AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #1 Skrevet 6. oktober 2011 Som overskriften sier, hvordan søker man ny stilling når man er i fast jobb? Da tenker jeg på i søkefasen og ved eventuell kontakt potensiell arbeidsgiver tar, si pr. telefon. Skriver man da i søknaden/CV at man kun er tilgjengelig etter kl 16? Hva gjør man med referanse når jeg kun er de siste års arbeidserfaring som er relevant for eventuell ny stilling jeg vil søke. Alså kun min nåværende sjef er relevant som referanse. Jeg kan jo ikke oppgi min sjef som referase i det hele tatt. Hmmm, da vil jo ingen arbeidsgivere kunne ansette meg. Hvordan løser man en slik utfordring? Folk skifter jo stilling/ arbeidsgivere hele tiden!
Fanteria Skrevet 6. oktober 2011 #2 Skrevet 6. oktober 2011 De fleste er allerede i jobb når de søker ny, så det ville jeg ikke tenkt på. Når det gjelder referanse så skriver jeg bare "referanse oppgis på forespørsel". Greit å kunne ringe sjefen først om jeg blir tatt inn til intervju og referansesjekk blir aktuelt.
MissStiles Skrevet 6. oktober 2011 #3 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har hatt den samme jobben i nesten 5 år. I sommer begynte jeg å søke etter ny jobb. Min nåværende sjef har vist at jeg ser etter ny jobb men jeg har vært heldig og kunnet sett opp min tidligere sjef som referanse. De jobbene jeg har søkt på og kommet inn på intervju til, har akseptert det.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #4 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg holder på å søke på jobb mens jeg er i prøvetid i en annen jobb. Mistrives noe skrekkelig, så er ikke aktuelt å bli værende. I søknaden skriver jeg at jeg er vanskelig å få tak i etter klokken 10 på dagtid. Til nå har jeg fått ett svar på e-post, og intervjuet ble ordnet slik at jeg får det før arbeidstiden. Min far jobber mye med ansettelser, og han beroliget meg med at det var vanlig at de aktuelle kandidatene forhandlet om tiden på jobbintervjuet - mange kan jo rett og slett ikke komme fra i arbeidstiden, og intervjuet blir da avtalt etter klokken fire. Siden jeg bare er i prøvetid er det ikke så aktuelt å ha sjefen min der som referanse...så jeg oppga de andre referansene i søknaden min.
Sissan9 Skrevet 6. oktober 2011 #5 Skrevet 6. oktober 2011 Du kan be om konfidensialitet allerede i søknaden. Telefonen kan du vel ta i gangen eller noe, om den kommer i arbeidstiden? Alternativt be om å få ringe tilbake når telefonen ringer. Når jeg har søkt uten å si noe på arbeidsplassen, har jeg sagt at referansen fra den arbeidsplassen kan kontaktes først dersom jeg blir innstilt som førstekandidat til stillingen. Det har ikke vært noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå