HedvigR Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Hvilke bøker husker du best, og har gode minner om, fra barndommen? Jeg tror den første boka jeg leste var Den Lille Prinsen, og den gir meg sånn en god følelse når jeg blar gjennom den nå Bøkene om Markus av Klaus Hagerup var også kjempemorsomme syntes jeg! Etter hvert ble de byttet av Grøsserne og Animorphs! Sistnevnte serie kan jeg fortsatt ta frem når jeg kjeder meg, elsker den nostalgiske følsen når jeg leser dem!
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 Frå min tidlegaste barndom har eg gode minner frå Asbjørnsen og Moes folkeeventyr, som pappa las høgt for oss. Mamma las alltid frå bøkene til Anne Cath. Vestly eller Astrid Lindgren. Då eg blei litt større og las sjølv, likte eg også godt bøkene om Markus av Klaus Hagerup. Julemysteriet og Kabalmysteriet av Jostein Gaarder var også veldig fine, dei las eg mange gonger. Skyggen over steinbenken, ...og de hvite skyggene i skogen og Skyggenes barn av Maria Gripe var fantastiske. 2
Gjest Applecore Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Gåsemorboka!! :D For ikke å snakke om Pippi, Hardyguttene (spesielt Mysteriet med den skrikende ugle), Fem-serien (Fem på smuglerjakt!), Heksene og Ronja Røverdatter Red. Glemte Anne Cath. Vestly! Mamma leste bøkene om Guro for oss da vi var små Og Folk og Røvere i Kardemommeby ^^ Endret 6. oktober 2011 av Applecore
Fandenivoldsk Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Beatrice Potter-bøkene! Petter Kanin Ulf Nilsson - Lillesøster kanin Grete Haagenrud - Sofie og Kathrine. Fantastiske bøker, og liker at replikkene i bøkene skrives på dialekt Også Harry Potter da, fra jeg var 10 år og utover. Ringenes Herre leste jeg når jeg var 10-11, likte den, men tror jeg var litt for ung.. ble litt vel mye, hehe.
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 For ikkje å snakke om bøkene til Roald Dahl. Matilda, Heksene, Georgs magiske medisin, Danny og den store fasanjakten... 1
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Beatrice Potter-bøkene! Petter Kanin Ulf Nilsson - Lillesøster kanin Grete Haagenrud - Sofie og Kathrine. Fantastiske bøker, og liker at replikkene i bøkene skrives på dialekt Også Harry Potter da, fra jeg var 10 år og utover. Ringenes Herre leste jeg når jeg var 10-11, likte den, men tror jeg var litt for ung.. ble litt vel mye, hehe. Å, dei hugsar eg og! Dei var kjempefine, hugsar me las dei på skulen.
Fandenivoldsk Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Å, dei hugsar eg og! Dei var kjempefine, hugsar me las dei på skulen. De er kjempefine, tror jeg har lest hele serien ca 20 ganger Og ja,, Roald Dahl, selvfølgelig! Jeg ELSKET (elsker!) Heksene. Husker jeg syntes filmatiseringen var skikkelig skummel!
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 De er kjempefine, tror jeg har lest hele serien ca 20 ganger Og ja,, Roald Dahl, selvfølgelig! Jeg ELSKET (elsker!) Heksene. Husker jeg syntes filmatiseringen var skikkelig skummel! Ja, heksene-filmen var skikkeleg bra (meinte eg i alle fall for 15 år sidan ), men Matilda-filmen var skikkeleg dårleg. Frøken Detektiv-bøkene las eg vel omtrent alle av, hugsar eg hadde ein heil haug som mamma hadde hatt då ho var lita.
HedvigR Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2011 Hvordan kunne jeg glemme Roald Dahl!!! Elsket alt av ham, og det gjør jeg jo fortsatt! Bobsey-Barna var jeg stor fan av og!
sequin Skrevet 6. oktober 2011 #12 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg husker en bildebok om et slags sumpmonster/dyr, en slags nøkken med store øyne, men den var veldig søt. Jeg husker bare ikke hva den heter og det irriterer tærne av meg..
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Karsten og Petra Husker vi leste de bøkene når vi hadde samlingsstund i barnehagen. Eller så har jeg minner fra en annen bok som heter "Hunden som smilte" Gråter av boka når jeg leser den nå siden hunden dør
Fandenivoldsk Skrevet 6. oktober 2011 #14 Skrevet 6. oktober 2011 Ååh, nå husker jeg en! MARMÆLEN OG DET MERKELIGE OPPDRAGET! Sinnsykt kul bok!
sequin Skrevet 6. oktober 2011 #15 Skrevet 6. oktober 2011 jeg googlet litt rundt og fant den! I Morgentåkedalen heter den, og den skal vist bli film nå :D
JollyJolly Skrevet 6. oktober 2011 #16 Skrevet 6. oktober 2011 Ruffen! Og Hvem skal trøste Knøttet! Totten titter på natten! Og så den Gåsemor rim og regler-boka, avlang. Da jeg ble litt eldre leste jeg mengder med bøker, gjerne mange ganger: Fresi Fantastika! Den Hemmelige Hagen! Og alle bøkene til Maria Gripe elsket jeg. Skyggen over Steinbenken og de bøkene var helt magiske. Og alle bøkene til Astrid Lindgren, selvfølgelig. Unntatt Pippi. Likte aldri Pippi så godt. Ikke Emil heller. Men elsket Marikken, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Barna i Bakkebygrenda. Leste også en rekke "politisk korrekte" barne- og ungdomsbøker jeg elsket. Husker ikke hva de het nå. Men hadde mange store leseropplevelser. SUKK
Mermaid Blues Skrevet 6. oktober 2011 #17 Skrevet 6. oktober 2011 Astrid Lindgren sine bøker sto veldig høyt i kurs, husker jeg nesten kunne "Mio min Mio" og "Brødrene Løvehjerte" utenat :gjeiper: Ellers var jeg veldig glad i Roald Dahl, H. Rider Haggard, Enid Blyton og bøkene om Indiana Jones og Sherlock Holmes. Foreldrene mine meldte meg inn i Damms ungdomsbokklubb (lurer på om den finnes fortsatt?) da jeg var 7, og jeg slukte alt derfra. Ellers var jeg veldig glad i faktabøker, alt som handlet om dyr, dinosaurer, verdensrommet og mytologi var stas. Første skikkelige "voksenboka" jeg leste var "Frankenstein" da jeg var 9, elsket den boka. (Snedig nok har jeg den som pensum på universitetet nå)
HedvigR Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 6. oktober 2011 Husker forresten jeg var medlem i Barbie-klubben og fikk månedlige Barbie-bøker og. Den jeg husker best er da Barbie drev med høydehopp, men ellers tror jeg ikke de gjorde noe varig inntrykk
Fandenivoldsk Skrevet 6. oktober 2011 #19 Skrevet 6. oktober 2011 Nå kommer alle minnene strømmende på her, hvordan kunne jeg glemme Astrid Lindgren! Brødrene Løvehjerte er jo helt fantastisk
Anglofil Skrevet 6. oktober 2011 #20 Skrevet 6. oktober 2011 (endret) * Andemor på tur * Bjeffe Hund og spøkelset * Verdens vakreste eventyr-bøkene * Kabalmysteriet * Grøsserne-bøkene * Heksene * Georgs magiske medisin * Matilda * Folk og røvere i Kardemomme by * Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen * Karius og Baktus Jeg elsket de to øverste bøkene, det var flere andre i den serien som jeg ikke husker navnet på i farta. Mvh Yvonne Endret 6. oktober 2011 av Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå