AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har alltid vært vant med å gi kattene mine både kylling, fisk og kjøtt rått. De fanger jo mus ute, og spiser alt de kommer over. Men så har jeg fått kjeft av en venn for at katten får smake rått kjøtt når jeg står og lager middag. Er det virkelig nødvendig å koke/steke kylling/fisk/kjøtt før man gir det til katten?
Miki Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Ja. Det er en grunn til at ville dyr er syke og full av sykdommer. Om en katt spiser en mus kan jeg love deg at den kommer opp igjen. Endret 6. oktober 2011 av Miki
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har alltid vært vant med å gi kattene mine både kylling, fisk og kjøtt rått. De fanger jo mus ute, og spiser alt de kommer over. Men så har jeg fått kjeft av en venn for at katten får smake rått kjøtt når jeg står og lager middag. Er det virkelig nødvendig å koke/steke kylling/fisk/kjøtt før man gir det til katten? Neida, katter er opprinnelig rovdyr og kan fint spise rått kjøtt. 2
^KinderMaxi^ Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Har gitt mine litt kjøttdeig når vi skal ha det til middag. De elsker det og det kommer ikke opp igjen. Kanskje ikke så lurt i store mengder, men.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Ja. Det er en grunn til at ville dyr er syke og full av sykdommer. Om en katt spiser en mus kan jeg love deg at den kommer opp igjen. Er du helt blåst? Vi snakker om dyr her. Hvordan klarer de seg ute i naturen? Tenner bål og steker maten? 11
^KinderMaxi^ Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Er du helt blåst? Vi snakker om dyr her. Hvordan klarer de seg ute i naturen? Tenner bål og steker maten? Skulle likt å se kattene mine rundt et bål i skogen, ja
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Skulle likt å se kattene mine rundt et bål i skogen, ja Ja, forholdet folk her inne har til dyr er jo helt Disney. 4
solkrem Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Ja. Det er en grunn til at ville dyr er syke og full av sykdommer. Om en katt spiser en mus kan jeg love deg at den kommer opp igjen. Eh, kattene mine fanger ofte mus som de spiser litt av. Aldri sett at de har blitt syke eller kastet opp av det. Hva lever villkattene av om de ikke kan fange smågnagere? Sukk. 1
Gjest badeand1 Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Dyrlegen sa at det var greit å gi katta vår rått kjøtt, men ikke så ofte. så det er vel greit å gi den litt regner jeg med.. ikke hver dag.
Zzyzx Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 Vår katt får også rått kjøtt. Eneste bekymringen med det måtte være om det var salmonella i det eller noe sånt, men vi er relativt trygge for sånt her i landet. Han simpelthen elsker kylling og kommer løpende hver gang jeg åpner en pakke.
Gjest Lille-pus Skrevet 6. oktober 2011 #11 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Her serveres småbiter rått kjøtt av både får, rein, storfe og hjort samt småbiter av rå fisk. Rå kylling og svin er jeg derimot forsiktig med. Gamle damer har hørt om både salmonella (reell fare) og trikiner (ingen reell fare ved vetrinærkontrollert svin i dag). - og "nei" de 3 fyrer ikke opp "campfire" i peisen og roper på mashmallows og grillpinner etterpå Edit: glemte fisken. Endret 6. oktober 2011 av Lille-pus 1
sequin Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Katten min får rått kjøtt, men aldri mye.. Noen ganger heller jeg litt av "kjøttvannet" som ligger i esken til kjøttet over kattematen kun for smaken skyld
Envy Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Her får pus og pusesen en liten smakebit når vi holder på med rått kjøtt. Gjerne bare en liten bit hver, men om vi har biff pleier dem å få en liten skål med oppskjært kjøtt, for det er dem helt ville etter Aldri hørt at katter kaster det opp igjen når de spiser småfugl og gnagere ute i naturen. De er jo skapt jegere, og ja, de spiser faktisk ofte av det de fanger. Det er opptil flere gode grunner for å vaksinere kattene sine, dette er en av dem - overraskende nok spiser rovdyr rått kjøtt 1
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 Katten til en venn av meg stjal en bit med rå kylling under matlavning for noen år siden. Jeg kan garantere at en katt med campylobacterforgiftning ikke er morsomt. Det var kattediaré over hele huset, og stanken var uudholdelig. Jeg har aldrig gitt rått kjøtt til noen av mine katter, og veterinæren min fraråder det. Villkatter har selvfølgelig et helt andet immunforsvar end våre sarte små, men selv de kan blive syke i blandt. Hvis man absoludt skal gi katten rått kjøtt, bør man undgå kylling.
MissMas Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har gitt min det i over et år nå (ikke daglig, men kanskje et par ganger annenhver uke eller noen ganger i mnd) og det har ikke skjedd noenting. Folk på forum skriver at de ofte gir katten rått kjøtt, og det er folk som har hatt katter i 20-30 år.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 Mine katter har vokst opp på rått kjøtt, de spiser ikke annet og er i fantastisk form. Får komplimenter av dyrelegen hver gang jeg er der. Men det er viktig å vite hva man gjør, kattene skal ha en viss balanse av kjøtt, bein og lever/annen innmat for å være sikker på at de får i seg det de trenger. Google raw fed cats så finner du informasjon. Katter har et helt annet fordøyelsessystem enn mennesker, så de tåler å spise rått kjøtt. De er tross alt kjøttetere, bare se på tennene deres så ser dere hva de er ment å spise Mine har ikke vært syke en dag, og nå er de fire år gamle. 2
Muscae Skrevet 6. oktober 2011 #17 Skrevet 6. oktober 2011 Villkatter har selvfølgelig et helt andet immunforsvar end våre sarte små, men selv de kan blive syke i blandt. Katten min var ikke liten og sart. Han var en stor og sterk hannkatt, som innimellom var "på tur" - selv om han var kastrert. Jeg vet ikke om han ble matet på disse turene sine, men jeg regner med at han fant det meste av maten sin selv. Og hjemme fikk han også rått kjøtt av og til. Han var forøvrig helt vill etter agurk også. Luktet han at noen holdt på med en agurk på kjøkkenet så kom han løpende. litt OT..
Giacomo_P Skrevet 6. oktober 2011 #18 Skrevet 6. oktober 2011 Det med sarte små var jo ikke ment helt bokstavelig. Jeg mente vel bare at villkatter er tøffere, siden de faktisk udsettes for så mye hele tiden. De fleste katter tåler nok rått kjøtt godt, men jeg vilde ikke anbefale kylling. Oksekjøtt er nok det tryggeste. Men min veterinær frarådet, som sagt. Jeg har heller ikke opplevet at noen av mine katter er blitt syke av å spise dyr de har fanget. Men det er nok forskjell på bakterievekst i "nyslakt" og slakt man kjøber i butikken, selv om det burde være trygt. Den campylobacterhistorien jeg nevnte fristet i hvert fald ikke til å give rå kylling til noen. Min forrige katt hadde også noen rare preferanser. Han blev helt vild efter hermetisk mais, og var nesten ikke til å stoppe hvis jeg åbnet en boks.
Leo Skrevet 6. oktober 2011 #19 Skrevet 6. oktober 2011 Mine katter har vokst opp på rått kjøtt, de spiser ikke annet og er i fantastisk form. Får komplimenter av dyrelegen hver gang jeg er der. Men det er viktig å vite hva man gjør, kattene skal ha en viss balanse av kjøtt, bein og lever/annen innmat for å være sikker på at de får i seg det de trenger. Google raw fed cats så finner du informasjon. Katter har et helt annet fordøyelsessystem enn mennesker, så de tåler å spise rått kjøtt. De er tross alt kjøttetere, bare se på tennene deres så ser dere hva de er ment å spise Mine har ikke vært syke en dag, og nå er de fire år gamle. Det tror jeg så gjerne! Selvfølgelig kan katter spise rått kjøtt! De er jo på alle måter skapt til det og å gi dem tørrfôr, som vanligvis for en stor del er basert på korn av forskjellig slag, er jo egentlig helt feil. Akkurat som hunder, bør katter fôres på rått kjøtt/innmat og bein! Det er det som er naturlig og sunn mat for dem.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #20 Skrevet 6. oktober 2011 Mine katter spiser rått kjøtt hver dag. De har aldri likt tørrfôr eller våtfôr fra butikken, så det å gi dem rått kjøtt og fisk har vært den eneste måten å få i de mat på. Har hatt alle sammen hos veterinæren og han hadde ingenting å klage på, kattene mine virker alle friske og raske til tross for sin alder. De sluker mus og tar gjerne i på småfugler også. Så, jeg har ikke hatt så mye valg, men det ser nå ut til at det har gått bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå