Gå til innhold

Hvorfor er kosthold og helse så vanvittig ømtåelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig utdannet Ernæringsfysiolog, og underveis i studiene lærte jeg jo flere ting som jeg syntes var utrolig spennende og nyttig, og som jeg tenkte at flere ville ha nytte av å vite.

I den forbindelse har jeg delt av lærdommen, uten at jeg går rundt og snakker om det støtt og stadig.

Det har bare vært små, nyttige info eller tips, og jeg har vært veldig "ydmyk" i måten jeg har sagt det på. Det har ofte vært i passende anledninger, der andre har tatt opp ting som jeg hadde litt ny info om.

Av reaksjonene jeg har fått så er det tydelig at dette er et utrolig sårt punkt hvor de fleste helst vil ha sine egne meninger og oppfattelser uansett om det er galt eller ikke.

Heldigvis har jeg gode antenner, så jeg har fort bare lagt det "dødt", smilt og svart så diplomatisk jeg kan eller snakket dem etter munnen.

Folk har reagert med sinne, blitt fornærmet eller ikke "tålt" å høre noe annet utenfor deres egne forestillinger.

Jeg trodde at det naturlig nok ville være sårbart tema for de overvektige, der noen har laget seg forestillinger om at de har leddproblemer, ME, eller andre lidelser, men ikke innser at overvekten er belastende på ledd og muskler f.eks.

Her velger jeg selvfølgelig ikke å gå inn og mene noe som helst annet enn hvis de spør meg helt direkte, og selv da er jeg forsiktig med hva jeg sier.

Men jeg opplever at kost og helse kan støte, og er et utrolig sårbart tema for flere. Jeg er overrasket over at små og nyttige ting virker såpass støtende. Vitaminer, hva og hvor kan få de roligste til å tenne på mange plugger, ukjente for meg.

Jeg ser at jeg må ligge lavt i terrenge og ikke "stikke hodet fram" og mene for mye når jeg nå snart blir ernæringsfysiolog. :fred:

Men hva er det som blir så sårbart, støtende eller provoserende?

Det er jo bare mat liksom..? Og helsen.

Hvorfor kan Hansen mene masse, mens en ernæringsfysiolog provoserer?

Kom igjen, få i gang en diskusjon her! :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Hva sier du til å gi meg et "tips" jeg TRENGER det og jeg lover ikke bli crazy og greier på ditt svar :gjeiper:

Skrevet

Grunnen til at mange normalvektige blir defensive er nettopp den samme som for overvektige - veeeeldig mange kvinner er misfornøyde med kroppene sine (selv om de har helt fine, sunne kropper), og når de da får høre slike tips så blir det tatt litt som kritikk, selv om det ikke er ment slik - fordi det blir argumenter de kan bruke når de kritiserer seg selv for å ikke være flinke nok. Når en "hvem som helst" sier noe om kosthold er det lett å avfeie, men når en profesjonell gir råd som man vet man ikke følger er det ikke like lett å la være å måtte innrømme for seg selv at man ikke er så flink som man burde være, og at det er derfor man ikke er så fin som man gjerne skulle vært.

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde at det naturlig nok ville være sårbart tema for de overvektige, der noen har laget seg forestillinger om at de har leddproblemer, ME, eller andre lidelser, men ikke innser at overvekten er belastende på ledd og muskler f.eks.

Hvis det er sånn du uttrykker deg er det vel ikke rart folk blir provosert.

• Liker 14
Skrevet

Tror ikke det at du snart er ernæringsfysiolog har noe å si kontra rørleggeren. Hva anngår helse og seg selv er jo et sensitivt område fordi man ikke vil høre at man misslykkes med seg selv. Travelt er det også å sitte og høre på ting man som regel har en viss aning om, å svare på spørsmål er helt greit.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror folk er litt lei av å bli proppet full av hva vi skal spise og hva vi ikke skal spise.

Den ene eksperten mener det og noen andre mener noe annet. Jeg vil jo gjerne tro de! De er jo tross alt ekspertene. Ikke jeg....

Tror folk er forvirret fordi ekspertene ikke er enige. Den ene dagen skal man spise brød mens den andre dagen er det ut. Så kommer neste ekspert å sier at vi skal spises fett, mens neste ikke er enig i det....

En evig runddans....

Jo mer jeg lese om kosthold og helse, jo mer forvirret blir jeg.

• Liker 9
Skrevet

Hvis det er sånn du uttrykker deg er det vel ikke rart folk blir provosert.

Sannheten svir og det ER jo sant. :sukk:

• Liker 2
Skrevet

Det eneste jeg vet er at dette faget er svært komplisert, og at antallet sammenblandinger av fakta om kosthold er formidabelt. Selv ikke leger gir riktig råd.

Jeg ga bort en bok av Hanna Hånes om kosthold til en familie på 4 som nesten bare lever på det jeg kaller "krisemat". Mye sukker, fint mel, salt, dyrefett og lite annet.

Jeg legger merke til at barnas steile holdninger til "vond mat" og foreldras begrensa evner i autoritet og personlighet virker sterkt inn.

Etter 2 år har de fortsatt ikke åpnet boka! Men de ble ikke fornærmet over gaven, som er signert og greier :)

Jeg mener: det meste av feil kosthold skyldes latskap, likegladhet, prisen på sunn mat, smaken på sunn mat, og den besservisser-holdningen fagfolk og myndigheter viser.

Mange av oss er veldig følsomme for kritikk, og kvinner mest for sitt utseende og alder.

Se på TV-programmene om helse, de er alt for krevende og belærende blærete i sine kampanjer.

Skrevet (endret)
Endret av Rakel
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg ikke det. :)

Og uansett så er ikke jeg lege, og skal ikke dømme eller gå inn på disse tingene.

Men noen ganger er det ganske åpenbart...

"har blitt testet for "alt", og "ingen finner hvorfor jeg har så vondt i knær og ledd." Og dersom man er langt over 100 kilo. Da kan det være at jeg tenker at dersom belastningen på ledd og knær ble mindre, så ville de kanskje blitt litt bedre.

Men jeg sier ingen ting, bare smiler og nikker. Må spør meg først, og virkelig ønske et godt råd. (Som nok egentlig er åpenbart, men vondt å snakke om)

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror folk er litt lei av å bli proppet full av hva vi skal spise og hva vi ikke skal spise.

Den ene eksperten mener det og noen andre mener noe annet. Jeg vil jo gjerne tro de! De er jo tross alt ekspertene. Ikke jeg....

Tror folk er forvirret fordi ekspertene ikke er enige. Den ene dagen skal man spise brød mens den andre dagen er det ut. Så kommer neste ekspert å sier at vi skal spises fett, mens neste ikke er enig i det....

En evig runddans....

Jo mer jeg lese om kosthold og helse, jo mer forvirret blir jeg.

Der er jeg enig, det jeg lærte for 5 år siden om dette faget er nå "utdatert" desverre.

Men jeg må si at alt i alt, er grunnreglene for næringstiltak og kroppens behov og påvirkning er den samme uansett hvem, hva og hvor.. Til en viss grad da selvsagt.

Selv er jeg den overvektige som har gleldret og bitt fingrene av de som kom å skulle fortelle meg at jeg ikke viste hva kroppen min trengte :sjenert:

Jeg viste hvertfall AKKURAT hva den IKKE trengte kan jeg si.. og det beviste jeg med alle mine 158kg :vekt:

Skrevet

Jeg tror det alltid er sånn når "eksperten" kommer med sine meninger, uavhengig av fagfelt. Folk liker å ha sine overbevisninger i fred, ingen liker å bli korrigert. Om noen skifter mening om noe, så skal det være pga at man selv har gjort en innsats for å finne ut av temaet. (Jeg er ingen ernæringsfysiolog, men jobber i kraftbransjen, og får vanvittig mye pepper om jeg "stikker hodet fram" i diskusjoner om strømpriser/"monstermaster" o.l.)

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror greia er at dette er så personlig. Det angår jo vår egen kropp og hva vi putter i munnen. Ingen liker å bli belært om hva man skal gjøre heller. Det er nok også en liten sannhet i at sannheten svir. Det er så mye enklere når ens problemer har andre årsaker enn ens egne handlinger.

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Hva sier du til å gi meg et "tips" jeg TRENGER det og jeg lover ikke bli crazy og greier på ditt svar :gjeiper:

Bare kom igjen! Skal svare så godt jeg kan. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde syntes det var helt greit hvis en venninner kom til meg om råd og tips ang kosthold og ernæring. Synes alltid det er kjekt å lære noe nytt, så er det noe du får nytte av:)

Skrevet

Hva synes du om denne fordelingen på en dag?

Kalorier: 883 kcal

Proteiner: 74.1 g

Karbohydrater: 42.5 g

Fett: 44.4 g

Skrevet

Hva synes du om denne fordelingen på en dag?

Kalorier: 883 kcal

Proteiner: 74.1 g

Karbohydrater: 42.5 g

Fett: 44.4 g

Tenker du i forhold til å slanke seg?

Det er vanskelig å svare på dette, eks. kan 42,5 g karbohydrater tilsvare 9-10 gulrøtter, eller det kan tilsvare mindre enn 1/2 liter brus for å oppnå samme mengde karbohydrater.

Ellers så er det viktig å få med fiber, siden dette virker mettende, fyller opp og virker positivt på blodsukkernivået. :)

Syns ellers det virket som lite kalorier, og mye proteiner og fett i forhold til Karbohydrater. ;)

Skrevet

Tenker du i forhold til å slanke seg?

Det er vanskelig å svare på dette, eks. kan 42,5 g karbohydrater tilsvare 9-10 gulrøtter, eller det kan tilsvare mindre enn 1/2 liter brus for å oppnå samme mengde karbohydrater.

Ellers så er det viktig å få med fiber, siden dette virker mettende, fyller opp og virker positivt på blodsukkernivået. :)

Syns ellers det virket som lite kalorier, og mye proteiner og fett i forhold til Karbohydrater. ;)

I forhold til slanking ja. Karbohydratene kommer fra knekkebrød og grønnsaker. Fettet fra ost, smør og olje.

Dette er hvordan jeg spiste i dag:

Kcal: 1 153

Protein: 89,4

Karbohydrater: 101,3

Fett: 43,2

Fiber: 24,1

Antall måltid: 6

Tid mellom måltid: 1 t 54 min 24 s

Skrevet

Her velger jeg selvfølgelig ikke å gå inn og mene noe som helst annet enn hvis de spør meg helt direkte, og selv da er jeg forsiktig med hva jeg sier.

Men naa har vel ikke ME saa mye med overvekt aa gjore, tvert i mot opplever vel de som er hardt angrepet aa vaere svaert undervektige. Selvsagt er overvekt belastende, og uansett sykdom, saa er kosthold/livsstil helt avgjorende, baade for forebygging og helbredelse. MEN, det er et viktig men her: hva som er et bra kosthold vil variere fra hvem du spor. Det er mange "ekspert uttalelser" om kost som strider i mot hva jeg mener er sunn fornuft, og uansett hvem du spor saa vil du faa forskjellig svar.

Mat ER et folsomt tema for de fleste av oss, men det er et viktig tema som bor snakkes mer om. Problemet er at alle har saa forskjellig oppfatning rundt temaet, og folk velger det som passer seg selv best. Jeg syns kosthold bor snakkes ihjel, saerlig i skolene. Mange er unodvendig syke og tar medisiner for "alt". Etter mitt mening er kosthold den beste medisin i all hovedsak.

Skrevet

Bare kom igjen! Skal svare så godt jeg kan. :)

Skal vi se, jeg begynner like godt først med begynnelsen jeg da :)

fundamentet:

- Mann.

- 30 år.

- 192 cm.

- 94 Kg.

Historien i korte trekk:

Januar 2011.

Jeg blir denne dagen operert for Gastrick bypas.

Max vekt før operasjon denne dagen var 158 Kg.

Tiden i mellom disse mnd lå jeg stabilt +/- 1000 kalorier med:

Fisk

Kylling

melk

ost

egg

Jeg hopper over svært mange månder her og fram til

September 2011.

Jeg veier nå etter 8mnd 109Kg.

Her starter morroen, Lege, NAV, å alt dette sier jeg skal

starte opp på medisiner for ADHD/ADD. Denne medisinen kan gi

veldig kjipe bivirkninger..

Medisinering starter og bivirkning nr 1 slår til..

Selvsagt den jeg frykter mest, nemlig den som fjærner sult og mat

-lyst.

Jeg går på disse i 17 dager fram til i disse sekunder.

I disse 17 dager har følgende skjedd til nå;

Flere døgn på rad uten mat, lite væske og våken i 4 døgn i strekk

før 4-7 timer søvn før 2 nye døgns osv.

Vekttap på disse 17 dager er 15kg !! Jeg har IKKE trent denne

tiden selvklart. Produkter jeg inntok denne perioden er logg ført

og er;

VÆSKE:

Lett melk 2Dl

Solbærsaft 3,6L

Brus sprite 0.5L

Vann 1,5L

Monster energy drink :sjenert: 4L

Sjokomelk 2,5L

TOTALT - 12,3L og 4250 +/- kalorier totalt i væske. Det blir i

snitt 0,73 DL pr døgn med væske og ca 250 kalorier Døgnet.

MAT:

Druer. 4stk

Banan. 1stk

Skiver. (kneip) leverpostei. 2stk

Kanelbolle. 1stk

TOTAL - 850 +/- kalorier. Det er ca 50 kalorier pr døgn.

Så Totalt 5100 kalorier som gir +/- 300 kalorier i døgnet.

Denne perioden har jeg blitt SVAK, skjelver, verker i

ledd,stikker i rygg og bleik.

Albuer og knær er kjempe ømme, dunker og "river" litt i lår

muskler, er øm, ør og sliten hele veien. Svimler relstivt mye også ..

Magen er jo ikke så stor, ca 40ml og jeg blir fort mett. Hva bør jeg spise, hvor mye bør jeg spise og hva kan jeg gjøre for å vinne tilbake krefter i kroppen.. Har såvidt klart å stanse nedgang av vekt nå, men sniker 100 gram, her og 100 gram der.

Kan du hjelpe meg med dette på et vis? forslag fks?

Har kontaktet lege ja, men ikke tid denne uken, og sykehuset måtte vente noen uker for å tilby ernæringsfysiolog der.

Håper oppriktig du kan komme med forslag til meg,for jeg kjenner kroppen min trenger næring nå ..

Veldig rotete mye skrivefeil å sånn men håper du får en viss oversikt, spør om noe er uklart :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...