenter for at de selv ikke skal bli forstyrret.

• Liker 3
Skrevet

Normalt?

Ja dersom du tenker deg litt om vil du ganske fort finne ut at verden over sover folk i grupper og ikke alene.

Sunt?

Siden det er den vanligste måten å sove på, så er vel det antaklig sunt.

Vanlig?

Diskusjonene om dette her til lands er nok drevet av egoistiske voksne som helst vil sove alene og bruker all verdens forhold omkring barnet til å argumenter for at de selv ikke skal bli forstyrret.

Det er mange (inkludert meg) som mister søvnkvalitet av å ligge trangt og slåss om plassen i senga hele natta. I tilegg mister man da absolutt alt av privatliv om man skal ha det som rutine at barna både blir lagt og sover i de voksnes seng hele natten.

Er det særlig sunt? Grinete foreldre som ikke får sovet ordentlig, og aldri kan være intime med hverandre fordi det ligger unger imellom? Du kan ikke sammenligne det med andre land som kanskje ikke har nok plass til at barna skal ha egne rom og senger, hadde de hatt det som en mulighet så hadde de nok valgt det de også.

• Liker 4
Skrevet

Takk for mange svar. Når jeg sier at hun ikke har egen seng, så er det hjemme hos moren det gjelder, ikke her hos pappaen. Leiligheten moren har er liten og har bare to soverom, på det ene sover gutten hennes og på det andre sover de to.

Jeg mister søvn, helt klart, når hun sover sammen med oss. Hun er urolig og vrir mye på seg, og det blir generelt trangt om plassen. Har ingenting imot om hun kommer ruslende inn i løpet av natten, men syns det handler om et prinsipp at hun skal legge seg i sin seng først.

TS

• Liker 2
Gjest David John jr.
Skrevet

Det er mange (inkludert meg) som mister søvnkvalitet av å ligge trangt og slåss om plassen i senga hele natta. I tilegg mister man da absolutt alt av privatliv om man skal ha det som rutine at barna både blir lagt og sover i de voksnes seng hele natten.

Er det særlig sunt? Grinete foreldre som ikke får sovet ordentlig, og aldri kan være intime med hverandre fordi det ligger unger imellom? Du kan ikke sammenligne det med andre land som kanskje ikke har nok plass til at barna skal ha egne rom og senger, hadde de hatt det som en mulighet så hadde de nok valgt det de også.

"Diskusjonene om dette her til lands er nok drevet av egoistiske voksne som helst vil sove alene og bruker all verdens forhold omkring barnet til å argumenter for at de selv ikke skal bli forstyrret"

• Liker 2
Skrevet

"Diskusjonene om dette her til lands er nok drevet av egoistiske voksne som helst vil sove alene og bruker all verdens forhold omkring barnet til å argumenter for at de selv ikke skal bli forstyrret"

Jeg hørte deg den første gangen, og jeg er uenig med deg.

Hvis du ikke greier å hoste opp noe annet enn en copypaste så tar jeg deg ikke så veldig seriøst lenger.

• Liker 3
Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i at mitt stebarn eller eget barn skulle sove i samme seng som oss. Nei når man er 3 år, så burde man sove alene. Helt greit at de kommer inn på morgenen for å ligge i sengen sammen med oss (slik jeg gjorde som liten) men de får sove i egen seng. Jeg vil ikke kalle meg egoistisk for at jeg vil ha litt privatliv og ikke ligge så trangt :)

• Liker 3
Gjest David John jr.
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i at mitt stebarn eller eget barn skulle sove i samme seng som oss. Nei når man er 3 år, så burde man sove alene. Helt greit at de kommer inn på morgenen for å ligge i sengen sammen med oss (slik jeg gjorde som liten) men de får sove i egen seng. Jeg vil ikke kalle meg egoistisk for at jeg vil ha litt privatliv og ikke ligge så trangt :)

:o) Det er vel ikke så interessant hva du selv vil kalle deg ..... det mest interessante er vel hva en eventuell partner, stebarn eller egne barn vil beskrive deg som tenker jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...